Het is 17 mei 2025 21:39

Auteur Camera/lens aanschaf advies gevraagd
 Camera/lens aanschaf advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 17:30 
Lid
Offline op het foto forum

Hallo Allemaal,

Vandaag was ik in een fotozaak omdat ik graag wilde kijken voor een Sony systeemcamera (nex-5N). Daar aangekomen vroeg de meneer zich af waarom ik niet voor een Spiegelreflex ging. Ik denk dat het ook wat meer voor mij is want een Nex-5 met een lens van 18-200 ziet er niet uit :)
Hij liet mij de Canon 600D zien. Thuis even wat info opgezocht en ik denk dat het voor mij wel wat is.
Ik ben geen ervaren fotograaf dus als jullie advies hebben over een camera dan hoor ik dat graag. Dan ook mijn tweede vraag; ik wil er graag een 18-200 lens bij maar daarbij zie ik door de bomen het bos niet meer. Wie heeft er advies?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 17:49 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
nex geeft zelfde beeldkwaliteit als een dslr. verschil is dat de nex compacter is (al is die 18-200 van sony wel ineens een joekel op dat kleine toestelletje).. het zijn 2 verschillende systemen, beiden met verwisselbare lensjes.. voor de nex zijn er nog ietwat weinig objectieven beschikbaar, maar voor de meesten zal het wel genoeg zijn.. vraag die je jezelf moet stellen is, wat je ermee wilt gaan doen..heb je geen bezwaar tegen een groter systeem, ga dan voor een dslr, wil je compactheid met dslr kwaliteit, ga dan voor een nex.. beide systemen uitproberen en kijken wat voor jou het beste is/lijkt..

die 18-200 sony schijnt wel enorm goed te zijn, dus als je 1 lens for all wilt is dat wel een goede keus icm een compact toestel.. ik zelf zie het nut niet in van een dslr met een superzoom only..ik heb er wel een paar gehad, en op zich kun je er ook goede pics mee maken, maar al gauw loop je tegen de beperkingen van zo´n superzoom aan is mijn ervaring.. af en toe gebruik ik er nog wel eens eentje, maar dan is het voornamelijk tijdens een dagje uit voor snapshotjes en ik geen zin heb om een hele zooi zware lenzen mee te nemen.. ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 18:09 
Lid
Fotografie

Helemaal eens met Sjinouck. Daar zou ik nog het volgende aan willen toevoegen. Als je zeker weet dat je het bij een enkel fotootje houdt, dan is een compact helemaal geen slechte keuze.

Als je echter veel vaker wat met een camera gaat doen, dan is een DSLR het overwegen waard. Een DSLR heeft daarnaast zin als je ook vervolgens bijvoorbeeld met macrofotografie aan de slag wilt. Je bent bij een DSLR (met randapparatuur) wel veel meer geld kwijt.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 18:13 
Lid

Bedankt voor je reactie.

De reden dat ik afgezien heb van de Nex is dat het toestel van voren erg zwaar wordt met de 18-200 lens erop. Het voelt uit balans, overdreven gezegd krijg je de neiging om het toestel schuin naar beneden te houden.
De spiegelreflex lag wat beter in de hand en prijstechnisch scheelde het bijna 400 euro tov de Nex. Die kwam met de 18-200 lens op 1200 euro! Een hoop geld vond ik.

De lens is inderdaad vooral gewild voor dagjes uit en vakanties. Op dat soort momenten maak ik de meeste foto's en heb dan geen zin om een tas vol lenzen mee te sjouwen. :)

Welke 18-200 lens gebruik jij en ben je daar tevreden over?

BerichtGeplaatst: 16 dec 2011 18:22 
Lid

Ik heb een Sony A550, de opvolger ligt intussen alweer in de schappen in de vorm van de A580. Ik ben heel erg te spreken over Sony.Ik heb er in den beginne een 18/200 lens bijgekocht maar die gebruik ik amper meer om redenen die hierboven aangegeven worden. IK gebruik die lens eigenlijk alleen nog maar voor infraroodfotografie. Feitelijk worden er geen slechte camera's meer gemaakt het is de fotograaf die uiteindelijk bepaald.
In het glasservies is wel het een en ander mogelijk. Slecht is het allemaal niet, maar bedenk dat op zonnige dagen eigenlijk alle lenzen goed zijn, je gaat het merken op de minder mooie dagen of bijvoorbeeld bij portretfotigrafie dat gewenste grote diafragma voor een rustiger achtergrond. Grotere lens openingen en dan ook nog over het hele zoombereik is aardig prijzig. In den beginne zal je best uit de voeten kunnen met een kitlens, later als je bedreven wordt zul je meer willen. Grote lenzen op een kleine camera zorgt voor instabiliteit, dus bedenk inderdaad heel goed wat je wilt. Sony heeft stabilisatie on de body zitten, dus je kunt met ongestabiliseerde lenze werken, welke veel goedkoper zijn. Sigma en Tamron maken goede lenzen die een stuk voordeliger zijn dan de merk eigen lenzen. Moet je wel van Sigma de APO(EX) en van Tamron de SP serie nemen. Ik zelf heb 4 Sigmalenzen en een Tamron uit die serie. dei bevallen mij heel goed. Nogmaals het is uiteindelijk altijd de fotograaf die bepaald. Mocht je het geld hebben voor een camera van 4000,- en een lens van 10.000 dan zal het lang duren voor dat men dat er aan af ziet. Meegroeien dus. de Sony A55 is een hele leuke camera, en ook niet al te groot. Heeft heel veel mogelijkheden.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 17 dec 2011 18:15 
Lid

Het is geworden: Canon D600 met een Sigma lens 18-200.
Nu het boekje nog even doorworstelen :shock

BerichtGeplaatst: 17 dec 2011 18:52 
Lid
Fotografie

Gefeliciteerd!