Jeroenk, oke, duidelijk. Ik had het anders begrepen.
Trouwens, op SSD zet je (volgens mij) de software die nodig is om snel je PC te starten. SSD is razendsnel (en nu nog duur), waardoor je lekker snel aan de slag kunt. Voor jouw denk ik geen probleem, tenzij je ook je koffiezetapparaat gaat upgraden

De vraag bij het samenstellen van een PC is, van welk component (uit het artikel van Erik => tweakers) je het meeste plezier gaat beleven. Zeker als je keuzes moet / wilt gaan maken...
Meerdere cores is fijn, zodat er parallel kan worden geprocessed, alleen dan moet de applicatie daar ook voor zijn ontworpen. Ik denk (...) dat applicaties steeds meer zullen zijn ontworpen om zaken parallel uit te voeren.
Veel geheigen is fijn, maar aan teveel geheugen heb je niks. Je bent technisch gezien zelfs in staat om er zoveel geheugen in te proppen dat het OS (Windows) niet eens in staat is om dit geheugen aan te spreken. Te weinig geheugen levert je swapping op, dat enerzijds rekenvapaciteit van de CPU vraagt en anderzijds wachttijd omdat de benodigde software van schijf moet worden gehaald.
Een snelle videokaart levert je veel plezier op bij het grafisch weergeven van je resultaten, alleen denk ik dat een snelle videokaart met name handig is als je veel bezig bent met het spelen van spelletjes.
Een snelle HDD is handig, alleen als je veel geheugen hebt, wordt het nut van een snelle HDD al iets minder.
Een goed scherm is altijd fijn om te hebben, evenals een goed toetsenbord, muis en ander aanverwant spul.
Heeft verder niks met de computer te maken, maar ik zou een NAS overwegen in plaats van een extra HDD. Kost wat meer, maar dan heb je ook wat...