Het is 18 mei 2025 19:07

Auteur Wat voor PC/Imac
 Wat voor PC/Imac
BerichtGeplaatst: 26 nov 2011 01:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo
Dit is geen discussie tussen mac en PC. Ik wil graag een snellere computer, mijn laptop wordt steeds trager, formateren is precies 2 weken effectief. Uit de testen komt hij te traag uit voor wat er in zit. Hij is alweer 3 jaar oud dus is wel logisch dat je dan weer achter loopt natuurlijk.

Nu wil ik een PC/MAC gaan aanschaffen. Mijn broer rade mij een Macmini aan, maar die zijn in vergelijking met een PC en ook met de gewone Mac best traag, 2,5 duocore is niet echt hogere wiskunde, zeker niet voor een prijsje van 800 euro. Dit terwijl een vergelijkbare pc een 400 euro kost.

IK ben het met die pentiums helemaal kwijt, vroeger had een computer gewoon een snelheid, maar nu heb je duo core I3, I5 I7 het begint met te duizelen.

Wat moet ik nu hebben? de PC/Mac zal voor 90% enkel voor fotografie worden gebruikt. Hij komt op mijn bureau, en mijn laptop in de woonkamer. Dus wat voor computer heb ik nu nodig om op een redelijk snelle wijze met foto's aan de slag te kunnen. Waar begint het bruikbare nu? Ik overweeg een 2de hands mac, of toch een PC.
MIjn budget is niet mega hoog, maar heb nog niks vast gesteld. Ik denk aan ca 4/500 voor de kast alleen?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Wat voor PC/Imac
BerichtGeplaatst: 26 nov 2011 07:17 
Lid
Fotografie

De Mac bevalt mij prima :) Ik heb er in ieder geval geen spijt van. Daar waar PC's in de loop der jaren steeds trager worden, blijft de performance van de Mac gewoon goed. Niks periodiek "systeembeheerdertje spelen" om de performance weer op peil te krijgen.

Enig nadeel is de prijs, maar als je net zulke mooie hardware wilt aanschaffen voor een Windows systeem, dan kom je ook al snel in de prijsklasse van een Mac.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wat voor PC/Imac
BerichtGeplaatst: 26 nov 2011 10:29 
Lid
Fotografie

Als ik nu een PC/Mac zou moeten aanschaffen, zou ik kijken naar een systeem met een SSD schijf voor het besturingssyteem.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Wat voor PC/Imac
BerichtGeplaatst: 26 nov 2011 17:38 
Lid
Fotografie

SSD is snel, maar ook nog steeds behoorlijk aan de prijs...

Wat voor PC/Imac
BerichtGeplaatst: 27 nov 2011 12:55 
Lid
Fotografie

Het geeft nog niet echt anrwoord op mijn vraag... Wat is ssd schijf? Welke processor is de beste/betaalbaarst ik snap het niet meer die computers.

Wat voor PC/Imac
BerichtGeplaatst: 27 nov 2011 13:13 
Lid
Fotografie

Ssd is een schijf zonder bewegende delen (schijven), maar geheel bestaat uit chips en welke een enorme snelheidwinst oplevert.

Pc/Mac is voor mij irrellevant, met beide zou ik doel bereiken.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Wat voor PC/Imac
BerichtGeplaatst: 27 nov 2011 21:42 
Lid
Fotografie

Mendel schreef:
Als ik nu een PC/Mac zou moeten aanschaffen, zou ik kijken naar een systeem met een SSD schijf voor het besturingssyteem.

Ik ook maar je kunt ook vragen waarom dan? Omdat je je systeem snel moet wakker hebben of opstarten. Voor foto bewerking is een goed scherm, video, kaart en genoeg en snel RAM geheugen slimmer.

Als je primair foto's bewekt zul je ongeacht pc of mac op hetzelfde bedrag uitkomen. Dat is nu juist waarom apple beter scoort, met zowel gsm als andere zaken. GEEN armetierige flut oplossingen. Alleen het beste. Echter als je een I5 systeem zou nemen met een goede 2D kaart en een goed scherm dan ben je net zoveel kwijt, maar het is estetisch minder mooi om te zien :)

Bij ons op het werk zijn er velen die voor apple kiezen of juist niet en ik doel dan op de creatieve website bouwers. Maar qua werkplek beheer kosten is het net zoduur. De ene wil alleen een PC met een NEC scherm en de andere wil ook dat de kast ed er mooi uitziet.

Als je een nieuw systeem wilt moet je je alleen afvragen wil ik een laptop of niet. En daarna ga je over op andere vragen.

Een I7 is niet nodig, net zoals een SSD, Adobe maakt niet gebruik van de rekenkracht van de I7 zolang je geen rendering doet. SSD's zijn juist voor OS en veel eisense applicaties slim en een SATA schijf voor data, tenzij je die weer heel vaak moet benaderen.

Ik zelf beschik over een Acer Notebook met AMD en 4Gb een SSD voor vergaderingen, een HP I7 probook met SSD laptop voor gewoon werk, en een IPAD en Samsung Note en S2 voor andere momenten, allemaal voor mijn werk :) En ik ben maar manager van de web beheer club :)

Maar die I7 is alleen handig voor BattleField Vietnam ed :)

Dus wil je mobiel en niet veel geld, ga dan voor een I5 bak van bv Acer of Asus, dan kun je er altijd nog een beter scherm aanhangen.

Wil je en goed spul en estitiek en je niet schamen als mensen langkomen dan wordt het een mac. Maar ik zou met een beperkt budget toch voor een Wintel combinatie gaan met een Dell Ultrasharp series scherm, I5 based en Win7 64Bit en minimaal 4Gb RAM geheugen en misschien een externe HDD voor opslag of eventueel verwerking.

Wat voor PC/Imac
BerichtGeplaatst: 28 nov 2011 17:29 
Lid
Fotografie

Eens met Duckie. Een Solid State Disk heb je niet echt nodig. Is wel lekker snel, maar maakt de PC / Mac ook lekker duur.
Als je niet te veel geld wilt spenderen, laat de Mac dan maar vallen. Voor veel minder heb je immers een Winhoos-systeem.

Wat voor PC/Imac
BerichtGeplaatst: 28 nov 2011 18:14 
Lid

Heb je een berichtje gestuurd

Wat voor PC/Imac
BerichtGeplaatst: 28 nov 2011 19:07 
Lid
Fotografie

Hoi Bad eendje Ik heb je bericht gezien, maar dat is geen van alle, boven budget, geen pc, geen mac. Een dergelijke machine heb ik, maar daarover ben ik dus niet tevreden.

Groet Niels

Wat voor PC/Imac
BerichtGeplaatst: 29 nov 2011 14:52 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Dus wil je mobiel en niet veel geld, ga dan voor een I5 bak van bv Acer of Asus, dan kun je er altijd nog een beter scherm aanhangen.

Mocht ik hier dan de tip geven, Ga eerder voor Asus dan acer, Bij de plaatselijke computerwinkel waar ik werk in de Technische dienst is 85% acer, Goedkoop maar vaak ook binnen een half jaar stuk.

Mocht je het na het bericht van Duckie overigens nog niet weten, waar je eigenlijk ook nog rekening mee zou moeten houden is dat windows een totaal ander besturingssysteem heeft dan Mac (apple). dat de kans dus aanwezig is dat je aan veel dingen moet wennen / Opnieuw moet leren..

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp