Het is 22 aug 2025 06:56

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Auteur welke cursus, graag tips!!
 welke cursus, graag tips!!
BerichtGeplaatst: 09 jan 2012 21:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ok 2 niet dan :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 09 jan 2012 21:55 
Lid
Fotografie

Ik heb nog al wat los gemaakt ;)

BerichtGeplaatst: 09 jan 2012 21:56 
Lid
Fotografie

Wij van photodrome adviseren photodrome :P

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 09 jan 2012 22:01 
Lid
Fotografie

Kijk dat zijn tenminste oprechte en eerlijke adviezen :)

BerichtGeplaatst: 09 jan 2012 22:11 
Lid
Fotografie

Ray schreef:
Ik heb nog al wat los gemaakt ;)

daar zijn wij van photodrome heel goed in. :rof

BerichtGeplaatst: 09 jan 2012 22:16 
Lid
Fotografie

Jammer genoeg heeft niemand ervaring met de cursus die gegeven wordt via de Volksuniversiteit..... Prijs technisch zeer aantrekkelijk.

Gelukkig hebben we photodrome nog...... :D

BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 04:17 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik heb wel ervaring, tenminste indirect: dat wat ik van mijn cursisten heb gehoord. Ik wilde dat niet gelijk vertellen, want dan lijkt het helemaal of ik je over probeer te halen om bij mij te komen. :P
Laat ik het zo zeggen, ik heb al meerdere keren cursisten gehad die al een cursus ergens anders hadden gevolgd en dan toch nog een keer bij mij aankloppen.

Maar hebben ze geen ervaringen van cursisten op hun site staan?

BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 07:47 
Lid
Fotografie

Sja, en de cursisten die daar wel tevreden waren, die gaan daar wederom heen en die hoor/zie jij niet. :P

BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 09:22 
Lid
Fotografie

Er op uit gaan waar je weet fotografen tegen te komen. Mensen aanspreken contacten leggen en leren maar. Kijken of er een fotoclubje is in je woonplaats en is meelopen. Gewoon ook zelf veel proberen en kom je er niet uit kom je op dit forum en kun je zoeken op tutorials. youtube kun je ook best wel wat vinden.. Ik inversteer niet echt in een cursus maar inversteer in mijn glas. En natuurlijk ligt het er aan waar je in verder wilt.. Natuurfotografen bv kijken op fotofora van vogeltjes en kijken waar de foto's gemaakt zijn gewoon op de gok naar bepaalde kijkhutten gaan en fotografen ontmoeten die er een hele dag zitten en je alles kan vragen.
en zo kan je dat toepassen op alle soorten van fotografie.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 13:35 
Lid
Fotografie

Ik heb het ook via de forum methode gedaan.. Verzamel wat leuke forumers om je heen en ga daarmee op pad.. Ik moet zeggen dat dat op pad gaan hier minder vaak gebeurt dan op andere fora..
Leer allerlei wetenswaardigeheden.. En krijg dus nog meer vragen.. Want hoe meer ik weet hoe meer ik weet dat ik niks weet..

Maar je kunt ook een basis cursus doen en dan verder gaan klooien en afspraken maken.. Lees voor de zekerheid ook het boekje van je camera door, of nog eens door.. Veel mensen doen dat niet, maar daar staat heel veel informatie in, en eigenlijk ook wel de basis van de fotografie. tenminste bij Canon..

Je kunt nog een goed boek kopen, ik zelf zweer bij:'de digitale fotografie bijbel'. Daar staat nagenoeg alles in wat je kunt leren in een cursus.

Je kunt ook een cursus doen, ik heb een paar workshops gedaan van een dag die dan aansloten op de dag daarvoor. Dus eigenlijk een cursus waarin ik zelf kon plannen wanneer ik aan meer toe was. Ik heb daar geweldig veel van opgestoken, maar ik ben ook 3 kwart weer vergeten. Je krijgt dan op zo'n dag zoveel informatie tot je dat het niet te verwerken is. Vraag dus of er een naslagwerk bij een cursus zit, dat is wel nodig, zodat je thuis het geleerde nog eens kunt nalezen.

Wat ik je wil aanraden, doe het alle drie, begin met fotograferen, bedenk waar je tegen aan loopt, koop een boek die veel omvat. en ga met groepjes op pad. Je krijgt dan ooke en voorkeur voor wat je wilt fotograferen, je weet wat je wilt leren. en dan kun je specifieke vragen stellen, wat het leer proeces versneld.

Ik denk dat veel basis cursussen niet veel meer bieden dan het lezen van de handleiding en een paar maanden intensieve ervaring. doordat het de basis is legt de cursusleider over alles een beetje uit.. Terwijl het denk ik efficienter is om van alles een beetje zelf uit te zoeken. En dan de beetjes die je niet goed begrijpt of meer van wilt weten die gaat doornemen in een cursus.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 20:48 
Lid
Fotografie

Je geeft dus aan dat het samen iets doen sneller werkt. en dat je afhankelijk bent van dergelijke ondernemingen. En daar kan, let op kan, een cursus dus invullen.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 20:59 
Lid
Fotografie

:rof
Jullie lijken wel een reclamebureau...
:rof

BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 21:22 
Lid
Fotografie

Je bedoel Ellen et moi? Maar ik wordt er niet wijzer van. En ben voor kennis deling te samen omdat dat beter en sneller gaat, school is daar een voorbeeld van :)

Maar onderwerp cursussen worden wel en mass gevolgd. Maar TS vraagt om een opleiding, ik heb ze nooit gevolgd maar wel de gevolgen gezien en gelezen, en die van Ellen lijkt me erg goed en vooral niet zakelijk. Maar het mag ook mijn buurman of iemand anders zijn. Of een zoals Niels zegt dagje uit. :)

BerichtGeplaatst: 15 jan 2012 14:58 
Lid
Fotografie

Ook dat is relatief.
Ik ken (werk van) echt SLECHTE fotografen, die hebben mega-opleidingen gevolgd.
Ik ken heel goed werk van fotografen die geen opleiding hebben gevolgd.

Ik denk dat het persoonlijk is: wat voor aanleg heb je, het gevoel voor fotografie.
Als je dat beslist niet hebt, zul je nooit een topfotograaf worden.

Is mijn mening. :)

BerichtGeplaatst: 15 jan 2012 15:12 
Lid
Fotografie

Elke keer als ik dit soort vragen en berichten lees voel ik me weer schuldig dat ik nog steeds geen technische basis heb en ga ik op zoek naar cursussen, haha.
Ik lees dus rustig mee voor de tips :)

BerichtGeplaatst: 15 jan 2012 15:19 
Lid
Fotografie

Je hoeft je helemaal niet schuldig te voelen!! Waarom?
Kijk naar wat je voor werk maakt Ilse. Je hebt beslist al technische kennis, en iedereen leert aldoende.
Welke weg je neemt is helemaal niet zo belangrijk. :)

BerichtGeplaatst: 15 jan 2012 15:57 
Lid
Fotografie

flashsplash schreef:
Zoals ik zei, alles hangt af wat je wil doen. Wil je in de reclame en produkten wereld (zelfs mode) werken als fotograaf dan kom je er niet zonder een goede technische opleiding. Dat kan ik je garanderen.

Misschien in Belgie, maar in Nederland...? Denk ik niet.

flashsplash schreef:
Wil je werk als gewoon zelfstandig fotograaf, dan zal je moeten all-round zijn of bepaalde soorten werk laten vallen. Terug is hier een gedegen kennis nodig, omdat je in alle omstandigheden moet kunnen werken.
Zo eenvoudig is dat.
Maar waarom denk je dat je die gedegen kennis alleen krijgt door een opleiding te volgen? Ben het niet met je eens.

flashsplash schreef:
Nu is het inderdaad zo dat je het hebt of niet, zoals een timmerman. Sommigen hebben de feel for it en met de extra technische achtergrond wordt die heel goed.

Nogmaals: daar heb je niet perse een opleidng voor nodig.

Die wordt mogelijk heel goed door een opleiding, maar dat kan dus ook anders.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Wordt een beetje moe van mensen die beweren dat je alleen met een opleiding ergens komt, dat je 'alleen daarmee in de hemel komt' ofzo....

BerichtGeplaatst: 15 jan 2012 16:07 
Lid
Fotografie

Ik vind voor beide wat te zeggen eigenlijk.
Op dit moment red ik me wel, met mijn eigen projectjes en dingetjes. Ik neem er de tijd voor en doe gewoon wat ik leuk vind.
Toch ondervind ik altijd nog wat moeilijkheden, als iets niet lukt weet ik niet precies waardoor dit komt. En ik weet nooit van te voren hoe ik iets moet aanpakken.
Dus 'aldoende leert men' is zeker toepasselijk en heeft tot nu toe gewerkt voor mij.
Maar naar mate de opdrachten serieuzer worden zal ik dat ook moeten worden denk ik, ik kan niet altijd rekenen op geduldige mensen en creatieve huis-tuin-en-keuken oplossingen ;)

Een cursus of workshop kan ik met deze beredenering eigenlijk zien als een toevoeging. Nu alleen het geld er nog voor hebben, hahaha.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2012 16:11 
Lid
Fotografie

Samen met een ander fotograferen die dat soort dingen wel weet helpt ook.
Mendel en ik hebben heel veel samen gefotografeerd, en vullen elkaars kennis aan. :)

BerichtGeplaatst: 15 jan 2012 16:40 
Lid
Fotografie

flashsplash schreef:
Zoals ik zei, alles hangt af wat je wil doen. Wil je in de reclame en produkten wereld (zelfs mode) werken als fotograaf dan kom je er niet zonder een goede technische opleiding. Dat kan ik je garanderen.

joe McNally had enkel een diploma communicatie voordat hij bij National Geographic ging werken ;)

Ikzelf heb de Fotovakschool gedaan, maar ben daar helaas niet over te spreken. Na eerst 2 jaar te hebben "aangemodderd" heb ik letterlijk NIET nieuws in de opleiding gezien,...

Het enige wat je in fotografie moet LEREN is de behandeling van je camera en wat wat met je beelden doet. Dus: wat voor invloed heeft een verandering in diafragma, wat voor invloed heeft het als ik mijn sluitertijd verander, en wanneer MOET ik zulk soort dingen toepassen.

Dat zijn dingen die ze je inderdaad haarfijn uitleggen op de meeste opleidingen, maar ook hier kun je met experimenteren makkelijk achter komen.

Neem bvb Youtube,... Daar vind je letterlijk hinderden tutorials over camerainstellingen, werken met lich etc etc,... Als je die info opslaat en hiermee lekker gat experimenteren dan kom je daar echt wel in.
Je zult er misschien wat langer over doen, maar al vallend leert men ;)

Ik ben van mening dat fotografie een vak is waarin het vooral neerkomt op talent,... talent om mooie plaatjes te zien, te composeren en evt te bewerken.
Een wat artistieker aangelegd iemand zal imo dan ook verder komen in fotografie dan iemand die enkel de techniek kent.

Wat wél helpt aan zo'n opleiding is het samenzijn met andere "vakfanaten", de technische kunnen wellicht door de artistiekelingen inspiratie op doen en vice versa kunnen de artistiekelingen de technische kant leren. Maar goed dat kan ook op samenkomsten van bvb fora, of dmv contacten op te doen bij wat losse workshops oid.

Ik zeg youtube kijken, jezelf goed de techniek eigen maken, lekker gaan experimenteren, en probeer veel met andere te delen (liefst 1 op1) zodat je daarvan inspiratie op kunt doen.

Een opleiding / diploma is leuk, maar over het algemeen wordt er in de creative scene bij sollicitatie meer waarde gehecht aan een goed portfolio !!!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende