Het is 21 aug 2025 19:22

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Hoe wilde dieren fotograferen?
 Hoe wilde dieren fotograferen?
BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 15:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ten eerste ik weet niet dit goed staat, anders verplaats maar.

Hebben jullie wat tips voor me om wilde dieren te fotograferen?
Ik heb nu een nikon D3100 met een lens van 55-300 mm VR.
Wat ik de grootste uitdaging vind is wilde dieren fotograferen. Dan ga ik het bos in, loop uren rond ga ook wel de paden af. (ja mag officieel niet maarja..) Dit doe ik best vaak maar ik heb nog nooit een dier echt goed kunnen vastleggen. Ik zie er niet veel en als ik dan een ree zie heeft hij mij al gezien en zie alleen dat staartje nog.. Gisteren stond er dan wel een ree een tijdje stil, had me wel gezien maar de afstand was nog heel groot en er zaten ook bomen voor.. Wat ik doe is heel rustig lopen en regelmatig stil staan en rond kijken en luisteren.
Ik ga de veluwezoom op en hier zitten schijnbaar alle wilde dieren die er in nederland voorkomen... Nou ik heb nog nooit een vos of das gespot. Herten ook maar enkele keren en de laatste jaren ook niet. Als ik mensen tegen kom dan kan ik me daar echt aan irriteren als ik bezig ben met natuurfotografie omdat dat mijn kansen verkleind.. Kan me er echt over opwinden, ik voel me dan pas goed als ik helemaal niemand zie/tegen kom :blush
Moet ik dan in een hut gaan zitten die al best hoog staan en daar de hele dag zitten en hopen op een wild dier? (de meeste hutten staan ook in rustgebied waar je officieel niet mag komen en ik heb geen zin om betrapt te worden)
Is het een must om te gaan bij zonsondergang of opgang? (ondergang doe ik niet want als ik het even niet terug kan vinden dan wordt het me te snel donker dat vind ik niet fijn)
Heb ik genoeg aan een 300 mm lens?

Brand los natuurfotografen!!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 16:39 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Saskia je lijkt bezorgder over betrapt worden dan over respect voor de natuur en de daarin levende beesten.
Dieren fotograferen is je verdiepen in het gedrag van beesten, weten waar ze voorkomen en op welke tijd van de dag dat ze actief zijn.
Het is ook veel geduld hebben en liefst veel millimeters.
Alleen zijn is niet altijd een must. Bij het burlen der herten, het fotograferen van de ijsvogel, de vos of andere dieren in het wild zul je vaak met velen zijn.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 16:42 
Lid
Fotografie

Ik doel eigenlijk vooral op wandelaars met loslopende honden.
Hoezo moet ik bezorgd zijn over respect voor de natuur en de daarin levende wezens? Want dat heb ik wel hoor.. En hoezo de vos met velen, ik snap het niet helemaal. Ik woon niet in een stad hoor..

BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 16:43 
Lid

Allereerst: Ga op een doordeweekse dag. Dat scheelt. Trek donkere kleding aan, maak zo min mogelijk geluid, loop rustig. Zet de piepjes van je AF uit. Nader een dier heel rustig. Ze hebben jou allang gezien voordat jij hen ziet. Loop heel langzaam naar het dier toe, laat het aan jou wennen. Een 300mm is genoeg, ik had gisteren aan 200mm genoeg. Nader het dier omzichtig, heel rustig via de beschutting van bomen en struiken. Een hert tilt regelmatig de kop op en kijkt je aan. Dan stop je even. Als het weer gaat grazen dan nader je weer een stukje tot dat hij weer de kop op tilt enzovoort. Een goed moment om dieren te fotograferen is tijdens de bronst. Dan hebben ze andere dingen aan hun hoofd :) en kan jij lekker dichtbij komen. Op minder dan 150mm is echt mogelijk. Bronst op De Veluwe(Edelherten) is globaal in september , in de AWD(Damherten) oktober.
Lees je goed in over het gedrag van dieren, toon ten allen tijde respect. ga niet als een dole knippen maar laat eerst het dier aan je wennen. Je zult beloond worden.
Je woont niet ver van De Veluwe, aan de rand eigenlijk. Ga eens wennen in het Aarhuis of Nationaalpark De Hoge veluwe.

Laatst bijgewerkt door Gert64 op 07 feb 2012 16:47, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 16:45 
Lid

Dat er meer mensen in de natuur fotograferen bedoeld Frans denk ik.
Maar in rustgebieden komen van dieren respecteer ik ten allen tijde, dat doe ik dus niet.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 16:51 
Lid
Fotografie

Bedankt Gert. Ik doe een dier&gedrag opleiding dus dat scheelt hoewel dat niet echt gebaseerd is op wilde dieren :) Maar het lijkt wel of je het over tamme dieren hebt. De dieren hier zijn echt heel bang... Als ik al van een megaafstand sta te kijken en ik kan net zien dat het een ree is bijv lopen ze al weg. Niet meteen rennen maar wel weglopen.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 17:10 
Lid

ik heb vorig jaar met succes een wilde Haas achtervolgd, bij mijn moeder in de tuin zat een Sperwer, met prooi dan blijven ze makkelijker zitten. In de AWD zijn de dieren aan mensen gewend, dus daar gedogen de dieren je. Rijst gelijk de vraag: Wat is een wild dier? In NL nauwelijks meer, de een is wat schuwer dan de ander. In Duitsland zijn wildparken te vinden.
Wat wel heel belangrijk is: Zorg dat je tegen de wind inloopt. Dat nadert een stuk makkelijker.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 17:16 
Lid
Fotografie

oké bedankt voor de tip, is eigenlijk ook wel logisch. :)
Maar let er niet zo goed op. Bij hazen kan ik ook wel dichtbij komen.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 17:25 
Lid
Fotografie

Ik heb al dikwijls reportagen, gezien over dieren fotografie, die gaan telkens met een tentje op wandel....

BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 17:25 
Lid
Fotografie

waar ze ook inslapen? dat mag lekker in NL ..

BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 18:05 
Lid
Fotografie

Uhm ik heb even gekeken hoe ik het geluid uit kan zetten (was ook een puntje waar ik me aan irriteerde) maar ik kan het echt niet vinden..?

BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 18:22 
Lid
Fotografie

Als je een bepaald dier wilt fotograferen, dan is het belangrijk dat je weet waar je dit beest kan vinden. Simpel voorbeeld: eenden vind je in een sloot en niet in de boom :)
Daarnaast moet je je verdiepen in het gedrag van het dier welk je wilt fotograferen. Het heeft geen zin om bijvoorbeeld overdag op vleermuizenjacht te gaan :)
Indianen waren meesters in het lezen van sporen. Zo kun je ook bijvoorbeeld een uil eenvoudig vinden als je weet in welk gebied ze zitten en als je in dat gebied uilenballen hebt gevonden. Als je niet weet hoe sporen van bijvoorbeeld een hert er uit zien, kun je uren in een bos gaan zoeken zonder ook maar een hert te vinden, eenvoudigweg omdat ze daar nog nooit geweest zijn.
Wilde dieren fotograferen begint met het bestuderen er van. Als je weet waar ze zitten, heeft het pas zin om met je camera op pad te gaan.

Bovenstaand verhaal gaat niet alleen op voor dieren, maar bijvoorbeeld ook voor paddestoelen. Als je niet weet waar je ze kan vinden, dan ga je ze niet of per toeval vinden. Je verdiepen in je onderwerp maakt de kans dat je deze kan vastleggen vele malen groter.

Succes!

BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 19:06 
Lid
Fotografie

Vaste plek diep in het bos ver voor de zon onder gaat elke dag vaste tijd gaan zitten en niet meer bewegen, kijken waar de wind vandaan komt de dieren ruiken jou onmiddelijk als de wind hun kant op staat vanwaar jij zit! Maar ik lees jij doet een opleiding dier en gedrag dan zou je eigenlijk zelf al heel veel moeten weten!!

Groetjes Lydia

BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 19:21 
Lid
Fotografie

Hou je ook rekening met uren in een tentje oid zitten wachten?
Als je gaat rondlopen gaan ze beslist voor je op de loop.

Geduld is een vereiste, en 300 mm....weet niet of je daaraan genoeg hebt...

BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 20:34 
Lid
Fotografie

Dankjullie :) Dat wat Henry verteld, de meeste basis weet ik inderdaad wel, nacht/dagdieren, de sporen, de uitwerpselen dat ken ik allemaal wel.

Gemini: Uren in een tentje had-ik-nog-geen rekening mee gehouden, omdat ik niet wist welke tactiek het beste werkt. Maar als dat nodig is, no problem alleen niet met dit weer ;) Maar jullie gaan dus nooit van de paden? En stel dat je in de verte heel ver een wild dier ziet, blijf je dan ook netjes op het pad?

BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 20:45 
Lid
Fotografie

Als een dier echt wild is, en dan bedoel ik ff een vos, een ree ofzo, dan gaat die op de loop zodra ie jou ziet (dichtbijgenoeg).
Je zult je dus moeten verschuilen op een plek waarvan je vermoed/weet dat ze daar in de buurt bv in de ochtend een hapje gaan eten...

Erachteraan lopen (al dan niet van de paden) helpt dus niet...

BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 20:46 
Lid
Fotografie

je hebt respect voor de natuur maar gaat wel van de paden af waar dat niet mag.
hoezoe respect? enig idee waarom je niet van de paden af mag.
we maken tegenwoordig vaak onze eigen regels omdat we denken dat we alles kunnen en weten.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 21:07 
Lid
Fotografie

zowiezo netjes op de paden blijven en heel veel geduld hebben ;)

BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 21:14 
Lid
Fotografie

Ik loop er niet achteraan ik zoek ze alleen op :P Maar als je je gaat schuilen bij een pad dan hoeft er maar iemand langs te lopen toevallig en is het allemaal voor niks geweest. Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die van de paden af ging Frans dus ik dacht die 1 meer of minder maakt dan ook niet zoveel uit. Dieren kunnen wel wat hebben een keer schrikken betekend niet dat ze dan niet terug komen oid. Maar ik snap je ook wel, mijn vader deed het ook wel vaker dus heb het met hem ook gedaan... Hij wilde graag ook dieren spotten.. dusja daar heb ik het van.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2012 21:22 
Lid
Fotografie

Misschien gaat het wel om wat je allemaal vertrapt als je van t pad af gaat...

Bovendien: bijd e paden zullen de wilde dieren niet zo graag komen.
Het gaat je moeite kosten om wilde dieren te fotograferen.

Natuurfotografen steken enorm veel tijd in het leren kennen van de natuur, de dieren en hun gewoonten. Op die manier weet je welk dier graag waar is en op welk moment.
Dit is natuurlijk voor elk gebied weer anders.

Je gaat het dus óf zelf ontdekken, door je ook te verdiepen in de natuur en dieren, of je gaat t van iemand leren.
Een workshop doen bijvoorbeeld...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende