Het is 19 mei 2025 19:21

Auteur Welke camera geeft jou voorkeur?
 Welke camera geeft jou voorkeur?
BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 15:46 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben opzoek naar een camera voor mijn ouders.

Die twijfelen tussen een Canon 60D of een Nikon D7000

Als jij mocht kiezen welke voorkeur zou je dan hebben?
Ze hebben al ervaring met een Canon en weet niet of het menu van Nikon makkelijk te wennen is?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 16:14 
Lid
Fotografie

Tsja, dat is moeilijk. De Canon liefhebbers zullen zeggen Canon, de Nikon mensen zullen zeggen Nikon. En er zullen ongetwijfeld mensen weer andere camera's gaan noemen. Ik weet ook niet wat jouw ouders al weten qua fotografie en ofdat ze handig zijn met "moderne snufjes"
Het enige wat ik weet, is dat mijn ouders (mijn vader) 70 is en dat ik die man beter een simpel compactje kan geven dan een ingewikkelde DSLR. Qua gebruikersgemak zou ik dan Canon zeggen maar ik heb zeer beperkte ervaring met Nikon.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 16:16 
Lid

Bobi schreef:
Tsja, dat is moeilijk. De Canon liefhebbers zullen zeggen Canon, de Nikon mensen zullen zeggen Nikon. En er zullen ongetwijfeld mensen weer andere camera's gaan noemen. Ik weet ook niet wat jouw ouders al weten qua fotografie en ofdat ze handig zijn met "moderne snufjes"
Het enige wat ik weet, is dat mijn ouders (mijn vader) 70 is en dat ik die man beter een simpel compactje kan geven dan een ingewikkelde DSLR. Qua gebruikersgemak zou ik dan Canon zeggen maar ik heb zeer beperkte ervaring met Nikon.

Ze hebben al een DSLR en dan een Canon 450D maar die wil ze weg doen.Vraag me niet waarom , maar ze wil een nieuwe.Volgens mij vanwege de filmfunctie en de ISO waardes kunnen bij die camera's lager/hoger ingesteld worden.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 16:19 
Lid
Fotografie

voor de filmfunctie zou ik al niet eens verder kijken dan de 1100D, maar die heb je net weggedaan geloof ik :) Ik ben wel onder de indruk van de filmkwaliteit van de 60D maar geen ervaring met de Nikon.

Nikon heeft de 39 punts AF waar Canon "slechts" 9 heeft, en de 7000D heeft een hogere ISO. De Canon heeft daarintegen wel dat draaibare scherm maar of dat nu een plus is weet ik niet. Nikon heeft ook een wat grotere sensor natuurlijk..

BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 16:41 
Lid
Fotografie

Bobi schreef:
voor de filmfunctie zou ik al niet eens verder kijken dan de 1100D, maar die heb je net weggedaan geloof ik :) Ik ben wel onder de indruk van de filmkwaliteit van de 60D maar geen ervaring met de Nikon.

Nikon heeft de 39 punts AF waar Canon "slechts" 9 heeft, en de 7000D heeft een hogere ISO. De Canon heeft daarintegen wel dat draaibare scherm maar of dat nu een plus is weet ik niet. Nikon heeft ook een wat grotere sensor natuurlijk..

Als je dan iets zegt probeer dan aub je bij de appels of de peren te houden of geen van beide. Want de D7000 kan niet perse hogere ISO waarden aan, maar zoals vele Nikons zijn zij beter in hoge ISO waarden wanneer gebruikt in de donkere delen van een foto. En om dan maar meteen de mythe te ontzenuwen, in lichtere delen rulez Canon mbt ruis op hoge ISO waarden ;)

Meer AF punt kan wel van belang zijn als je automatisch schiet. De meeste fotografen schieten echter met het centrale punt of met een plukje daarvan.

En een grotere sensor? Tja crop factor 1.5 vs 1.6 is idd fractioneel groter maar. Niet groter zoals je bedoeld als in een Full frame camera vs een Crop camera.

Badeendje als je ouders een nieuwe camera willen, laat ze dan een 600d nemen. Dezelfde als die van jouw. Dan kunnen jullie elkaar helpen wanneer nodig. En de 450D is gewoon een 600D maar dan wat modellen terug. Om ze nu een 1100D aan te smeren is in bepaalde dingen een teruggang.

En een 60D lijkt me iets overkill als je niet weet waarom je nu eigenlijk een andere camera wilt.

Doet me ergens aan denken maar goed.

Ik zou de 600D aanbevelen. Maar je mag ook alsnognde 60D kopen en de 600D doorschuiven :)

Ik zou in ieder geval bij Canon blijven.

Goede foto's komen door de fotograaf en met welke willekeurige Canon kun je heel goed op hoge ISO's fotograferen. Maar de huidige interfase is nagenoeg gelijk en er hpeft ook niet perse nieuwe fotosoftware geinstalleerd te worden of wanneer wel dan is er alleen nieuwigheid toegevoegd maar geen compleet nieuwe interface.

De D7000 lijkt me echt overkill alsook de 60D.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 16:50 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Persoonlijk zou ik voor de Canon gaan, omdat ze al ervaring hebben met dat menu, het Nikon menu is knap ingewikkeld en helaas spreek ik uit ervaring met mijn stage lopers. Het menu van Canon daar mee zijn ze bekend, en is stukken gebruiksvriendelijker dan dat van Nikon. En dat wil niet zeggen dat ik de Nikon afkraak, totaal niet, het is een dijk van een camera, maar het gaat er nu om dat het gemakkelijk is te gebruiken voor je ouders

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 16:51 
Lid

Dank je voor je bericht.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik de D7000 voor een leuke prijs kan kopen voor ze.Dus dat ik niet zo'n probleem.
Ik zou idd ook mijn 600D aan hun kunnen geven maar ben er net zelf aan gewend.
Het menu van een Nikon is dat makkelijk wennen? Of is het zo voledig anders dan een Canon?
Ik heb ze nog nooit in handen gehad en in vele zaken word het ook niet zo maar even gedaan.

Was wel bij de Mediamarkt wezen kijken maar daar staan ze allemaal uit.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 17:06 
Lid
Fotografie

duckie schreef:

Als je dan iets zegt probeer dan aub je bij de appels of de peren te houden of geen van beide. Want de D7000 kan niet perse hogere ISO waarden aan, maar zoals vele Nikons zijn zij beter in hoge ISO waarden wanneer gebruikt in de donkere delen van een foto. En om dan maar meteen de mythe te ontzenuwen, in lichtere delen rulez Canon mbt ruis op hoge ISO waarden ;)

Ach so, ik dacht dat de Nikon handmatig uitbreidbaar was tot 25.600 waar de Canon tot 12.800 gaat.

En over de sensor. Er zullen altijd "sensor-snobs" ;) zijn die hun keuze maken op basis van de sensorgrootte.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 17:18 
Lid
Fotografie

Bobi schreef:
duckie schreef:

Ach so, ik dacht dat de Nikon handmatig uitbreidbaar was tot 25.600 waar de Canon tot 12.800 gaat.

En over de sensor. Er zullen altijd "sensor-snobs" ;) zijn die hun keuze maken op basis van de sensorgrootte.

Klopt. ;)

Maar de hogere ISO waarde levert mooie ouderwetse PAL NTSC kleuren op. Ik doel dan op de mooie groene, paarse en rode beyer patronen ;)

Maar ik hoop toch oprecht dat mensen geen Nikon nemen omdat de cropcams fractioneel groter zijn ;)

Dan kan Sony bij sommige modellen en de 4/3 systemen wel opgedoekt worden ;)

BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 17:37 
Lid

Qua cropfactor heb ikzelf toch niet mee bezig.Laat staan me ouders.

Zo ver zijn beide nog niet.
Het gaat meer om het gebruik gemak en zicht op de toekomst.
Ik lees wel dat Canon zijn objectieven lichtgevoeliger zijn , maar dat zal toch niet zo veel schelen?

Het is toch (wat al vaker hier beaamd is) een mooie foto komt door degene die de camera vast heeft.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 18:07 
Lid
Fotografie

badeendje schreef:

Ik lees wel dat Canon zijn objectieven lichtgevoeliger zijn , maar dat zal toch niet zo veel schelen?

Het is toch (wat al vaker hier beaamd is) een mooie foto komt door degene die de camera vast heeft.

Dan IS de keuze makkelijk. Daar wint Canon altijd. Die isgoedkoper op veel fronten. Reagerend op je 2e regel.

Je derde regel is, tja sorry, erg dom. Lichtsterk is niet merk gebonden, maar fysisch, maw f/2.8 is f/2.8 bij een ieder.

En de laatste regel is helemaal waar.

Dus herkenbaarheid van het huidige syteem, een idd eenvouder menu systeem en goedkopere en meer lenzen keuze mogelijkhedeb dan wie dan ook op aarde, en verder niet 1-2-3 eenandere meerwaarde kan zelf de meest doorgeinterde marge gestuurde Nikonian alleen de 60D in eze aanraden.

Ik zelf zou de 600D aanraden. Maar ik houd een beppald gevoel aan dit topic over waarik voorlopig geen verdere uitleg aan ga geven.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 18:34 
Lid

Het is niet om een merk af te kraken en mensen tegen hun schenen te schoppen.
Ik wil gewoon eerlijke ervaringen en meningen.

De "strijd" tussen Canonmensen en Nikonmensen hoeft niet.

Ik heb me ouders al gesproken en die willen mijn 600 eventueel wel overnemen.
Alleen ik ken heel het Nikonmenu ook niet.

Dus nu is de keuze voor mijzelf.

Nikon D7000
niet gewend aan het menu , maar is aan te leren
of

Canon 60D
Gewend aan menu

Ik wil zelf alleen kijken richting de toekomst.

Welke keuze van deze 2 is beter?
Ik heb ook kijk op een Canon 5D maar dat is een 2e handse zonder garantie en dergelijke en dan vind ik het een grote uitgave.Er zitten wel leuke lenzen bij , maar om dan nog ruim €500,- uit te geven aan een body die ik niet ken/geen ervaring mee heb.Ik weet niet of er zwakke punten in de body zitten en voor het geld van de 5d gebruikt koop je dus een nieuwe body alleen dan geen FF camera.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 18:38 
Lid
Fotografie

Aha we gaan over op de ik-vorm

BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 18:40 
Lid
Fotografie

Koop de 60D verkoop je 600D en dan op naar het volgende topic..........

BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 18:54 
Lid
Fotografie

Ik zeg: Canon :)

BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 19:58 
Lid

duckie schreef:
Aha we gaan over op de ik-vorm

Dat is niet waar.
De OPTIE is er.

Verder
Ik ga het waarschijnlijk toch bij Canon houden en me ouders hetzelfde voorstellen.
Wil ze het niet te moeilijk maken.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2012 21:39 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Koop de 60D verkoop je 600D en dan op naar het volgende topic..........

Misschien een foto-topic? :)

BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 00:29 
Lid
Fotografie

badeendje schreef:

canon objectieven zijn niet lichtgevoeliger.. de meeste lichtsterke zooms gaan tot f/2.8, wil je nog meer lichtsterkte, dan zit je aan snelle primes vast..zowel canon als nikon leveren die..

denk dat het beter is, dat je ouders zelf gaan kijken, en eea gaan uittesten of uitproberen..

samen lenzen delen lijkt leuk, maar wat als je net dat ene objectief nodig hebt, terwijl je ouders er mee op pad zijn?

dat werkt volgens mij niet..

je kiest voor een systeem en beide hebben hun voors en tegens, maar de verschillen zijn miniem.. het meeste canon vs nikon gedoe komt omdat mensen op details gaan zitten, en vergeten vervolgens de hele camera die eromheen gebouwd is.. dus, signaal ruisverhouding, pixeltjes, EVF, focuspunten en weet ik allemaal nog voor handel en wandel er voorbijkomt zijn allemaal details, die voornamelijk op technische sites uit den treure uitgekauwd worden, maar die, voor mij althans, niets toevoegen..

ga naar een goede fotozaak, laat je uitleggen over de camera´s en probeer ze uit.. bij mediamarkt liggen ze mss wel gewoon in het schap, maar veel uitleg zul je daar niet krijgen vrees is..

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 02:38 
Lid

sjinouck schreef:
badeendje schreef:

canon objectieven zijn niet lichtgevoeliger.. de meeste lichtsterke zooms gaan tot f/2.8, wil je nog meer lichtsterkte, dan zit je aan snelle primes vast..zowel canon als nikon leveren die..

denk dat het beter is, dat je ouders zelf gaan kijken, en eea gaan uittesten of uitproberen..

samen lenzen delen lijkt leuk, maar wat als je net dat ene objectief nodig hebt, terwijl je ouders er mee op pad zijn?

dat werkt volgens mij niet..

je kiest voor een systeem en beide hebben hun voors en tegens, maar de verschillen zijn miniem.. het meeste canon vs nikon gedoe komt omdat mensen op details gaan zitten, en vergeten vervolgens de hele camera die eromheen gebouwd is.. dus, signaal ruisverhouding, pixeltjes, EVF, focuspunten en weet ik allemaal nog voor handel en wandel er voorbijkomt zijn allemaal details, die voornamelijk op technische sites uit den treure uitgekauwd worden, maar die, voor mij althans, niets toevoegen..

ga naar een goede fotozaak, laat je uitleggen over de camera´s en probeer ze uit.. bij mediamarkt liggen ze mss wel gewoon in het schap, maar veel uitleg zul je daar niet krijgen vrees is..

Klopt uitleg krijg je er niet veel.Ging mij meer om de hands on.

Ik heb ze al laten spelen met mijn 600D en ze gaan morgen in de winkel kijken.
Ben benieuwd wat ze kopen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp