Het is 21 aug 2025 18:42

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Ruis in liveview
 Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 09 maart 2012 13:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Weet niet zeker of dit de juiste plek is voor deze vraag, anders verplaatsen jullie hem maar..

Als ik foto's maak via liveview, scherp stel met dat blokje zeg maar.. krijg ik veel meer ruis dan wanneer ik anders een foto maak
Ook blijven donkere plekken in de foto te donker op een lange sluitertijd via liveview terwijl wanneer ik een foto maak zonder liveview met dezelfde instellingen ik deze plekken er wel goed op krijg

Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 09 maart 2012 16:13 
Lid

Bezwaar bewerken: Nee
Dat is alleen tijdens gebruik van de liveview neem ik aan? Met een Sony? Welk cameramodel? ik heb een A550 en de liveview heeft 920.000 pixels, mijn vorige de A330 had er 230.000 dat verschil is enorm qua beeld.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 09 maart 2012 16:31 
Lid
Fotografie

even wat meer informatie qua camera zal handig zijn:)

waarschijnlijk komt het door het lage aantal pixels op het schermpje.

het zal wel erg raar zijn als het doorspeelt in de foto, dit is toch niet het geval :blush

Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 09 maart 2012 16:42 
Lid
Fotografie

Het gaat om een Canon 550D

Ja zit wel in de foto's als ik ze eenmaal op de mac bekijk zit er allemaal ruis in

Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 09 maart 2012 17:01 
Lid

Ik kan de link niet leggen tussen ruis op het scherm en een foto. ik heb er geen last van zelf en ik gebruik regelmatig liveview. Jammer voor alle Canon en Nikon gebruikers, die maakt Sony namelijk heel erg goed. :) Apart sensortje voor scherpstellen enzo...
Nogmaals het zou niet uit moeten maken, maar ik gebruik geen Canon. Mogelijk weet een andere Canon schieter het antwoord.

Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 09 maart 2012 17:53 
Lid
Fotografie

???

daar snap ik ook niks van,

ben wel benieuwd naar de oplossing. Ik gebruik nu ook Sony dus kan je niet helpen :S

Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 09 maart 2012 21:31 
Lid
Fotografie

100% weet ik het niet, maar ik heb er ooit iets over meegepikt.
het gaat hier dan ook niet over ruis veroorzaakt door licht, maar over ruis veroorzaakt door warmte ofwel "thermal noise"

Doordat je de sensor eigenlijk continu hebt ingeschakeld ontstaat er warmte wat zelf weer zorgt voor ruis in je foto ;)

-Edit-
Google maar eens op : "thermal noise live view" je zal meer dan genoeg vinden ;)
Maar bovenstaande is idd de reden,.. dat had ik dan weer goed onthouden :D

Is overigens niet Merk-gerelateerd ;)

Laatst bijgewerkt door Martinvh op 09 maart 2012 21:34, in totaal 1 keer bewerkt.

Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 09 maart 2012 21:34 
Lid
Fotografie

Oke dank je wel! zal binnenkort even kijken.. wat liveview is tenslotte wel erg handig :)

Heb voor lange sluitertijden wel een andere ruisfilter aan, misschien dat dat hier ook voor werkt

Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 09 maart 2012 21:36 
Lid
Fotografie

Marcel_ schreef:
Oke dank je wel! zal binnenkort even kijken.. wat liveview is tenslotte wel erg handig :)

Heb voor lange sluitertijden wel een andere ruisfilter aan, misschien dat dat hier ook voor werkt

Ik zal je eerlijk zeggen,.. ik heb Live-view al sinds het begin eigenlijk, maar heb het ooit 1x aangezet, om te kijken wat 't was :D

Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 10 maart 2012 09:21 
Lid
Fotografie

Ik vermoed het volgende. Als je met liveview foto's maakt dan moet je wel het occulair afsluiten. Of te wel de occulair dop eraf en dan dat schijfje erover welke aan je nekdraagband zit. En probeer eens het histogram aan te zetten bij liveview.

Ik weet dat dit gek klinkt omdat dit normaal alleen voor gewoon statief gebruik zonder liveview zou moeten zijn en omdat liveview het zoeker cirquit uitschaked, maar toch.

Doordat de occulair niet afgedekt is valt er licht op de sensor van af twee kanten, hoe weet ik niet maar het heeft invloed waardoor er door de camera gedacht wordt dat er teveel licht is, en dan wordt demopname onder belicht en zoals ik vaker aanhaal, met digitaal werk is onderbelichtennaltijd funest.

Maar dit zou in ieder geval moeten werken:

Maar als je liveview gebruikt met eenhistogram, dan kun je met belichtings compensatie of door de sluitertijd aan te passen direct zien dat het histogram naar rechts of links schuift, en probeer die zoveel mogelijk naar rechts te krijgen. 0Ev is namelijk niet de juiste belichting zeker niet met vals licht.

Laatst bijgewerkt door duckie op 10 maart 2012 09:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
 Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 10 maart 2012 09:24 
Lid
Fotografie

Thermische ruis wordt standaard verwijderd als je RAW bestanden verwerkt en zou je niet meer moeten zien. En RAW neem ik aan schiet je omdat je daar meer uit kan halen tov JPG zeker bij lange sluitertijd opnames of fotografie onder mindere licht omstandigheden.

Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 10 maart 2012 11:49 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Ik vermoed het volgende. Als je met liveview foto's maakt dan moet je wel het occulair afsluiten. Of te wel de occulair dop eraf en dan dat schijfje erover welke aan je nekdraagband zit. En probeer eens het histogram aan te zetten bij liveview.

Ik weet dat dit gek klinkt omdat dit normaal alleen voor gewoon statief gebruik zonder liveview zou moeten zijn en omdat liveview het zoeker cirquit uitschaked, maar toch.

Doordat de occulair niet afgedekt is valt er licht op de sensor van af twee kanten, hoe weet ik niet maar het heeft invloed waardoor er door de camera gedacht wordt dat er teveel licht is, en dan wordt demopname onder belicht en zoals ik vaker aanhaal, met digitaal werk is onderbelichtennaltijd funest.

Maar dit zou in ieder geval moeten werken:

Maar als je liveview gebruikt met eenhistogram, dan kun je met belichtings compensatie of door de sluitertijd aan te passen direct zien dat het histogram naar rechts of links schuift, en probeer die zoveel mogelijk naar rechts te krijgen. 0Ev is namelijk niet de juiste belichting zeker niet met vals licht.

Of als je de Nikon D700 + hebt doe je gewoon het oculair dicht :tn

Maar zou best kunnen hoor Duckie ;)

Zoals ik al zei heb ik enkel een keer zoiets opgevangen,.. en daarna even gegoogled.
Echter zijn er wel heeeeeel veel fotofora waar men wel de schuld geeft aan thermische ruis als je ernaar zoekt op google :dk

Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 10 maart 2012 11:57 
Lid
Fotografie

Ja dat is iets wat landscapers graag zouden zien op Canon materiaal :)

Maar het is eigenlijk raar dat het soms voorkomt, dat je met Liveview toch last kunt, let op kunt, hebben van vals licht welke de lichtmeting kan beinvloeden, en zeker omdat met liveview de spiegel weg geklapt is, maar goed, het is maar een mogelijk onderdeel van dit probleem.

Zelf denk ik verder dat er gewoon een te korte of te lage belichting is, welke je juist met LV makkelijk kunt zien. Tenminste ik weet dat dat met de 40 en 50D en verder kan maar vermoed dat dat ook met de 550D kan. Je kunt kiezen dat je een histogram kunt gebruiken en dat staat volgens mij niet standaard aan. Dan zie je meteen wat er gebeurd als je aan de sluitertijd of belichtings compensatie draait, het beeld wordt helderder of donkerder en het histogram schuif evenredig mee.

Maar TS kan met het voorbeeld ons helpen en ons ook vertellen of na import, als het om RAW gaat, de software automatisch al ging plussen om de belichting goed te krijgen, ik denk namelijk van wel.

En wat is een lange opname. Ik heb hier op PD een foto die TC is geworden die langer dan een half uur volgens mij 54 minuten is belicht in de nacht dat we van Spanje verloren en ik toch niet kon slapen :) Maar geen thermische ruis. En zoals sommigen weten kan ik niet overweg met Photoshop en probeer ik liever dingen toe te passen waar ik zelf niet kundig genoeg in ben omdat achteraf te doen, als dat soms al mogelijke is :)

Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 10 maart 2012 13:38 
Lid
Fotografie

Ik heb ook nog nooit last gehad van dit soort ruis Duckie, maar wellicht doordat mijn liveview nog onaangetast is op deze camera's :D
54 heb ik nog nooit gedaan, maar 30sec (max zonder buld te gebruiken) is vaak voorgekomen, en idd nooit last ervan :D

Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 10 maart 2012 14:52 
Lid
Fotografie

Gert64 schreef:
Dat is alleen tijdens gebruik van de liveview neem ik aan? Met een Sony? Welk cameramodel? ik heb een A550 en de liveview heeft 920.000 pixels, mijn vorige de A330 had er 230.000 dat verschil is enorm qua beeld.
Plus: Sony heeft een aparte sensor voor live-view, wat thermische ruis voorkomt, en het oculair wordt automatisch gesloten wanneer je overschakeld op live-view.

Maar iets meer infoo van TS is misschien wel handig, want ik lees nu dingen waar TS het niet over heeft gehad :)

Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 10 maart 2012 15:04 
Lid
Fotografie

gesloten aan de bovenzijde waar je normaal in kijkt Storm, of wordt hij gewoon "donker",... dat donker worden doen ze nl allemaal,... dat is het effect van het opklappen vd spiegel ;)

Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 10 maart 2012 15:07 
Lid
Fotografie

Oculair wordt ECHT gesloten :)

Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 10 maart 2012 15:10 
Lid
Fotografie

Storm schreef:
Oculair wordt ECHT gesloten :)

Dat doen ze goed :up
Nikon heeft dat ook op de D700,.. daar kun je handmatig een soort van diafragma luikje ervoor sluiten.
Of ze dat ook bij andere modellen hebben weet ik eigenlijk niet zo 1,2,3

Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 10 maart 2012 15:15 
Lid
Fotografie

Als ik me niet vergis is dit voor alle Sony DSLR's met live-view gewoon standaard :)

Ruis in liveview
BerichtGeplaatst: 10 maart 2012 15:17 
Lid
Fotografie

Begrijp dat het gaat om een canon 550d.
Wat meer informatie leidt tot betere adviezen.
Misschien een voorbeeldfoto met informatie over sluitertijd en iso.
Nog mooier met en zonder lifeview.
Wijze van lichtmeting? Manueel, Av, Tv.
Fotgrafeer je in raw?
Heb je de auto helderheid optimalisatie aan of uit.
Wat zijn je instellingen voor ruisreductie?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende