Het is 21 aug 2025 19:48

Auteur Judo fotograferen
 Judo fotograferen
BerichtGeplaatst: 08 feb 2012 15:26 
Lid
Offline op het foto forum

Hallo,

Ik heb me zojuist voorgesteld op Ik Ben... en dacht laat ik maar meteen een vraag stellen mbt fotograferen in een sporthal (judo).

Mijn 3 kids zitten op judo en ik vind het erg leuk om ze te fotograferen. Echter, ik ben een leek op het gebied van fotografie en alle foto's mbt judo die ik heb gemaakt zijn wazig (op een enkeling na). Daar baalde ik zo stevig van dat ik de afgelopen weken op internet heb gekeken welke lens het meest geschikt is voor sportfotografie en welke instellingen ik het beste kan gebruiken.

Ik heb gekozen voor een telelens, de Canon EF 70-200 f/2.8 L USM voor op mijn Canon EOS 350 D. Nu is mijn vraag: wat voor instelling (Tv of Av etc.) kan ik het beste gebruiken om een goede foto te maken wanneer een kind "door de lucht vliegt" tijdens een worp.

Ik hoor het graag!

Bianca

ps: ik probeerde een voorbeeldfoto toe te voegen, maar dit lukte me helaas niet

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Judo fotograferen
BerichtGeplaatst: 08 feb 2012 16:24 
Lid

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je moet in ieder geval zorgen dat je de sluitertijd hoger hebt dan 1/60(op 70mm). Op 200 zal je niet veel doen, want je kunt bij Judo er dichtbij komen. Ik heb een zoon die aan Judo doet, vandaar. In een sporthal zijn veel storende elementen aanwezig en die elimineer je door een groot diafragma te gebruiken(klein getal) Groot voordeel is dat je dan meteen een hogere sluitertijd hebt. Grofweg wordt er gesteld dat je per 100mm lenslengte 1/100 sluitertijd nodig hebt. Bij 200mm is dit dus 1/200. Er zijn uiteraard mogelijkheden om hier vanaf te wijken ivm gewenste effecten. Kies voor het middelste scherpstelpunt en zet de AF NIET op automatisch en niet op continu. Middels scherpstelvergrendeling of zelfs in de burstmodus(mitrailleur standje) zijn prima foto's te maken.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Judo fotograferen
BerichtGeplaatst: 08 feb 2012 17:02 
Lid

Oke, ik zit met m'n notitieblok op schoot!

Ik begrijp niet precies alle termen (ik ben een echte leek), dus voor mij in Jip en Janneke taal (als ik het goed heb begrepen):

- stand Av
- diafragma 2.8
- belichting +1 stop
- sluitertijd gaat automatisch
- AF scherpstelpunt midden
- ISO 800

Wat gebeurt er bij de volgende instelling?:
- stand Tv
- diafragma (gaat automatisch)
- belichting +1 stop
- sluitertijd 1/800
- AF scherpstelpunt midden
- ISO 800

Judo fotograferen
BerichtGeplaatst: 08 feb 2012 17:21 
Lid

Stand Av = diafragma voorkeur
Diafragma2.8 is de grootste diafragmaopning(lensopening) van jouw lens en heeft het kleinste getal.
Belichting + 1 stop is belichtingscompensatie bij stellen naar boven(+1)
Sluitertijd gaat automatisch bij diafragmavoorkeur.
AF scherpstel punt midden houdt in dat je in het menu van de AF(Auto focus) dit in kun stellen
ISO 800 is de lichtgevoeligheid.

Ga je op Tv(Sluitertijd voorkeur) dan doe je feitelijk hetzelfde met dien verstande dat je geen controle hebt over de scherptediepte oftewel een mooi wazig rustig achtergrondje.

Verreweg de meesten onder ons en ik hoor daarbij; zullen gebruik maken van diafragmavoorkeur.

Uiteindelijk baart oefening kunst of een cursus biedt uitkomst. Het is wel noodzaak de relatie diafragma, sluitertijd en ISO te kennen. Het heeft invloed op de sluitertijd als het diafragma geopend wordt, de sluitertijd wordt sneller andersom ook draai je het verder dicht dan wordt de tijd langer. Verhoog je de ISO dan verhooog je de lichtgevoeligheid en dus de sluitertijd.

Judo fotograferen
BerichtGeplaatst: 08 feb 2012 17:21 
Lid
Fotografie

Ik zou met minimaal 1/160s of 1/200s de foto maken. Bij een sluitertijd van lager dan 1/160s verwacht ik bewogen sportfoto's. Om te voorkomen dat je onder een bepaalde sluitertijd komt, kun je ook de Tv-stand inschakelen en de camera op bijvoorbeeld 1/200s instellen.

Je iso-waarde zo laag als mogelijk, met andere woorden: als je met iso400 uit de voeten kunt, dan dit instellen en niet iso800 instellen. Een hogere iso-waarde levert je meer ruis op in je foto.

Ga niet onnodig de belichting met +1stop overbelichten. Ik weet niet waarom je dit doet. Voor een goede belichting (dus met de +1 stop extra) heb je een hogere iso-waarde nodig om toch op een sluitertijd te komen die snel genoeg is om geen bewogen foto's te krijgen.

Bij een diafragma van f/2.8 heb je wel een kleine scherptediepte. Neem liever f/3.5 of f/4 voor een iets grotere scherptediepte.

Schakel de burstmode in (ik weet niet hoe dit in Canon-taal heet, het is de continue-foto's-maken-mode bij een ingedrukt ontspanknop). Een sportactie is namelijk in minder dan 1 seconde gebeurd.

Judo fotograferen
BerichtGeplaatst: 08 feb 2012 17:35 
Lid

Dat gaat je nooit lukken in een sporthal of er moeten bouwlampen opgesteld staan....:) Vorig jaar mijn jongste zoon gefotografeerd tijdens judoclinic van Mark Huizinga in de sporthal. F4, 1/100 ISO 800. Met een macro objectief. Ik heb even wat EXIF opgezocht. Met 1/100 ging het meestal goed. Bij worpen heb je wat meer nodig.

Judo fotograferen
BerichtGeplaatst: 08 feb 2012 18:02 
Lid

Ik ga as. vrijdag al jullie instellingen proberen en kijken wat er het beste uitkomt. As. zondag is er een toernooi en dan hoop ik dat ik (in ieder geval) een paar mooie shots krijg!
Inderdaad is het verstandig een cursus te volgen om het optimale uit de camera (met lens) te halen.

Bedankt voor jullie tips!

Judo fotograferen
BerichtGeplaatst: 08 feb 2012 18:17 
Lid
Fotografie

Gert64, wat gaat nooit lukken?

Ik maak mijn binnensportfoto's met de volgende instellingen:
iso1250 of iso1600, alleen als er heel veel licht is, dan kan ik terugvallen op een iso400, iso640 of iso800
diafragma van f/3.5 of f/4
+0.3 stop overbelichting
sluitertijd van minimaal 1/160sec
ontpanknop op Continue-laag (bij de instelling Continue-Hoog, maakt de Nikon een foto of hij nu wel of niet is scherpgesteld, bij een CL instelling pas nadat er is scherpgesteld).

Waarom de +0.3 stop overbelichting? Omdat bij iso1600 ik last begin te krijgen van ruis. Door de overbelichting in de nabewerking weer te corrigeren, valt de ruis weg in de donkere delen.

Judo fotograferen
BerichtGeplaatst: 08 feb 2012 18:54 
Lid
Fotografie

Ik zou wel die +1 nemen met de ISO800 of zelfs 1000 en daarna terug schroeven in de nabewerking :)

Verder zou ik voor Av kiezen en niet voor Tv dan wisselt het diafragma, alhoewel ik dat betwijfel in de zaal aan gezien zaal licht meestal 3x k.t is. Alleen die mooie zaal in Almere is goed verlicht maar daar zal je wel niet judoen.

F/2.8 lijkt me ook niet zo'n goede keuze.

Annecdote. 2006 WK hockey in Monchen Gladbach. Ik met mijn EOS 300D mocht van de KNHB gratis naar Duitsland omdat ik altijd help bij grote toernooien. Dat tournooi was mijn oud teamgenootje Eby Kessing (Doorn, Kampong, Bloemendaal) geselecteerd voor het NL elftal en aangezien ik zij 4 zussen en moeder bijna als zussen ervaar in veel zaken vroeg mama of ik super vette foto's kon maken. En met mijn accreditatie en relaties met de Duitse Hockey Bond en de Nederlandse was dat wel ok, EF 70-200 L USM f/2.8 gehuurd bij Calumet Amsterdam, en toen naar duitsland. Behalve de foto's in het holland heineken huis waren er maar weinig foto's scherp. WANT!!!!!!

Tv met f/2.8 gevolg behalve asociaal veel alcohol, ballen scherp stukje stick scherp maar weinig van de rest. Ergo DOF te klein. Binnen in het HHH was dat niet zo'n probleem maar op een Hockey veld wel.

Ik vermoed dat je naar f/3.5 of 4 moet gaan om de beide judoka's scherp te krijgen en dus zou ik voor ISO 1000 of hoger gaan +1 kiezen en f/3.5 en RAW en in de nabewerking de ruis 'verminderen' door het terug draaien van de Ev in de software.

Verder veel heeeeeeeeeeeeeeeel veel schieten, en bijna alles weg flikkeren en 5 mooie opnames eruit halen en 9999 weggooien. :)

En lees dit ff http://schewephoto.com/ETTR/index.html

Judo fotograferen
BerichtGeplaatst: 08 feb 2012 18:57 
Lid
Fotografie

Ok 1/3 1/2 of 2/3 + Ev is ook niet verkeerd zoals henry zegt als je maar het histogram gebruikt en bepaald hoeveel je standaard onderbelicht en dus MOET plussen.

Je kunt beter hogere ISO kiezen met goede belichting dan krampachtige lage iso's met plussen van Ev achteraf en gevolg RUIS!!!! Want zo ontstaat ruis!!! Niet door een camera maar door gebrek aan fotografische/natuurkundige kennis :)

Judo fotograferen
BerichtGeplaatst: 08 feb 2012 20:37 
Lid

Henry schreef:
Gert64, wat gaat nooit lukken?

Ik maak mijn binnensportfoto's met de volgende instellingen:
iso1250 of iso1600, alleen als er heel veel licht is, dan kan ik terugvallen op een iso400, iso640 of iso800
diafragma van f/3.5 of f/4
+0.3 stop overbelichting
sluitertijd van minimaal 1/160sec
ontpanknop op Continue-laag (bij de instelling Continue-Hoog, maakt de Nikon een foto of hij nu wel of niet is scherpgesteld, bij een CL instelling pas nadat er is scherpgesteld).

Waarom de +0.3 stop overbelichting? Omdat bij iso1600 ik last begin te krijgen van ruis. Door de overbelichting in de nabewerking weer te corrigeren, valt de ruis weg in de donkere delen.

Met ISO 800 een sluitertijd van 1/160 genereren(op F4) maar je geeft hier dat zelf ook al aan dat je de ISO omhoog zet. Met mijn vorige toestel en een minder lichtsterke lens heb ik wel eens op ISO 3200 gefotografeerd het viel me nog best mee wat daar uit kwam. Al hou ik liever 1600 als uiterste grens aan. Ik moet toegeven dat Nikon erg goed is in de ruisbeheersing. Dat is bekend.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp