had 2 jaar geleden mijn tamron 28-200 weggegeven aan een goede kennis van mij, krijg ik het jaar erop van iemand anders een sigma 28-200 ervoor terug..
superzooms zijn niet echt mijn ding, al kan het soms wel eens handig zijn, ´vakantielens´ zoals henry het zegt, is eigenlijk nog het beste woord.. het is makkelijk als je niet teveel wilt meenemen, en niet wilt wisselen..
de term kitlens kan trouwens van alles en nog wat zijn, hangt ervanaf of die lens bij je camera meegeleverd wordt of niet.. 5dmkII´s zijn bv wel eens met 24-105-L geleverd, dus dan is dat een ´kitlens´..sony a77 wordt met een 16-50 2.8 geleverd als kit indien je dat wilt..
kitlens hoeft dus niet altijd negatief te betekenen, en het voordeel van een kitlens vind ik persoonlijk, dat als je net begint, je meteen aan de slag kunt.. soms kun je echt je voordeel doen met een kit te kopen, hangt er ook een beetje vanaf, welk objectief erbij geleverd wordt. ik gebruik overigens nog heel vaak mijn kitlens, ´t is een goedkoop lensje, maar ik heb er al ontzettend veel plezier van gehad.
heb jaren achtereen met alleen een 50mm f/2 op een analoge mamiya sekor 1000 dtl uit het jaar 0 rondgelopen op vakanties, en dat ging perfect..(van mijn ouweheer

) 50mm was destijds toch het standaardobjectief wat meegeleverd werd.. ik kijk nog steeds met regelmaat naar die holiday-pics, en die zien er gewoon hartstikke goed uit..´t is maar wat je gewend bent denk ik..