suergroothoek begint een beetje een trend te worden, en op zich is daar niets mis mee, alleen hoe je die groothoek gebruikt is een ander verhaal.. zomaar de lens op 10mm zetten en zoveel mogelijk in beeld krijgen is m.i. niet de manier.. je gebruikt juist groothoek om dichter op je voorwerp in de voorgrond te gaan zitten (zodat je meer dieptewerking in je pic krijgt) en niet voor alleen ´getting it all in´... daarom zijn die supergroothoeklenzen ook zo moeilijk in het gebruik. verder krijg je ook te maken met enorm veel vervorming als je erg wijd gaat zitten .. mijn ´wijdste´lens is een 19-35mm die alleen op FF gebruikt wordt, en dat vereist toch anders denken dan een standaard 18-70mm op crop-camera..
zoals ik al zei, ook met een tele kun je heel goed landschappen doen, zelfs met een standaard 50mm is het heel goed te doen..lichtsterkte is niet zo heel erg belangrijk voor landschappen, over het algemeen draai jeje diafragma toch wat verder dicht om meer scherptediepte te krijgen.. mijn kitlens staat bekend als niet al te scherp en al helemaal niet lichtsterk, maar op f/8 doet ie het ineens retegoed en issie voor een lensje van nog geen 60 euri lekker scherp te noemen..
ik weet dat niet iedereen gecharmeerd is van KR, maar dit stukje is toch niet verkeerd..
http://www.kenrockwell.com/tech/how-to-use-ultra-wide-lenses.htmde lui, die vaak ultrawide lenzen inzetten,en met schitterende platen afkomen, zijn vaak jongens en meiden die heel goed weten waar ze mee bezig zijn, en vaak lijkt het makkelijker dan het in werkelijkheid is.. het is niet zo, dat je met een draai aan de zoomring van je ultrawide ineens betere of interessantere pics krijgt, het hangt van veel meer af.. en zoals ik al zei, met zowat iedere lens kun je hele leuke landschapsfoto´s maken, ik doe graag landschappen, maar het is en blijft ontzettend moeilijk om een interessante plaat te maken, met welke lens dan ook, veel groothoek is lekker, maar je onderwerp, compo en zeker ook het licht zijn niet te onderschatten factoren.
kitlenzen worden in mijn ogen vaak onderschat, en vaak worden de mogelijkheden niet ten volle benut..wie perse een wijdere,betere of duurdere lens wilt, moet zich natuurlijk niet tegen laten houden..maar met wat creativiteit kom je ook al een heel eind..

(en het spaart je bakken met geld uit)