Het is 20 mei 2025 20:41

Auteur pc of mac ??
 pc of mac ??
BerichtGeplaatst: 14 nov 2008 23:48 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Even een vraagje ik zit met het dillema of een mac of een pc.
Ik doe de fotovakschool basisopleiding en wil ook verder gaan met de vakopleiding.
De meesten mensen zeggen gelijk een apple kopen alleen zit je met die nieuwen imacs met het probleem van dat glans scherm?
wat zouden jullie aanraden.

budget tussen de 1000 en 2000 euro's

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 pc of mac ??
BerichtGeplaatst: 14 nov 2008 23:54 
Lid
Fotografie

Als ik nu zou beginnen met fotografie zou ik de iMac nemen. Blijft toch de top voor beeldbewerking naar mijn mening.
De FVS werkt er ook mee (staan zelfs geen PC's meer in Boxtel).

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 pc of mac ??
BerichtGeplaatst: 14 nov 2008 23:59 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
voor de foto's en zeker met je opleiding is naar mijn idee de mac het meest geschikt.
hoezo is dat glans scherm een probleem?? ik heb er zelf een en vind het een pracht scherm en ben er dik tevreden over. op de mac site staan de prijzen en dat zijn vastgestelde prijzen.

pc of mac ??
BerichtGeplaatst: 15 nov 2008 00:26 
Lid

Tony schreef:
voor de foto's en zeker met je opleiding is naar mijn idee de mac het meest geschikt.
hoezo is dat glans scherm een probleem?? ik heb er zelf een en vind het een pracht scherm en ben er dik tevreden over. op de mac site staan de prijzen en dat zijn vastgestelde prijzen.

het glans scherm is niet slecht alleen is mij verteld door de fvs dat het een vertekent beeld geeft van de uiteindelijke foto die je print.

pc of mac ??
BerichtGeplaatst: 15 nov 2008 00:37 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
dat probleem kun je met de pc toch ook hebben, dat is een kwestie van het goed op elkaar afstemmen
en de instellingen van de printer. maar zal bij beide ( mac en pc ) altijd iets afwijken.

pc of mac ??
BerichtGeplaatst: 15 nov 2008 00:39 
Lid
Fotografie

Persoonlijk denk ik dat het echt niet meer uitmaakt of je een mac of pc gaat gebruiken. Tegenwoordig zijn beide snel en goed genoeg voor de meeste taken. Belangrijker is gewoon een goed scherm.

Ik kijk dan naar wat ik er verder nog mee zou willen doen en kom dan op de pc uit, maar dat is erg persoonlijk natuurlijk.

pc of mac ??
BerichtGeplaatst: 15 nov 2008 00:44 
Lid

Tony schreef:
dat probleem kun je met de pc toch ook hebben, dat is een kwestie van het goed op elkaar afstemmen
en de instellingen van de printer. maar zal bij beide ( mac en pc ) altijd iets afwijken.

het ging hier geloof ik echt om de glans, de oudere imacs zouden beter zijn (Beeld).
dit zijden ze ook bij apple zelf de glans vertekend iets.
Maar als u tevreden over bent is dit misschien tog ook een optie je kan er altijd nog een 2descherm aanhangen.

pc of mac ??
BerichtGeplaatst: 15 nov 2008 00:45 
Lid

Marcel Spijker schreef:
Persoonlijk denk ik dat het echt niet meer uitmaakt of je een mac of pc gaat gebruiken. Tegenwoordig zijn beide snel en goed genoeg voor de meeste taken. Belangrijker is gewoon een goed scherm.

Ik kijk dan naar wat ik er verder nog mee zou willen doen en kom dan op de pc uit, maar dat is erg persoonlijk natuurlijk.

ja voor mij zou dus een pc ook een goede optie zijn omdat ik er niet alleen fotografie op wil doen

pc of mac ??
BerichtGeplaatst: 16 nov 2008 18:09 
Lid
Fotografie

Maissan schreef:
Marcel Spijker schreef:

ja voor mij zou dus een pc ook een goede optie zijn omdat ik er niet alleen fotografie op wil doen

Inderdaad, volgens mij is een PC toch nog net iets polyvalenter dan een MAC. Vooral omdat je meer mogelijkheden hebt ivm sofware en freeware.
Ik heb op allebei gewerkt (en nu soms nog), maar wat betreft gebruiksgemak heb ik toch liever PC (kan ook aan mezelf liggen natuurlijk). Een MAC heeft natuurlijk een hoop troeven waar een PC niet kan aan tippen, maar heeft ook zijn beperkingen (of minder leuke kanten). Die hoef ik hier niet allemaal te herhalen (ik denk dat iedereen die welk kent).

Greetz, Peter

PS: ik heb ze allebei, maar ik denk dat dit voor jou geen optie is.

pc of mac ??
BerichtGeplaatst: 16 nov 2008 18:44 
Lid
Fotografie

Een pc of mac maakt niet zo veel uit om je foto's te bewerken.
Inversteren in een goed beeldscherm vind ik veel belangrijker ;)

pc of mac ??
BerichtGeplaatst: 18 nov 2008 00:51 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
GTR1000 schreef:
Maissan schreef:
Marcel Spijker schreef:

Inderdaad, volgens mij is een PC toch nog net iets polyvalenter dan een MAC. Vooral omdat je meer mogelijkheden hebt ivm sofware en freeware.
Ik heb op allebei gewerkt (en nu soms nog), maar wat betreft gebruiksgemak heb ik toch liever PC (kan ook aan mezelf liggen natuurlijk). Een MAC heeft natuurlijk een hoop troeven waar een PC niet kan aan tippen, maar heeft ook zijn beperkingen (of minder leuke kanten). Die hoef ik hier niet allemaal te herhalen (ik denk dat iedereen die welk kent).

Greetz, Peter

PS: ik heb ze allebei, maar ik denk dat dit voor jou geen optie is.

Ik ben nu als fervent Mac gebruiker nou wel eens nieuwsgierig welke software jij denkt te missen voor op een Mac. Dit is namelijk wat ik erg veel hoor, met name van onwetende Windows gebruikers. Nou zeg ik niet dat jij dat ook bent maar als je even op de Mac site of version tracker gaat pluizen dan zie je dat er belachelijk veel diverse free / share / software is voor de Mac. Het verbaasde mij zelfs hoeveel leuke en nuttige software er bestaat....

Daarnaast is het natuurlijk nog zo dat je vlekkeloos XP kan draaien terwijl Mac OSX op de achtergrond mee draait... Dat kan met een PC dan weer niet.

Misschien is het interessant voor je om voor een gebruikte MacBook Pro te kijken. Er is laatst een nieuw model uitgekomen dus er gaan er veel weg voor weinig!

Als laatste vind ik dat alleen Mac geweldig is om foto's te bewerken onzin. Zeker met jouw budget kan je een zeer fijne pc samenstellen waar je heerlijk je foto's mee kan bewerken. Als het gaat om gebruiksgemak, uiterlijk, duurzaamheid, met name je besturingssysteem, fun en afschrijving dan moet je zeker voor een Mac gaan. Een Mac is gebouwd om leuke dingen mee te doen en niet uren lang je systeem op orde te brengen en draaiende te houden. Het werkt gewoon! In de afgelopen 4 jaar heb ik nog nooit problemen gehad met de software, geen vastlopers, geen irritante virus waarschuwingen, spam en anti-virus software gezeik. Je kan hier weinig waarde aan hechten maar het is gewoon heerlijk productief bezig zijn!

Succes met je keuze!

pc of mac ??
BerichtGeplaatst: 07 jan 2009 16:12 
Lid
Fotografie

MAC! Ben nu sinds 1,5 jaar over op Apple, en ik heb er spijt van dat ik de vorige 15 jaar met Windows hebt gewerkt. Ik heb zelf een nieuw model iMac 24" met glansscherm, en ben er dik tevreden mee. Valt prima op de Photoshoppen, en met de kleur is niks mis mits je 'm even Kalibreert. Het glanzende scherm is helemaal niet hinderlijk.

Qua software hoeft je echt niet bang te zijn dat je mis grijpt. Van de meeste software pakketten zijn ook Mac versies beschikbaar (zelfs van Micro$oft Office!), en anders is er altijd wel een soortgelijk tooltje te vinden die het zelfde doet, maar wel op de Mac draait.

Verder draait de Mac vele malen stabieler dan Windows, heb ik OSX nog nooit opnieuw hoeven te installeren (in tegenstelling tot Windows, die toch zeker 2x per jaar aan verversing toe was). Ook valt op dat, waar Windows vastloopt op zware bewerkingen ("Dit programma reageert niet" geneuzel), een Mac gewoon net zo lang door stampt tot hij klaar is met de bewerking. En reken maar dat ik het vuur wel aan de schenen hebt gelegd van mijn Maccies.

Ik ben dus helemaal om, en inmiddels aardig Mac-minded. En ik kan het iedereen aanraden, wat een verademing!!!

pc of mac ??
BerichtGeplaatst: 07 jan 2009 17:35 
Lid
Fotografie

Ik ga dit jaar ook over van de PC naar de Mac. Ik ben de problemen met de PC inmiddels meer dan zat. Een Mac is veel vriendelijker (en intuitiever) in het gebruik dan een PC. Daar komt nog eens bij dat een PC steeds trager wordt (als je de PC voor het eerst opstart doet hij dat het snelst...). Er zijn genoeg softwarepakketten voor een Mac verkrijgbaar. Nadeel is dat de aanschaf wel een stuk duurder is.

Een PC is nog steeds een apparaat voor mensen die graag willen rommelen met diverse pakketjes, die het normaal vinden om te worden geconfronteerd met allerlei vragen en handelingen die voor een gebruiker eigenlijk niet ter zake zouden moeten doen, die eigenlijk het wel leuk vinden om systeembeheerdertje te willen spelen...

Een Mac is niet zo goed in games, dus als je veel games wilt spelen... koop dan een XBox of een Wii :)

pc of mac ??
BerichtGeplaatst: 11 jan 2009 01:06 
Lid
Fotografie

Dat Mac beter zou zijn voor beeldbewerking is een nooit gefundeerde fabel hoor, beide varianten kunnen even goed overweg met beeldbewerking. Het enige nadeel van een PC is dat je al snel vast zit aan windows / microsoft, en dat is weer jammer :P

PCs met windows kunnen alleen wel met veel meer software en doeleinden overweg. Dat is voor mij een reden om bij PC / windows te blijven.

pc of mac ??
BerichtGeplaatst: 11 jan 2009 01:19 
Lid
Fotografie

Ken je de software mogelijkheden dan met de Mac Niels? Veel mensen denken namelijk dat je met de Mac alleen kan beeldbewerken / websites bouwen e.d. maar naar mijn idee is er meer mogelijk met een Mac dan met windows machines...

pc of mac ??
BerichtGeplaatst: 11 jan 2009 09:21 
Lid
Fotografie

Bjorn, je hebt gelijk dat er ook genoeg pakketten beschikbaar zijn voor de Mac, maar in het algemeen:
- zijn Mac gebruikers mensen die om functionaliteit vragen
- zijn PC gebruikers mensen die meer systeembeheerder willen zijn

:)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp