Het is 22 aug 2025 17:01

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur sam en guus 1
 sam en guus 1
BerichtGeplaatst: 09 jan 2012 12:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Fotografie
gisteren mijn eerste fotoshoot gedaan van deze prachtige goldens. er staan soms wat meer honden op dan alleen sam en guus dit waren logees.
bij sommige fotoos hieronder staan nog een paar kleine foutjes in zoals krappe kadering of net niet het puntje van de staart of de tenen erop. maar al met al ben ik zeeer maar dan ook zeer tevreden met deze eerste shoot. !!

heb veel gehad aan jullie tips en heb dus totaal niet verwisseld van instellingen ! alleen af en toe het licht. maar echt zelden ! in totaal heb ik 265 fotoos geschoten in RAW en echt rond de 55 dat ik echt dacht van jeetje ! orginelen gaan mee naar de klant. en de bewerkte varianten natuurlijk ook.

zie hier deel 1

allemaal geschoten bij deze exif :

1/250s
f/4.5
iso400
focuslengte tussen de 55 en 250mm

f1
Fotografie

f2
Fotografie
Fotografie

f3
Fotografie

f4
Fotografie

f5
Fotografie

f6
Fotografie

f7
Fotografie

f8
Fotografie

bedankt voor het kijken ! en deel 2 volgt binnen enkele minuten

groetjes

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 sam en guus 1
BerichtGeplaatst: 09 jan 2012 13:07 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
De kleine foutjes heb je zelf al vermeld...

Toch missen heel wat foto's nog scherpte hoor.
Probeer ook te letten op de achtergrond. Het is steeds mooier als die wat rustiger is. Bij foto 1 t.e.m. 3 zijn de latten van het huisje een beetje storend, vind ik. Je had dat gedeeltelijk kunnen oplossen door de Goldens wat verder van de houten wand te plaatsen.
Ook bij de close-up f6, had een rustigere achtergrond beter geweest...

Bij f2 en f6 is het jammer dat de hond weinig kijkruimte heeft...

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 sam en guus 1
BerichtGeplaatst: 09 jan 2012 13:10 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
F7 en f8 gaan in de goede richting qua kwaliteit :upc

Profiel op dit foto forum
 sam en guus 1
BerichtGeplaatst: 09 jan 2012 13:22 
Lid
Fotografie

niet te gauw tevreden :P ga grotendeels met Ans mee ,ook de belichting zit toch niet zo lekker, vooral te zien op de kop van de lichtste hond zijn wat te lichte plekken.

sam en guus 1
BerichtGeplaatst: 09 jan 2012 13:54 
Lid
Fotografie

hoi tony , vind het voor een eerste keer wel goed gelukt :D zijn natuurlijk nog hoop leerpunten ! maar is ook niks aan als je alles al met de eerste keer goed kunt haha

sam en guus 1
BerichtGeplaatst: 09 jan 2012 17:05 
Lid
Fotografie

Ik vind het een hele verbetering in tegenstelling tot je andere foto's!
Ook ik ga met mijn bovenstaanders mee ;)

sam en guus 1
BerichtGeplaatst: 09 jan 2012 19:18 
Lid
Fotografie

Voor een eerste keer zeker een goede poging en foto's waar de eigenaar van de honden waarschijnlijk ook heel blij mee zal zijn! :up
Daarentegen wel foto's die nog een stuk beter kunnen, maar dat is ook logisch bij een eerste keer. De poot en staartstukjes die ontbreken noem je zelf al op en de DOF is al genoemd door Ans, samen met scherpte en kijkruimte. Tony noemt vervolgens de belichting nog en daarmee is het lijstje eigenlijk compleet, maar weet je nog niet hoe je alle problemen kunt voorkomen.

De rustige achtergrond is gewoon een andere plek kiezen, waarbij de tip van Ans om je onderwerp niet te dicht bij de achtergrond te plaatsen wel een heel belangrijke is. Met meer afstand heb je de mogelijkheid om je achtergrond buiten de DOF te laten vallen én je hebt geen last van vervelende schaduwen (niet dat je daar nu last van hebt, maar gewoon even algemeen ;)).

De ontbrekende stukjes hond kun je heel makkelijk op te lossen door in het begin standaard iets te weinig te zoomen. Op de computer kun je dan een mooie uitsnede maken. Is dit hoe het moet en je het in de toekomst altijd moet gaan doen? Nee, want je snijdt een deel van je pixels af en je vermindert daar dus de kwaliteit van je foto mee. Nu is het voordeel dat de huidige camera's daar best wel wat ruimte voor hebben qua pixel-hoeveelheid en je het verlies in kwaliteit dus wel kunt opvangen, maar het verlies aan beeld (stukjes poten en staart) kun je niet opvangen. Wanneer je dit een tijdje met je foto's doet en op de computer elke keer de goede uitsneden maakt, zul je merken dat je steeds meer gevoel gaat krijgen voor de goede uitsnede. En dat is dan het moment dat je die uitsnede weer gelijk tijdens het fotograferen gaat maken. Je zult merken dat het je dan veel makkelijker af zult gaan om én een mooie opname qua beeldvulling te maken én alle stukjes van je onderwerp in beeld te krijgen.

De scherpte is een kwestie van net niet helemaal goed focussen denk ik. Heel belangrijk is dat je een lens echt de tijd geeft om scherp te stellen! Zeker met dierfotografie en kinderfotografie merk ik nog wel eens dat de beginnende fotograaf zo gebrand is op het pakken van het moment dat hij (/zij) te snel gaat en al afdrukt voordat de lens 100% klaar is met scherpstellen. Gevolg: allemaal foto's die nét niet scherp zijn. Verder is het van belang dat je goed scherpstelt op dat dichtstbijzijnde oog. Wanneer je dat niet goed lukt, omdat de camera dan net niet makkelijk scherptstelt, moet je gewoon de overgang van ooglid naar oog pakken, daar zit namelijk meer contrast en dat maakt het voor de camera makkelijker om scherp te stellen.

De belichting is altijd een moeilijker punt. Je hebt in veel foto's overbelichting in het rode kanaal (dat zijn die gele plekken zonder detail die met name op de snuit van de jongste hond zichtbaar zijn). Handig is het dus om juist op de probleemplekken te meten zodat daar goed belicht wordt.

Verder scheelt het ook wanneer je een licht invulflitsje zou geven. Dat zorgt bijvoorbeeld ook dat de ogen wat levendiger en lichter worden.

In veel foto's zit toch best nog wat ruis in de achtergrond. 400 Iso zorgt niet meteen voor veel ruis, maar wanneer je vervolgens in DPP de foto veel lichter maakt (bijvoorbeeld door de belichting veel te plussen) dan ben je dus ruis zichtbaar aan het maken en krijg je dus hetzelfde effect als dat je hebt wanneer je je ISO wel hoger had gezet. Op het derde tabblad van het toolpalette kun je de ruis aanpassen in DPP. Je zou hier vooral de chrominance noise reduction wat hoger kunnen zetten. Dit haalt de kleur uit de ruis en zorgt daarmee dat het al gelijk minder storend is.

In de nabewerking zijn ook nog wat punten waar je wat mee zou kunnen spelen. Ik zit dan vooral te denken aan shadows/highlights...

Ik hoop dat je hier een beetje verder mee kunt en je binnenkort een serie maakt die helemaal goed is! ;)

sam en guus 1
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 00:02 
Lid
Fotografie

dank je wel wolves ! hier kan ik een heleboel mee !

hoop nog veel te groeien ! de eigenares was er gelukkig blij mee :D

groetjes

sam en guus 1
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 00:13 
Lid
Fotografie

awesome tog een todays choice !!! spr gaaf:D

sam en guus 1
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 00:36 
Lid
Fotografie

Wat leuk voor je Anne! :up Gefeliciteerd!! :bl

sam en guus 1
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 00:57 
Lid
Fotografie

Zo, met het verhaal van Wolves kan je heel veel lijkt me! Heb ik ook weer wat aan, bedankt wolves :)
Je gaat er inderdaad op vooruit met je foto's, goed zeg! Zoals je zelf zegt vallen er nog wat dingen aan te verbeteren dus ik kijk weer uit naar je volgende serie :)

Edit: En natuurlijk gefeliciteerd met je TC!! :up

sam en guus 1
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 01:28 
Lid
Fotografie

Graag gedaan hoor! :D

sam en guus 1
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 04:55 
Lid
Fotografie

Proficiat met je TC, French!

sam en guus 1
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 12:57 
Moderator
Fotografie

Ik ga mee met de vorige reactie's over scherpte en belichting, dat zijn dus de puntjes waar je de volgende keer wat extra aandacht aan moet besteden. ;)
Voor de rest hetzelfde als bij je vorige serie....je bent al een heel stuk de goede kant op aan 't gaan. :upc

En natuurlijk gefeliciteerd met je TC! :up

Profiel op dit foto forum
 sam en guus 1
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 14:32 
Lid
Fotografie

dank jullie wel !