Het is 19 mei 2025 22:32

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Chromatic aberration na schoonmaken objectief
 Chromatic aberration na schoonmaken objectief
BerichtGeplaatst: 05 maart 2012 11:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beste allemaal,

Na een dagje fotograferen in niet al te best weer, vond ik het nodig mijn objectief te ontdoen van allerlei vlekken door de regen.
Hiervoor heb ik speciaal spul gehaald bij KE van Canon, nog aan de verkoper gevraagd of het nog uit maakte dat de objectieven niet van Canon zijn. Dat mocht geen probleem zijn volgens hem.

Vervolgens een weekje op vakantie geweest om vervolgens bij thuiskomt te ontdekken dat nagenoeg al mijn foto's zijn voor zien van mooie paarse randjes.
Dit heb ik softwarematig ongedaan kunnen maken, maar heel vrolijk word ik er niet van.

Mijn vraag is nu dus ook waarmee en hoe kan ik het beste mijn objectieven schoonmaken?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 05 maart 2012 11:15 
Lid
Fotografie

Ik gebruik pluisvrije doekjes...heb ook wel eens alcohol gebruikt, nog nooit "opeens" last van CA gehad.

Wat voor objectief gaat het om? En wellicht een voorbeeldfoto? In sommige gevallen is CA bijna niet te vermijden.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 05 maart 2012 11:58 
Lid
Fotografie

Citaat:
In optics, chromatic aberration (CA, also called achromatism or chromatic distortion) is a type of distortion in which there is a failure of a lens to focus all colors to the same convergence point. It occurs because lenses have a different refractive index for different wavelengths of light (the dispersion of the lens). The refractive index decreases with increasing wavelength.

Misschien erg hardnekking spul,... en de soort van top coating vd lens "gepoetst" :dk

Verder echt geen idee,... heb ook nog niet eerder een spontane CA gehoord,.. meestal ligt/lag dat aan een af-fabriek fout in het objectief zelf (in 1 vd elementen oid)

http://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_aberration

BerichtGeplaatst: 05 maart 2012 12:25 
Lid
Fotografie

ik poets niet al teveel, maar als ik poets, dan gebruik ik eerst een blaaspeertje, en vervolgens met mijn adem en zakdoekje voorzichtig de boel schoonmaken..ik gebruik niet al te agressief spul... en imho wordt er teveel gepoetst met allerlei middeltjes..een beetje stof op je frontelement is zo erg niet, je ziet er zo zowat nooit iets van..rotzooi op je sensor is vele malen erger.. :D

BerichtGeplaatst: 05 maart 2012 12:27 
Lid
Fotografie

En een filtertje ervoor natuurlijk :D zolang je die er niet afhaalt is er eigenlijk ook geen reden om aan je frontelement te komen.
En die filter,... eerlijk gezegd poets ik die ook nauwelijks of zelfs nooit :D

BerichtGeplaatst: 05 maart 2012 13:53 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
eerst inderdaad een filter ! scheelt een hoop ! voor de rest heb ik een heel handig pennetje van hama hier zit een borstel in voor het wegpoetsen van oppervlakkig stof en een schoonmaak stuk voor het glas van de lenzen ik vind hem ideaal ! heeft me vrij weinig gekost ook haha

BerichtGeplaatst: 06 maart 2012 16:12 
Lid
Fotografie

Zo wat een lees voer. :)

JeroenK het gaat hier om een Zuiko 14-54 MKII objectief.

Voorbeeld 100% crop:
Fotografie

Martinvh, ik zelf heb het vermoeden dat het spul een film laagje heeft achter gelaten waardoor het fenomeen optreed.
Ik weet wel heel zeker dat ik het nog nooit eerder heb gehad met dit objectief.
Een filter is niet echt een oplossing, omdat ik regelmatig een ND of een PL filtertje mag plaatsen.
Dat betekend dat ik vaak staat te klooien, protectie filter d'r af ander filter d'r op en weer terug.
Op elkaar draaien is ook geen optie omdat ze dan muurvast op elkaar komen te zitten.

Frenchbull19, zonet de lenspen gehaald, straks even gebruiken en van het weekend even testen.
Hopelijk is hiermee het probleem opgelost.

BerichtGeplaatst: 06 maart 2012 16:27 
Lid
Fotografie

overbelichte lucht, volledig geopend diafragma, op 14mm, iso 400 en 1/200e..en de boel op 100% gaan zitten bekijken... vind je het gek dat je dan wat CA ziet?? :dk

ik kan bij wijze van spreken ieder objectief slecht laten presteren wat betreft CA, is echt geen kunst aan hoor..

BerichtGeplaatst: 06 maart 2012 16:39 
Lid
Fotografie

Op elkaar draaien kun je wel doen, maar doe er dan een mini reepje papier tussen,.. op die manier is ie altijd weer los te krijgen en hoef je dus niet je UV eraf te halen ;)

Ik zou zoals Sjinouck ook min of meer aangeeft eens proberen om iig 2 a 3 stops boven je minimale diafragma te gaan zitten en dan kijken og het nog steeds aanwezig is.

Maar idd ook de "hogere" klasse lenzen kunnen dit in de voobeeld situatie geven hoor,... zo'n lichte lucht met die iniminie takjes ervoor is vaak een garantie voor CA,... zeker bij de wat goedkopere objectieven ;)

BerichtGeplaatst: 06 maart 2012 16:45 
Lid
Fotografie

Sjinouck schreef:
Citaat:
overbelichte lucht, volledig geopend diafragma, op 14mm, iso 400 en 1/200e..en de boel op 100% gaan zitten bekijken... vind je het gek dat je dan wat CA ziet?? :dk

ik kan bij wijze van spreken ieder objectief slecht laten presteren wat betreft CA, is echt geen kunst aan hoor..

Lucht is niet overbelicht het was zeer mistig weer die week en dit is niet de enige foto waar dit probleem zich voor doet en ze zijn niet allemaal op 2.8 geschoten.

Overigens was de vraag wat ik het beste kan gebruiken om m'n objectief schoon te maken.

BerichtGeplaatst: 06 maart 2012 16:49 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de filter tip Martinvh, dit is overigens een objectief uit de Pro serie van Olympus dus zeker geen instap objectief.

BerichtGeplaatst: 06 maart 2012 16:57 
Lid
Fotografie

Alexander schreef:
Overigens was de vraag wat ik het beste kan gebruiken om m'n objectief schoon te maken.

Zoals jeroen en sjinouck in eerdere posts aan hebben gegeven een pluis-vrij doekje. ook een brillendoekje kan dat werk goed doen. dat icm met wat water is het enige wat ik gebruik als ik al mn lens schoonmaak,.. want zoals gezegd doe ik dat zelden of nooit. minimale stipjes of stofjes op je lens zijn toch niet zichtbaar op een foto.

Citaat:
Bedankt voor de filter tip Martinvh, dit is overigens een objectief uit de Pro serie van Olympus dus zeker geen instap objectief.

Ik had het type nog niet gezien, maar nam aan omdat je aangaf dat het "geen canon" was tegenover de verkoper dat het ging om een bvb tamron of sigma vóór Canon ;)
Tja bij zo'n objectief moet het idd toch minder kunnen als wat je laat zien,... ik heb verder geen idee. Wellicht even na laten kijken door Olympus zelf :dk

BerichtGeplaatst: 06 maart 2012 17:20 
Lid
Fotografie

Wederom bedankt Martinvh :up

BerichtGeplaatst: 06 maart 2012 18:47 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

gebruik al jaren multi optical cleaning solution van giotto.
alvohol en ammoniavrij.
tevens voor sensorreiniging.
doekje kwam in verpakking mee.
eerst reinig ik met blaasbalg en pluizenpen.
ca komt door optische eigenschappen van glas. niet van coating m.i.
typische foto voor ca met hoge contrasten. komt ook bij duur glas voor.

BerichtGeplaatst: 06 maart 2012 19:17 
Lid
Fotografie

Spuug, en een gewassen meervoudig gewassen t shirt.

Verder alleen je front element schoonmaken als het echt nodig is. Een coating eraf poetsen, dan moet je wel een pannenspons gebruiken. :)

Filter! never nooit niet. Recht glas is meer gevoelig voor welke andere effecten danook! laat staan dat menigeen gebruiker slechtere filters heeft dan de coating die de leveranciers op hun lenzen coaten.

Maar verder ga ik met Alex mee, grijze lucht met een donkere tak is meestal feest voor CA, zelfs voor heel dure lenzen. En is iets wat in deze winter tijd vaker voorkomt.

En spuug???? Daarin zitten enzymen, een brildrager weet als geen ander dat daarmee vet en ongein zeer goed verwijderd wordt. En geen papier dan bv Kodak Lens papier omdat 9 van 10 keer er HOUT in zit en krassen kan opleveren. Verder kan adem ook goed zijn.

Lenspen is voor stofjes niet voor gehele reiniging.

En nogmaals een filter is zelfs met een minime laag opgedampt vocht in de lucht en recht glas vaak slechter in staat om licht te breken. En filter, het woord zegt het al filtert. Wel een goed exemplaar hebben tegen zout, zand, blubber ed, maar verder niet gebruiken, en zeker niet 's avonds omdat het flare kan opleveren, zelfs exemplaren van 200 euro en meer.

Ik maak mijn front element vrijwel nooit schoon zelf niet met gekleurde spikkels.

Gelukkig heb ik ook geen gebroken front elementen maar zelfs met dit soort kapotte front elementen kun je nog fotograferen :)

http://www.lensrentals.com/blog/2008/10/front-element-scratches

en verder hier kun je meer lezen.
http://www.lensrentals.com/blog/2011/05/the-lensrentals-lens-cleaning-methods#more-1931

En MArtinvh bedoeld met een brillendoekje een vilten ed doekje, ik hoop tenminste dat hij niet de geimpregneerde siliconen doekjes bedoeld, want dan wordt alleen maar erger. Die in alcohol gedoopte versies kunnen ook, en je hoeft echt niet bang te zijn dat je de coating van een lens poetst, dat is een fabel, zonder brasso.

BerichtGeplaatst: 06 maart 2012 19:47 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Spuug, en een gewassen meervoudig gewassen t shirt.

Verder alleen je front element schoonmaken als het echt nodig is. Een coating eraf poetsen, dan moet je wel een pannenspons gebruiken. :)

En MArtinvh bedoeld met een brillendoekje een vilten ed doekje, ik hoop tenminste dat hij niet de geimpregneerde siliconen doekjes bedoeld, want dan wordt alleen maar erger. Die in alcohol gedoopte versies kunnen ook, en je hoeft echt niet bang te zijn dat je de coating van een lens poetst, dat is een fabel, zonder brasso.

Die filters,.. tja dat is en blijft een discussie Duckie,.. :D Ik gebruik ze altijd en heb er non nooit last van ondervonden.
Niet dat ik hem persé gebruik omwille waar hij eigenlijk "voor is",... daar heb ik ook nog nooit voordelen van ondervonden,... echt puur voor bescherming van mn frontelement,...Maar wel weet ik inderdaad dat er ook vele "tegenstanders" van zijn ;)

Dat doekje, ja dat klopt idd,... ben ik vergeten erbij te zeggen :D

BerichtGeplaatst: 06 maart 2012 20:10 
Lid
Fotografie

Gelukkig maar, want anders staan mensen hun front elementen ongelijk met niet meer verwijderbare siliconen in te smeren ;)

En spuug, ja niet als ik thuis zit dan neem ik gewoon zo'n poetsdoekje welke ik gekocht heb bij kameramexpress zo'n vezeldoekje, daar heb ik in iedere tas die ik heb ereen inzitten en dan gewoon adem.

Maar als je echt vieze vettig glas hebt endanwerkt dat als de brandweer enuiteraard niet met een patatje oorlog zonder ui of bal gehakt op ;)

Doe dan een frois gras en een mooie bijpassende lichte rose uit biarritz of na koningsasperges met een mooie witte bourgonge of haggis met een coal ila, of wat je wilt, maar friet met satehsaus en dan mijn L lenzen reinigen??

Zonde van de frietdampen :rof

BerichtGeplaatst: 06 maart 2012 22:08 
Lid
Fotografie

Rophoto schreef:
Citaat:
De 14-54 die je gebruikt is niet echt een pro objectief (is wel een hele goede)maar dat even terzijde ;)

Hij staat toch echt bij de Pro-Objectieven:
http://www.olympus.nl/consumer/198_6756.htm

Je zal wel in de war zijn met het Top-pro glas. :up

Verder allemaal heel erg bedankt voor de tips, het spugen laat ik maar even zitten.
De vraag had ik ook bij Olympus zelf neergelegd, ze hebben mij aangeraden om eerst een speciaal lensdoekje te gebruiken eventueel even wat adem op het glas blazen en vervolgens de lenspen te gebruiken.

Heb het gevoel dat het wel goed gaat komen met m'n wel gewaardeerde objectiefje. :foto

Weet wel dat ik geen Canon spullen meer ga kopen. :rof (Sorry kon het niet laten)

BerichtGeplaatst: 06 maart 2012 23:42 
Lid
Fotografie

Ik heb kodak lens papier, dat is net zoiets als mascotte vloei. Propje maken adem erop en met kleine rondjes draaien wordt je front element kraakhelder schoon.

BerichtGeplaatst: 06 maart 2012 23:44 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Een hydrofiele luier doet ook wonderen.
Zo wie zo handig in je tas ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende