Het is 23 aug 2025 23:51

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Eerste studiofoto's hond
 Eerste studiofoto's hond
BerichtGeplaatst: 01 sep 2012 08:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
En een tweede topic met de hond.
Voor de hond gold dat hij de dag zonder trigger heel enthousiast en meewerkzaam was en de dag met trigger gespannen en dwars. Heb toen maar een paar foto's snel gemaakt en ik zie de spanning er ook wel aan af jammer genoeg.
De hond haart verschrikkelijk en ik heb me daar even niet druk over gemaakt. Moet bij een echte shoot natuurlijk wel! En hij maakte het papier al snel vies, is ook een punt van aandacht.
Verder hoor ik graag tips van jullie waar ik verder mee kan oefenen. Alvast heel erg bedankt!

foto 1, zonder trigger: F1.8, 1/100ste sec, iso 400, 50 mm

Fotografie

Foto 2 zonder trigger: F1.8, 1/100ste sec, iso 400, 50 mm

Fotografie

foto 3 met trigger: F6.3, 1/250ste sec, Iso 100, 50 mm

Fotografie

foto 4 met trigger: F6.3, 1/250ste sec, Iso 100, 50 mm

Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Eerste studiofoto's hond
BerichtGeplaatst: 01 sep 2012 08:58 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
nr1 heeft een te groot diafragma, bij zulke opnames zou de neus scherp moeten zijn
nr2 mooi scherpteverloop
nr3 even de wb aanpassen..te koud nu waardoor je niet de kleuren krijgt die het moet hebben..(geld ook voor nr4)
nr4 had die iets meer in de lens mogen kijken..

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Eerste studiofoto's hond
BerichtGeplaatst: 01 sep 2012 09:44 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
In principe vindt ik de uitsnede en de pose van de eerste het sterkst overkomen, ga me met commentaar edoch over de krapte van de scherptediepte alhier.

Tweede komt wat donker in gelaat over, waardoor deze niet zo sprekende is als voorgaande plaat.

Derde en vierde wijken inderdaad af in witbalans komen qua scherptediepte het beste over uit deze reeks, maar voor mij net niet dat ongrijpbare van de eerste blik/pose :)

Eerste studiofoto's hond
BerichtGeplaatst: 01 sep 2012 09:52 
Lid
Fotografie

Dank voor de reacties!

Het gebrek aan scherptedieptes komt door het gebrek aan licht wat ik had, dus moest het diafragma open.

Eigenlijk zou ik de eerste foto qua pose en warmte, met de belichting van de laatste twee foto's willen. Zoals ik al zei, eea staat of valt met de medewerking van meneer Hond :D

Welke witbalans kies je bij studiolamp licht? Ik had nu gekozen voor TL licht meen ik me te herinneren, maar ben er niet meer zeker van.
Ik heb even gespeeld met de kleuren. Is dit al beter?

Fotografie

Eerste studiofoto's hond
BerichtGeplaatst: 01 sep 2012 11:21 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Leuk, leuk leuk, studiofotografie met honden! Mijn gebied :up :up
Wat voor set heb je? Je schrijft ergens: "het komt door het gebrek aan licht". Dat snap ik niet helemaal omdat je met studio werkt. De lichtbron heb je dan volledig zelf in de hand toch?

Als je studiofoto's maakt van honden kan je eigenlijk het beste een diafragma van 9 of 11. Alles daaronder... niet doen. :D Je ziet dat ook terug op je eerste foto. Die is nergens echt scherp. Probeer bij dit soort foto's altijd scherp te stellen op de ogen.
Verder kun je beter het licht goed afstemmen en een iso gebruiken van rond de 160.
Die haren had je zelf al genoemd. Super irritant is dat idd hahaha! En dat je achtergrond stuk gaat hoort bij deze takt van fotografie. Ik heb, op een uitzondering na, nog nooit mijn achtergrond een tweede keer kunnen gebruiken na een shoot. Je zou kunnen kiezen voor vinyl. Das een stuk sterker. (en duurder)

De witbalans met je helemaal zelf instellen. Kijken, proberen, weer kijken net zo lang tot je tevreden bent. TL? Geen idee waarom je dat kiest. Probeer de foto zo te maken dat je zo min mogelijk nabewerken nodig hebt. Veel oefenen met licht (zit ik zelf nu midden in) en dan zie je vanzelf wat het effect is. Maak een serie en neem steeds ander licht. Nummer de foto's en schrijf op wat je gebruikt hebt. Zo krijg je meer vat op wat je zelf kunt beïnvloeden met je lampen.

De foto's hebben nu een blauw zweem of een geel zweem. Maar dat kun je met CS gewoon reduceren.

Of de hond in de lens kijkt of niet is niet belangrijk. Wat wel belangrijk is, is wat de foto uitstraalt. Ik heb foto's die erg mooi zijn maar waar de hond niet in de lens kijkt. Dan gaat het om de andere elementen in de foto. De hond kan ook naar iets kijken. Als je een reeks maakt is wel weer mooi als er een paar bij zetten waar de hond wel in de lens kijkt natuurlijk.

De meeste honden raken enigzins van slag als ze opeens op papier met flitsers moeten poseren. Ik heb honden gehad die gaten in mijn achtergrond sprongen, die geen seconden wilde stil zitten en die uitermate begonnen te hijgen of mijn papier wilden opeten. Het is aan jouw als fotograaf de hond tot rust te laten komen en de baasjes te begeleiden in wat je wilt op zo'n moment.

Een heel verhaal! Ik hoop dat je er iets aan hebt! Je bent goed op weg in ieder geval!!!! :up :up

groetjes
Nuelle

Eerste studiofoto's hond
BerichtGeplaatst: 01 sep 2012 11:30 
Lid
Fotografie

Dank je wel Nuelle, voor je uitgebreide reactie!

Niet voldoende licht kwam omdat ik nog geen trigger had en de lampen dus niet mee flitsten. Nu heb ik wel een trigger, dus heb ik dat probleem niet meer. Ik heb geen idee wat ik precies heb, ik heb het van iemand overgenomen en zie nergens merken staan.

Je zegt: de witbalans moet je helemaal zelf instellen. Ik heb geen idee wat je daarmee bedoelt. Ik heb een aantal keuzes op mijn camera (zon, bewolkt, schaduw, gloeilamp, tl) en daar moet ik het mee doen. Althans, voor zover ik weet. Ik heb een canon eos 450d.

Ik denk ook dat het een kwestie van smaak is of je de hond in de lens wil laten kijken of niet. Ik kan beide erg mooi vinden. En als ik voor iemand anders foto's maak kan je het altijd vragen, wat vind je mooi. Ik ben niet van plan om echt actief foto's voor anderen te gaan maken, maar als ik eens gevraagd word, vind ik dat wel leuk.

Ik heb nu 4 rollen papier, twee zwart en twee wit. Ik ga proberen de zwarte rol die ik nu heb voor het oefenen te gebruiken. Dan maakt het niet zoveel uit als er kreukels in zitten enzo. Eerst moet ik doorkrijgen hoe het allemaal precies werkt. Dan hou ik de andere rol eerst als netjes en dan eerdaags maar eens kijken om alvast weer een paar nieuwe te bestellen!

Eerste studiofoto's hond
BerichtGeplaatst: 01 sep 2012 11:32 
Lid
Fotografie

Er is al veel gezegd, misschien herhaal ik dingen. :)

De scherpte zit goed vind ik, misschien inderdaad iets grotere scherptediepte.
Qua licht en kleur gaat er een en ander mis.
Je zou je onderwerp verder van de achtergrond weg moeten zetten. Op die manier valt er minder licht op je achtergrond, en de achtergrond valt beter buiten je scherptedieptegebied.
Op de tweede foto is de hond gaan liggen, en het licht heb je niet lager gezet volgens mij? Daar ligt de hond dus in het donker. :DD
Qua kleur: gaan werken met een grijskaart. :)

Nuelle schreef:
De witbalans met je helemaal zelf instellen. Kijken, proberen, weer kijken net zo lang tot je tevreden bent.

Nuelle; misschien voor jou ook een idee, scheelt je een hoop gedoe, zo'n grijskaart. :)

Eerste studiofoto's hond
BerichtGeplaatst: 01 sep 2012 11:35 
Lid
Fotografie

Gemini schreef:
Er is al veel gezegd, misschien herhaal ik dingen. :)

De scherpte zit goed vind ik, misschien inderdaad iets grotere scherptediepte.
Qua licht en kleur gaat er een en ander mis.
Je zou je onderwerp verder van de achtergrond weg moeten zetten. Op die manier valt er minder licht op je achtergrond, en de achtergrond valt beter buiten je scherptedieptegebied.
Op de tweede foto is de hond gaan liggen, en het licht heb je niet lager gezet volgens mij? Daar ligt de hond dus in het donker. :DD
Qua kleur: gaan werken met een grijskaart. :)

Nuelle schreef:
De witbalans met je helemaal zelf instellen. Kijken, proberen, weer kijken net zo lang tot je tevreden bent.

Nuelle; misschien voor jou ook een idee, scheelt je een hoop gedoe, zo'n grijskaart. :)

Verder van de achtergrond af, staat genoteerd voor de volgende oefening. Ik heb juist zo mijn best gedaan hem dichter bij de achtergrond te krijgen haha!
Een grijskaart, wat is dat? Ik ga eens even googlen!

Eerste studiofoto's hond
BerichtGeplaatst: 01 sep 2012 11:41 
Lid
Fotografie

Gevonden!

Ik heb alleen geen photoshop. Kan je zoiest ook in Gimp gebruiken?

Eerste studiofoto's hond
BerichtGeplaatst: 01 sep 2012 11:46 
Lid
Fotografie

Ik bedoel een grijskaart gebruiken tijdens het fotograferen, niet achteraf.
Achteraf kan ook hoor, maar tijdens het fotograferen is makkelijker. Voor mij geldt: probeer de foto zo perfect mogelijk te maken, niet te veel op bewerking achteraf vertrouwen. :)

Even makkelijk gedaan en gekopieerd:

Citaat:
Op de camera de juiste kleurtemperatuur instellen

Nadat de het onderwerp op de gewenste wijze is belicht, plaatst u de grijskaast bij het onderwerp (of er voor). U maakt de foto met de grijskaart volledig in beeld. Let op dat er geen schaduwen en reflecties op de grijskaart vallen. Als de camera niet scherp kan stellen (wat bij een 100% egaal onderwerp, de grijskaart dus, vaak gebeurt) zet de camera dan op handmatige focus en stel met de hand scherp op de grijskaart.

Kies dan in het menu "handmatige witbalans instellen" (custom white balance) en klik op "OK" om de foto van de grijskaart als referentiefoto in te stellen. Kies daarna in het menu bij witbalans: "handmatige witbalans". Wanneer de belichting verandert, bijvoorbeeld door een andere opstelling van de verlichting, moet u deze handelingen dus overnieuw doen.

Bron: bonjourfoto.nl

Eerste studiofoto's hond
BerichtGeplaatst: 01 sep 2012 14:24 
Lid
Fotografie

Fantastisch, ga ik proberen! Ik ben absoluut niet thuis in de fotobewerking en vind dat ook niet zo leuk. Dus ik maak ook liever een betere foto, zodat ik er zo min mogelijk aan hoef te doen.

Eerste studiofoto's hond
BerichtGeplaatst: 02 sep 2012 15:55 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Nuelle schreef:

Nuelle; misschien voor jou ook een idee, scheelt je een hoop gedoe, zo'n grijskaart. :)[/quote]
Misschien wel een idee! :) Ik heb er net eentje besteld. Eens kijken of dat sneller gaat! :up

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp