mijn reactie was meer een dialoog met wim.
stomme tip van me om de foto ergens anders over te doen terwijl de pup geen pup meer blijkt te zijn.
als mijn reactie te hard bij je is binnengekomen excuus daarvoor.
vind dat je dan ook recht hebt op een wat uitgebreidere reactie.
zien en verwerken van beelden door de mens lijkt slechts heel in de verte op fotograferen.
als je kijkt zie je maar een heel klein gebiedje scherp. je ogen zijn daarom continu bezig met het scannen van het onderwerp van je aandacht.
je hersenen zijn ook prima in staat een voorwerp los te zien van de omgeving. nog afgezien van de beïnvloeding van de waarneming door andere gelijktijdige zintuiglijke waarnemingen via reuk, gehoor etc. en de emotionele context van het beeld.
nadat je de sluiterknop geheel ingedrukt hebt rest een beeld in het platte vlak, met het gehele scherpstelvlak in focus, ontstaan in een fractie van een seconde, en ontdaan van een hele hoop emotie.
wat heeft dat alles nu van doen met jouw foto van deze pup?
De buren hadden je gevraagd een foto te maken van de pup.
Je voelde je misschien vereerd, gevleid, trots, blij.
De pup heb je al zien ravotten, puppiestreken uithalen en mogelijk al eens vastgehouden, geaaid.
Je voelt hem al; een hoop emotie.
Tijdens het fotograferen heb je alleen oog voor de hond en je camera. De ondergrond van grijze klinkers, de bakstenen muur, de regenpijp vielen nauwelijks op.
Op de foto hebben de buren alleen oog voor hun schattig hondje. Ze zijn superblij met het resultaat en de foto komt afgedrukt bij Profotonet uitvergroot in de hal te hangen.
Vervolgens zet je de foto op een beoordelingsforum en treft mensen die puur kijken naar het beeld van een pup, op grijze klinkers, voor een roodbakstenen muur, met een deel smeedwerk van een oude naaimachine o.i.d.
De kijker raakt even vertederd zoals bij alles wat jong is maar raakt al snel afgeleid door de omgeving, stoort zich aan pootjes die er niet helemaal opstaan en vindt de bewerking ook niet alles.
Met alleen diafragmeren en de pootjes er helemaal op redt je het niet. Dik kans overigens dat je met f/5,6 al aan de grens zat van je objectief.
Sleutelwoorden zijn kijken en beleving.
Een kijkhulpmiddel kun je vinden op de site van Henk Backer Digitale Doka.
" Een masker als zoeker gebruiken
De Linhof .............. Een veel goedkoper alternatief kun je zelf maken van een stuk zwart karton of zwart plastic. Neem een stuk karton of plastic van ongeveer 10x15cm, Snij met een scherp mes in het midden een rechthoekige opening van 4x6cm. Met dit eenvoudige masker kun je het beeld afbakenen. Door het dichterbij of wat verder weg te houden kun je de verschillende brandpuntafstanden simuleren. Je zou ook een tweede masker kunnen maken met een vierkante opening van bijvoorbeeld 5x5cm als je graag vierkante afdrukken maakt."
Bron:
http://www.henkbacker.info/esthetica/02/compositie.htmBeleving is natuurlijk heel subjectief.
Maar probeer in de schoenen te gaan staan van je publiek.
Als je publiek de buurvrouw/man is kan het zijn dat je een foto maakt die mooi is voor het familie-album maar niet voor de rest van de wereld.
Als je publiek breder is realiseer je dan vooral de emotienele kant van dit verhaal.
Bij een pup is het misschien leuk puppenstreken te laten zien, of puppenmotoriek of spelen met een andere hond of interactie met het buurmeisje of ....