Dat ligt ook een beetje aan de omstandigheden waarin je gaat fotograferen.....als je genoeg licht hebt en dus snelle sluitertijden dan zullen de foto's niet zo snel bewogen zijn.
Ook met een statief heb je veel minder kans op bewegingsonscherpte, maar zelf gebruik ik nooit een statief, ook niet op 400mm.
Als de lichtomstandigheden moeilijker worden en dus je sluitertijden omlaag gaan kun je altijd nog proberen of je hier of daar iets ziet wat je lens kan ondersteunen....prullenbak, auto, boomtak, enz.
Het beste/makkelijkste is om je foto's op de AV-stand te maken en dan zou ik met deze lens op 400mm. op diafragma f/7.1 à f/8 gaan zitten en je sluitertijd in de gaten houden als je foto's aan 't maken bent.
Als je sluitertijd dan te langzaam wordt kun je de ISO wat omhoog zetten, maar ik zou niet veel hoger gaan dan ISO 800 en misschien wel niet hoger dan ISO 400.....ik weet niet hoe goed de 500D met ruis om gaat.
Erg onderbelichten[wat ook je sluitertijd sneller maakt] en later je foto's in een bewerkingsprogramma weer lichter maken heeft meest ook ruis tot gevolg.....soms moet je wel onderbelichten, omdat anders je foto te licht wordt en de witte delen overbelicht kunnen zijn en dat krijg je ook niet meer terug gedraaid in een bewerkingsprogramma.