nex geeft zelfde beeldkwaliteit als een dslr. verschil is dat de nex compacter is (al is die 18-200 van sony wel ineens een joekel op dat kleine toestelletje).. het zijn 2 verschillende systemen, beiden met verwisselbare lensjes.. voor de nex zijn er nog ietwat weinig objectieven beschikbaar, maar voor de meesten zal het wel genoeg zijn.. vraag die je jezelf moet stellen is, wat je ermee wilt gaan doen..heb je geen bezwaar tegen een groter systeem, ga dan voor een dslr, wil je compactheid met dslr kwaliteit, ga dan voor een nex.. beide systemen uitproberen en kijken wat voor jou het beste is/lijkt..
die 18-200 sony schijnt wel enorm goed te zijn, dus als je 1 lens for all wilt is dat wel een goede keus icm een compact toestel.. ik zelf zie het nut niet in van een dslr met een superzoom only..ik heb er wel een paar gehad, en op zich kun je er ook goede pics mee maken, maar al gauw loop je tegen de beperkingen van zo´n superzoom aan is mijn ervaring.. af en toe gebruik ik er nog wel eens eentje, maar dan is het voornamelijk tijdens een dagje uit voor snapshotjes en ik geen zin heb om een hele zooi zware lenzen mee te nemen..