Ja dat is iets wat landscapers graag zouden zien op Canon materiaal

Maar het is eigenlijk raar dat het soms voorkomt, dat je met Liveview toch last kunt, let op kunt, hebben van vals licht welke de lichtmeting kan beinvloeden, en zeker omdat met liveview de spiegel weg geklapt is, maar goed, het is maar een mogelijk onderdeel van dit probleem.
Zelf denk ik verder dat er gewoon een te korte of te lage belichting is, welke je juist met LV makkelijk kunt zien. Tenminste ik weet dat dat met de 40 en 50D en verder kan maar vermoed dat dat ook met de 550D kan. Je kunt kiezen dat je een histogram kunt gebruiken en dat staat volgens mij niet standaard aan. Dan zie je meteen wat er gebeurd als je aan de sluitertijd of belichtings compensatie draait, het beeld wordt helderder of donkerder en het histogram schuif evenredig mee.
Maar TS kan met het voorbeeld ons helpen en ons ook vertellen of na import, als het om RAW gaat, de software automatisch al ging plussen om de belichting goed te krijgen, ik denk namelijk van wel.
En wat is een lange opname. Ik heb hier op PD een foto die TC is geworden die langer dan een half uur volgens mij 54 minuten is belicht in de nacht dat we van Spanje verloren en ik toch niet kon slapen

Maar geen thermische ruis. En zoals sommigen weten kan ik niet overweg met Photoshop en probeer ik liever dingen toe te passen waar ik zelf niet kundig genoeg in ben omdat achteraf te doen, als dat soms al mogelijke is