Leuk, leuk leuk, studiofotografie met honden! Mijn gebied
Wat voor set heb je? Je schrijft ergens: "het komt door het gebrek aan licht". Dat snap ik niet helemaal omdat je met studio werkt. De lichtbron heb je dan volledig zelf in de hand toch?
Als je studiofoto's maakt van honden kan je eigenlijk het beste een diafragma van 9 of 11. Alles daaronder... niet doen.

Je ziet dat ook terug op je eerste foto. Die is nergens echt scherp. Probeer bij dit soort foto's altijd scherp te stellen op de ogen.
Verder kun je beter het licht goed afstemmen en een iso gebruiken van rond de 160.
Die haren had je zelf al genoemd. Super irritant is dat idd hahaha! En dat je achtergrond stuk gaat hoort bij deze takt van fotografie. Ik heb, op een uitzondering na, nog nooit mijn achtergrond een tweede keer kunnen gebruiken na een shoot. Je zou kunnen kiezen voor vinyl. Das een stuk sterker. (en duurder)
De witbalans met je helemaal zelf instellen. Kijken, proberen, weer kijken net zo lang tot je tevreden bent. TL? Geen idee waarom je dat kiest. Probeer de foto zo te maken dat je zo min mogelijk nabewerken nodig hebt. Veel oefenen met licht (zit ik zelf nu midden in) en dan zie je vanzelf wat het effect is. Maak een serie en neem steeds ander licht. Nummer de foto's en schrijf op wat je gebruikt hebt. Zo krijg je meer vat op wat je zelf kunt beïnvloeden met je lampen.
De foto's hebben nu een blauw zweem of een geel zweem. Maar dat kun je met CS gewoon reduceren.
Of de hond in de lens kijkt of niet is niet belangrijk. Wat wel belangrijk is, is wat de foto uitstraalt. Ik heb foto's die erg mooi zijn maar waar de hond niet in de lens kijkt. Dan gaat het om de andere elementen in de foto. De hond kan ook naar
iets kijken. Als je een reeks maakt is wel weer mooi als er een paar bij zetten waar de hond wel in de lens kijkt natuurlijk.
De meeste honden raken enigzins van slag als ze opeens op papier met flitsers moeten poseren. Ik heb honden gehad die gaten in mijn achtergrond sprongen, die geen seconden wilde stil zitten en die uitermate begonnen te hijgen of mijn papier wilden opeten. Het is aan jouw als fotograaf de hond tot rust te laten komen en de baasjes te begeleiden in wat je wilt op zo'n moment.
Een heel verhaal! Ik hoop dat je er iets aan hebt! Je bent goed op weg in ieder geval!!!!
groetjes
Nuelle