Inderdaad, alleen jij kan bepalen wat je gaat missen.
Wat ik weet, is dat de 17-55 een L kwaliteit lens is, die erg goed aangeschreven staat. Alleen dan zonder officieel L predicaat, dus geen rood randje
De scherpte van de 17-85 is inderdaad niet top.
De duurdere zoomlenzen (uitzonderingen daargelaten) hebben allemaal tot maximaal 3 keer zoomrange om zo vervormingen etc te voorkomen.
17-85 is 5x zoom, 85 gedeeld door 17 = 5. De afwijking van deze lens is dan ook wat groter, maak maar eens een foto van een horizon aan het water op 17mm, je ziet dan de vertekening van de lens, de aarde loopt bij jou dan echt rond
De 17-55 is lichtsterker inderdaad, zal wat scherper zijn, eigenlijk zijn er erg weinig zoomlenzen op volle scherpte bij volle lensopening. Je moet hem een tandje afstoppen om hem echt scherp te krijgen (bijvoorbeeld als je op F4 schiet, zul je een stopje verder moeten gaan voor optimale scherpte, naar F5.6 in dit geval)
Ook hebben veel zoomlenzen (vooral de niet pro lenzen) een sweet spot van f8 ongeveer. Dat houdt in dat ze pas op F8 echt optimaal scherp zijn, dit is hun lekkerste diafragma zeg maar.
Nu maakt dat bij landschap niets uit, je maakt immers bijna nooit landschappen met diafragme F1.8, maar bij een portret of een close up is het heel prettig om je onderwerp te kunnen isoleren van de achtergrond. Wil je dan ook nog scherpte hebben, zul je moeten afstoppen of diafragmeren.
Daarom kan de 17-55 precies datgene bieden dat jij zoekt.
Prijstechnisch is het een dure lens.
Wat ik je zou aanraden is het volgende:
Er zijn tooltjes op internet die je brandpunt lezen, en vervolgens laten zien hoeveel procent van je foto's je geschoten hebt op dat brandpunt.
Als daar bij jou nu uitkomt dat je bijvoorbeeld 80% van je foto's op 17mm schiet, heb je misschien meer aan een tokina 11-16 F2.8 lens oid.
Als daar uitkomt dat je erg veel op 50mm zit, zou ik een 50mm f1.8 prime lens kopen. zelfde voor 85mm (de 85mm F1.8 USM).
Een prime lens (die kan niet zoomen) is nu eenmaal veel lichtsterker, heeft minder vervorming en is veel scherper dan een zoomlens.
Heeft ook een nadeel, je blijft wisselen en je rugzak wordt steeds zwaarder
Succes met je keuze!