flashsplash schreef:
Zoals ik zei, alles hangt af wat je wil doen. Wil je in de reclame en produkten wereld (zelfs mode) werken als fotograaf dan kom je er niet zonder een goede technische opleiding. Dat kan ik je garanderen.
joe McNally had enkel een diploma communicatie voordat hij bij National Geographic ging werken

Ikzelf heb de Fotovakschool gedaan, maar ben daar helaas niet over te spreken. Na eerst 2 jaar te hebben "aangemodderd" heb ik letterlijk NIET nieuws in de opleiding gezien,...
Het enige wat je in fotografie moet LEREN is de behandeling van je camera en wat wat met je beelden doet. Dus: wat voor invloed heeft een verandering in diafragma, wat voor invloed heeft het als ik mijn sluitertijd verander, en wanneer MOET ik zulk soort dingen toepassen.
Dat zijn dingen die ze je inderdaad haarfijn uitleggen op de meeste opleidingen, maar ook hier kun je met experimenteren makkelijk achter komen.
Neem bvb Youtube,... Daar vind je letterlijk hinderden tutorials over camerainstellingen, werken met lich etc etc,... Als je die info opslaat en hiermee lekker gat experimenteren dan kom je daar echt wel in.
Je zult er misschien wat langer over doen, maar al vallend leert men

Ik ben van mening dat fotografie een vak is waarin het vooral neerkomt op talent,... talent om mooie plaatjes te zien, te composeren en evt te bewerken.
Een wat artistieker aangelegd iemand zal imo dan ook verder komen in fotografie dan iemand die enkel de techniek kent.
Wat wél helpt aan zo'n opleiding is het samenzijn met andere "vakfanaten", de technische kunnen wellicht door de artistiekelingen inspiratie op doen en vice versa kunnen de artistiekelingen de technische kant leren. Maar goed dat kan ook op samenkomsten van bvb fora, of dmv contacten op te doen bij wat losse workshops oid.
Ik zeg youtube kijken, jezelf goed de techniek eigen maken, lekker gaan experimenteren, en probeer veel met andere te delen (liefst 1 op1) zodat je daarvan inspiratie op kunt doen.
Een opleiding / diploma is leuk, maar over het algemeen wordt er in de creative scene bij sollicitatie meer waarde gehecht aan een goed portfolio !!!