Het is 28 jul 2025 11:00

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Beoordeling fotoverslag hondenschool...
 Beoordeling fotoverslag hondenschool...
BerichtGeplaatst: 19 dec 2011 14:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Graag zou ik jullie mening willen over de volgende foto's... Zouden jullie ook even de uitleg hieronder willen lezen, zodat jullie kunnen zien of op mijn foto's de sfeer wat overkomt? Alvast heel erg bedankt daarvoor!

Even de situatie schetsen:

Er werd mij gevraagd sfeerbeelden te maken van de trainingen die in die hondenschool gegeven worden. Het gaat hier niet om een klassieke hondenschool, maar ééntje die vooral werkt naar een stabiel gedrag van de hond. Honden leren houdingen aannemen, bevelen op te volgen (zoals ook in andere hondenscholen gebeurt), maar worden daarbij opbouwend geconfronteerd met allerlei afleiding (geluiden, voorwerpen, kinderen,...). Dit is wat wij noemen de "controle-oefeningen". Zij vormen een vast aspect tijdens de training. Ze zijn niet makkelijk vast te leggen (het beeld mag ook niet overvol en druk overkomen).

Vandaar heb ik een paar vaste aspecten uit de trainingen proberen weer te geven (de oef. met het matje -> Border en Bordeaux Dog; de oef. met de stoel -> Viszla; controle-oef. met voorwerp -> Beauceron).

Verder wou ik aantonen dat alle rassen tot hetzelfde in staat kunnen zijn en wou ik jong en oud op foto krijgen. Vandaar volwassen honden en pups (dikwijls bij een zelfde oef.). De leibanden liet ik bij de meeste honden aan, omdat het tenslotte om "trainen" gaat.

1. Met deze foto wou ik vooral de beloningsgerichtheid van de school benadrukken:

Fotografie

2. Een sfeerbeeld waarbij ik vooral de rust en de gemoedelijkheid die deze Border uitstraalt, belangrijk vind:

Fotografie

3.Even een statement maken dat ieder ras welkom is en zelfs Galgo's (die van nature geen echte werktypes zijn) tot heel wat in staat zijn:

Fotografie

4 en 5. De oefening met het matje, waarbij de hond (zelfs pups) naar de plaats wordt gestuurd. Hier 2 totaal verschillende rassen, een Border en een Bordeaux Dog, bij één en dezelfde oefening:

Fotografie

Fotografie

6. De oefening waarbij met de stoel wordt gewerkt. Ik wou de stoel en de eigenaar aanwezig in de foto, maar dan subtiel. Ik wou vooral de aandacht van de hond naar de baas weergeven en de hond in de kijker zetten. Hier een Viszla:

Fotografie

7. Ook pups zijn tot veel in staat. Hier mijn 5 maand oude Beauceron die veel zelfbeheersing toont in aanwezigheid van de voetbal:

Fotografie

Laatst bijgewerkt door -Ans- op 19 dec 2011 16:24, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 19 dec 2011 15:04 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Ik vind alle foto's prachtig, niks op de kwaliteit aan te merken dus!!! maar wat ik over het algemeen jammer vind is dat het allemaal statische foto's zijn. Je ziet de dieren niet in beweging, zoals de niet zo werklustige Galgo...die zou ik dan juist graag actief in beeld hebben.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 19 dec 2011 15:09 
Lid
Fotografie

Lein schreef:
Ik vind alle foto's prachtig, niks op de kwaliteit aan te merken dus!!! maar wat ik over het algemeen jammer vind is dat het allemaal statische foto's zijn. Je ziet de dieren niet in beweging, zoals de niet zo werklustige Galgo...die zou ik dan juist graag actief in beeld hebben.

Ik begrijp wat je bedoelt hoor Lein. Maar in een training "gehoorzaamheid" zit nu eenmaal weining beweging... Meestal gaat het om houdingen aannemen e.d. Er zijn wel wat oefeningen waarbij beweging in voorkomt, maar die vormen niet het belangrijkste aspect van de trainingen. Vandaar dat die er niet echt in voorkomen, voorlopig... Misschien krijg ik nog wel eens de opdracht die ook op beeld te zetten. Dat hoop ik toch... :jump

Ik heb nog een gedeelte agility ook. Misschien zet ik die later ook eens op dit forum. Eerst eens zien of de mensen het haalbaar zien dit hele topic te doorlopen. :angel

Alvast heel erg bedankt voor je mening!! :up

BerichtGeplaatst: 19 dec 2011 15:28 
Lid

Ik vind de foto's supper mooi!
En ze duiden echt op de gehoorzaamheid, en het blijven en de andere aspecten

Supper mooi!

Die van agility mag je zeker plaatsen hoor :)

BerichtGeplaatst: 19 dec 2011 15:29 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
de eerste vind ik helemaal geweldig. je bedoeling goed verbeeld.
de derde vind ik ook heel fraai. een volgende keer misschien zonder gedraaide riem.
de andere zijn heel nette foto's binnen de context waarin je ze nam. voor de neutrale kijker mogelijk minder boeiend.

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 19 dec 2011 21:03 
Lid
Fotografie

Naar mijn mening ben je in je opzet geslaagd :upc
De foto's geven voor mij een duidelijk beeld van hetgeen je wilde vastleggen.
De honden komen goed alert en geconcentreerd over.

BerichtGeplaatst: 19 dec 2011 21:27 
Lid
Fotografie

zoals ik het begrijp vind ik dat je meer dan geslaagd bent :upc

BerichtGeplaatst: 19 dec 2011 21:29 
Lid
Fotografie

Bedankt iedereen! :proost

Ik was zelf eigenlijk wel behoorlijk tevreden over het restultaat. Maar het is steeds interessant om meningen of visie van anderen te horen! :)

BerichtGeplaatst: 19 dec 2011 23:07 
Lid
Fotografie

Prima in beeld gebracht, je snapt bij elke foto waar het om gaat, (in ieder geval wel als je er zelf ook mee bezig bent geweest) herkenbaar, dus goed :chapeau

BerichtGeplaatst: 20 dec 2011 11:06 
Lid
Fotografie

Ik vind je zeker geslaagd, met uitzondering van foto 2 en 5.

Op foto 2 vind ik de hond een verveelde uitstraling hebben, terwijl je zoekt naar een uitstraling van rust. Misschien een (te) subtiel verschil, maar het is wel het gevoel dat ik er bij krijg.

Op foto 5 vind ik de hond niet comfortabel liggen, buik van de grond, hoofd te laag, oren onzeker en ogen onzeker. Geeft mij geen prettig gevoel, terwijl je dat wel wilt bereiken. Foto 2 is meer een gevoel, deze foto vind ik storender en zou ik dan ook niet gebruiken voor het doel wat je er mee hebt.

Overige foto's top, vooral die met de stoel!

BerichtGeplaatst: 20 dec 2011 13:20 
Lid
Fotografie

Ik vind het een topserie, superscherp en duidelijk :) Bij foto 2 had ik bovenin wat meer ruimte willen zien, en foto 5 vind ik ook niet in de serie passen. Hij kijkt een beetje onderdanig en zielig (past ook bij het ras denk ik, maar toch).
Foto 1 vind ik de beste van de serie, heel helder.

BerichtGeplaatst: 20 dec 2011 14:14 
Lid
Fotografie

@Kaela en Inoordhof: Heel erg bedankt voor jullie inbreng!! :good2

Ik heb nog even zitten kijken naar foto 2 in combinatie met jullie commentaar en ik moet toegeven dat voor de neutrale kijker de houding van deze hond misschien wel zo kan overkomen...

Misschien heb je m'n vorige foto gezien in een ander topic van deze Bordeaux Dog? Je zult merken dat zijn oortjes doorgaans wat naar beneden getrokken zijn, in welke gemoedstoestand hij zich ook bevindt. Dit is natuurlijk sowieso een typische blik voor dat ras: de zielige rimpels, de druilerige oogjes, de omlaaggeflapte oortjes,... Ik kan jullie verzekeren dat hij in ieder geval niet onzeker was, maar ik kan me wel inbeelden dat het zo overkomt ;) ;)

Ik neem jullie commentaren mee en leg ze eens voor! :up

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp