Graag zou ik jullie mening willen over de volgende foto's... Zouden jullie ook even de uitleg hieronder willen lezen, zodat jullie kunnen zien of op mijn foto's de sfeer wat overkomt? Alvast heel erg bedankt daarvoor!
Even de situatie schetsen:
Er werd mij gevraagd sfeerbeelden te maken van de trainingen die in die hondenschool gegeven worden. Het gaat hier niet om een klassieke hondenschool, maar ééntje die vooral werkt naar een stabiel gedrag van de hond. Honden leren houdingen aannemen, bevelen op te volgen (zoals ook in andere hondenscholen gebeurt), maar worden daarbij opbouwend geconfronteerd met allerlei afleiding (geluiden, voorwerpen, kinderen,...). Dit is wat wij noemen de "controle-oefeningen". Zij vormen een vast aspect tijdens de training. Ze zijn niet makkelijk vast te leggen (het beeld mag ook niet overvol en druk overkomen).
Vandaar heb ik een paar vaste aspecten uit de trainingen proberen weer te geven (de oef. met het matje -> Border en Bordeaux Dog; de oef. met de stoel -> Viszla; controle-oef. met voorwerp -> Beauceron).
Verder wou ik aantonen dat alle rassen tot hetzelfde in staat kunnen zijn en wou ik jong en oud op foto krijgen. Vandaar volwassen honden en pups (dikwijls bij een zelfde oef.). De leibanden liet ik bij de meeste honden aan, omdat het tenslotte om "trainen" gaat.
1. Met deze foto wou ik vooral de
beloningsgerichtheid van de school benadrukken:

2. Een sfeerbeeld waarbij ik vooral
de rust en de gemoedelijkheid die deze Border uitstraalt, belangrijk vind:

3.Even een statement maken dat
ieder ras welkom is en zelfs Galgo's (die van nature geen echte werktypes zijn) tot heel wat in staat zijn:

4 en 5. De oefening met het matje, waarbij de hond (zelfs pups) naar de plaats wordt gestuurd. Hier 2 totaal verschillende rassen, een Border en een Bordeaux Dog, bij één en dezelfde oefening:

6. De oefening waarbij met de stoel wordt gewerkt. Ik wou de stoel en de eigenaar aanwezig in de foto, maar dan subtiel. Ik wou vooral
de aandacht van de hond naar de baas weergeven en de hond in de kijker zetten. Hier een Viszla:

7. Ook pups zijn tot veel in staat. Hier mijn 5 maand oude Beauceron die veel
zelfbeheersing toont in aanwezigheid van de voetbal: