Een camera krijgt informatie binnen en moet verolgens bepalen wat de kleuren moeten zijn. Nu blijkt dat in het algemeen wanneer je alle kleuren van een gemiddelde foto op 1 grote hoop gooit, dat dit een gemiddeld grijze kleur koet opleveren, vroeger (...) sprak men ook wel van een 18% grijswaarde.
Wanneer gaat dit niet op? Bijvoorbeeld als er veel wit in de foto zit (bijvoorbeeld als je een persoon middenin een sneeuwlandschap fotografeert of een zwarte raaf tegen een zwarte achtergrond. In het eerste geval wordt de sneeuw te grijs, in het tweede geval de raaf en de achtergrond te grijs. Omdat de fotograaf wel weet wat hij/zij fotografeert en kennis heeft van het gedrag van de camera, kan de fotograaf dus in zo'n situatie dus ingrijpen. In geval van het sneeuwlandschap moet je dus + corrigeren (bijvoorbeeld +0.7 stops) en bij de kraai dus - corrigeren (bijvoorbeeld -0.7 stops). In jet eerste geval dwing je de camera dus iets over te belichten, waardoor de sneeuw weer fris wit wordt en in het tweede geval dwing je de camera dus iets onder te belichten waardoor het zwart weer lekker diepzwart wordt.
Bij digitale camera's kun je in een donkere situatie, waarbij je de iso-waarde flink moet opschroeven voor een goed belichte en onbewogen foto, de camera de foto ook iets laten overbelichten (bijvoorbeeld +0.3 stops) en de foto vervolgens in de nabewerking weer ket -0.3 stops te corrigeren. Het voordeel hiervan is dat de ruis verdwijnt in de donkere delen van je foto.
