Dit ga ik eens op mijn gemak doornemen...Ik gebruik altijd RAW in Adobe RBG, ik sla op in Tiff en zet vervolgens voor web om in BD sizer naar jpeg. Als ik af wil laten drukken zet ik de tiff om van RBG naar CYMK heb ik pas geleerd....

Ik lever de de bestanden op ware grootte aan. Met dien verstande dat ik de langste maat in centimeters heb ingegeven.
In camera RAW gebeurt er niets wat kwaad kan. Nooit. Gooi het xmp bestandje weg indien nodig en alles staat weer als bij de opname.
Ik ben een slechte shoppert, ik heb er ook weinig geduld voor, maar ik weet dat het beter kan en dus dan ook maar beter moet. Dan zijn verschillende inzichten altijd goed. Al draait het m.i slechts om details in een foto een prutfoto zal dankzij photoshop nooit en te nimmer ineens geweldig worden. Toch zijn juist die details verrekte belangrijk, al wens ik daar slechts minimale arbeid voor te doen. Ik wacht dan liever op beter licht, of een beter intressanter onderwerp, ik ga geen achtergronden vervangen of heel veel wegshoppen....ik ben lui vrees ik.

Dankzij kritische commentaren kan je jezelf verbeteren.
Nast de standaard zaken gebruik ik color efex om het luchtje wat donkerder te maken en structuur en contrast in viveza2. Dat is het eigenlijk al ruim een jaar zo en voor 90% gaat het toch eigenlijk wel goed. Ik moet wel op de kleuren letten en met name de WB. Ik belicht eigenlijk altijd op de lucht en dan wordt de ondergrond onderbelicht en krijg je blauwe vossen enzo....

Ik weet in ieder geval hoe het komt...en nu dat in orde zien te krijgen...Kleine stapjes...