Het is 27 jul 2025 23:37

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur Boomklever en keep
 Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 19:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Beide foto's zijn niet bewerkt, voor beide geldt dat deze gecropt zijn tot ca 60% van het orgineel, geen verscherping gedaan na de crop, verkleinen tot formaat voor photodrome, alleen naverscherping hoeveelheid 30.
Reden hiervoor is het erg scherpe deel van de tak waar de keep op zit, wil even kijken hoe deze nu overkomt :)
1) geconverteerd met DPP
Fotografie

2) geconverteerd met DPP
Fotografie

2-update geconverteerd met Adobe Camera Raw.
Fotografie

Laatst bijgewerkt door Sandra-S op 12 jan 2013 13:51, in totaal 3 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 19:56 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
hoeveelheid 30 is niet zo'n heel relevant getal.
je schreef laatst dat je fotografeert in RAW.

deze foto is natuurlijk wel nabewerkt.
niet door je zelf maar door de raw-converter.

ik weet dus niet zo wat je punt eigenlijk is.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 20:00 
Lid
Fotografie

2 nette plaatjes :upc

Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 20:26 
Lid
Fotografie

twee mooie opname's :up

Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 21:44 
Lid
Fotografie

Mooie platen, Sandra, gewoon op vraag, grrrr, fijne kleuren en inderdaad wat minder oververscherpt, mag van mij wel wat meer hebben, beetje tussen wat het was en dit in, netjes :up

Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 22:28 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Ze staan er weer mooi op. :up

Ik ga met Erik mee...een heel klein tikje naverscherpen zal ze nog net beter maken. ;)

Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 22:38 
Lid
Fotografie

Allereerst, twee mooie foto's. :up
Naar mijn mening is de Keep mooi van scherpte, prima zo. De Boomklever mag misschien nog een beetje naverscherping hebben. Maar ik moet erbij vermelden dat ik nu niet op een behoorlijk beeldscherm kijk, dus voor wat het waard is.

Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 23:23 
Lid

mooie compo enz...
2 foto's aanbieden om te beoordelen op scherpte, ik betrap me erop ik ga vergelijken tussen de 2.
wat de scherpte betreft hangt het van foto tot foto af, als ik de foto's bekijk krijg ik de indruk dat de eerste foto van de keep veel meer verscherpt is dan de tweede van de klever.
wat wel niet zo is zoals je zelf schrijft, maar door de crop is er heel wat detail verlies op de borst van de keep en dan het kopje en zen nek lijkt het me iets te verscherpt wat wordt versterkt door de borst waar het detail verloren is.
volgens mijn gedacht mogen de veertje niet gelijk stro eruit zien zoals je ziet onder het oog van de keep.
de tweede foto is heel netjes wat betreft de scherpte, geen gestoken scherpte dat niet maar dat komt door de crop daar kan je weinig aan verhelpen.

het is zoals frans al aangaf je neemt foto in raw en door die voorkeur instellingen wordt je foto immers bewerkt, dat is natuurlijk heel gemakkelijk in gebruik.
maar dat is eigenlijk de bedoeling niet van raw.
de kleuren en kontrast zijn goed, maar zou die verscherping in de voorkeur instelling gewoon op 0 zetten en foto per foto afwerken op scherpte.
je foto's zijn echter niet verloren met die voorkeur instellingen want deze zijn niet definitief en je kan deze alsnog verzetten naar een andere voorkeur.

grts

Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 23:26 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
keep is scherp en mooie compositie, de klever ook een mooie compositie maar niet echt scherp op de kop.

Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 11 jan 2013 00:09 
Lid
Fotografie

@ Frans, wat ik wilde zien is de soms té verscherpte tak onder de vogel (keep) maar vooral wáár bij mij een evt verscherping over t randje gaat Zoals ik de camera instel zo krijg ik de foto's ook te zien in de raw-converter en daar probeer ik het liefst zo weinig mogelijk aan te komen, ik heb de instellingen vandaag wat teruggezet én wilde ook zien wat het effect op pd zou zijn.

Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 11 jan 2013 01:04 
Lid
Fotografie

@Rob: je indruk is wel goed... de klever komt inderdaad veel minder over dan hij zou moeten, verder geen extra bewerkingen gedaan voor deze foto.

@korandoke: beide foto's zijn ook nog op dezelfde afstand genomen nl. 6.4 mtr, de tak van de keep hangt boven die van de klever; beide foto's zijn gecropt en veel detail op de onderbuik van de keep zit ook niet in het orgineel, de sd was maar heel klein ca 1.9 cm doordat ik met 800mm en f5.6 heb gefotografeerd, normaal gebruik ik hiervoor minder mm's. Ik had juist het scherpe effect op de tak willen voorkomen.....snap je wat ik bedoel? Het zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat de klever op gelijke hoogte zat en de keep wat hoger.
- het verschil tussen beide foto's zag ik ook direkt, had juist gelijk de neiging de klever meer te verscherpen maar dat zal kwestie van smaak zijn.

-verder is het me opgevallen dat de klever veel meer "pit" en scherpte heeft verloren na het plaatsen op PD dan de keep terwijl ze beide evenveel/evenweinig zijn "bewerkt".

Het komt er dus inderdaad op neer dat ik meer moet 'spelen" in de raw-converter mbt de scherpte en geen 'standaard"-scherpte te willen.

Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 11 jan 2013 01:06 
Lid
Fotografie

@Erik, ik hoef zelfs niet te vragen hoor, ze zitten de hele dag te eten hier :rof

Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 11 jan 2013 13:18 
Lid

Het zijn weer uitzonderlijk fraaie opnamen van een ongekend hoog niveau

Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 11 jan 2013 20:13 
Lid
Fotografie

Hoi Sandra, het houdt maar niet op die mooie platen en vogels van je.
Keep komt wel wat beter uit de verf dan de boomklever.
(heb je in je tuin een hut met waterpartij opgesteld waar de vogels op afkomen?)
Gr, Bert

Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 11 jan 2013 21:40 
Lid
Fotografie

heb een idee dat ik begrijp wat je wilde.
krijg ook de indruk dat je met raw converter die van canon bedoelt in de digital professional pro.

het voordeel van raw is nu juist dat je de door de camera ontwikkelde foto naar je hand kunt zetten.

zoals ik wel eens vaker zeg camera software is prima voor bulkwerk en werken onder tijdsdruk.
maar als je voor verfijning gaat ga je voor je eigen professionaliteit die je dan natuurlijk wel eerst moet opbouwen.

Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 11 jan 2013 21:49 
Lid
Fotografie

Is dat een "keep" die eerste foto?....die heb ik vandaag ook gezien...ik dacht dat het een vink was.

Mooie foto's :upc

Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 11 jan 2013 23:28 
Lid
Fotografie

@ Bert: Ja ik heb inderdaad achterin de tuin een vaste ingegraven schuilhut(je) met daarvoor een poeltje van ca 3-4 cm diep waar heel veel vogels komen om te badderen maar dit is niet de plek waar de meeste foto's worden gemaakt dat is aan de andere kant van de tuin nl. bij onze pui, ik fotografeer ook vanuit huis met de pui open.....gordijn is dan mijn camo ;) toevallig kan dit omdat dit de plek is in de winter met het beste licht. Voor mij is dit ideaal omdat ik anders niet kan fotograferen met een jochie van 3 in huis ;). Ik zet dus gewoon de camera op statief klaar en kan op sommige momenten ook nog wat foto's maken. De hele dag zijn er veel vogels in de tuin die komen eten. Doordat er altijd wel een raam of een deur openstaat hoor ik welke vogel er in de tuin is. Zo hoorde ik afgelopen weken opeens weer de kuifmees roepen en dan is het een kwestie van wachten tot hij op de goede rustige plek gaat zitten (bij de nootjes). Én de ervaring leerde me in t verleden dat als de kuifmees komt, is de zwarte mees ook in de buurt...en dus nu ook weer :D .Zo is bij mij al jaren geleden ook de interesse ontstaan om vogels te gaan fotograferen, dit steeds beter te willen doen en het verveelt noooooiiiiit, nou ja mij niet dan :) :)

Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 11 jan 2013 23:48 
Lid
Fotografie

@Frans: Aan je reaktie te lezen begrijp je het precies...mijn "raw"-converter is inderdaad de canon software... Ik dacht dat het ook "zo hoorde" om hiermee te converteren :blush .
Ik heb altijd begrepen dat de foto's met de camera direkt goed moesten zijn en vooral niet teveel bewerken. Al jaren geleden toen ik mijn eerste digitale camera kocht heb ik dit goed ingeprent en nooit zoveel aan bewerking gedaan, nou ja behalve de kleuren, beetje contrast en iets verscherpen en zelfs dan had ik het idee dat het nog niet goed zou zijn anders had ik immers niet extra hoeven bewerken?

De laatste tijd probeer ik veel dingen uit mbt diverse bewerkingen die hier op het forum staan en zie tot mijn verbazing dat foto's die ik niet goed vond toch nog op te lappen zijn :).

Kun je Lightroom 4 aanraden om raw-bestanden te converteren?

:blush :blush :blush :blush

Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 12 jan 2013 09:37 
Lid

Sandra-S schreef:
@Frans: Aan je reaktie te lezen begrijp je het precies...mijn "raw"-converter is inderdaad de canon software... Ik dacht dat het ook "zo hoorde" om hiermee te converteren :blush .
Ik heb altijd begrepen dat de foto's met de camera direkt goed moesten zijn en vooral niet teveel bewerken. Al jaren geleden toen ik mijn eerste digitale camera kocht heb ik dit goed ingeprent en nooit zoveel aan bewerking gedaan, nou ja behalve de kleuren, beetje contrast en iets verscherpen en zelfs dan had ik het idee dat het nog niet goed zou zijn anders had ik immers niet extra hoeven bewerken?

De laatste tijd probeer ik veel dingen uit mbt diverse bewerkingen die hier op het forum staan en zie tot mijn verbazing dat foto's die ik niet goed vond toch nog op te lappen zijn :).

Kun je Lightroom 4 aanraden om raw-bestanden te converteren?

:blush :blush :blush :blush

kan u deze alvast aanraden, is voor de betere amateur en prof. fotograaf gemaakt.
komt tevens uit de zelfde stal als zijn grote broer photoshop, maar kan alles niet.
meer bepaalt grote stukken wegpoetsen, manipuleren van beelden enz...
nu hoor ik alvast velen denken, laat ik dan photoshop nemen.
eigenlijk is het niet ontworpen om er foto's ermee te ontwikkelen, maar het kan ermee.
inderdaad photoshop kan alles das een feit, maar je hebt enorme kennis nodig om ermee goed overweg te kunnen en dat is het probleem van velen.
een cursus is zeker geen overbodige luxe tenzij je een paar jaar wil leren op eigen houtje en dan nog de helft niet weet hoe het moet.
en dat is het probleem van velen hier en ook elders, men wil prof.doen en haalt photoshop op zen pc want dit is het prog met uitstek om professionele prenten te ontwikkelen.
en dan begint de ellende men begint ermee te knoeien daar es aan schuiven en die knop es indrukken en men gaat van kwaad naar erger. stel een vraag over een bewerking hier en je zal merken hoeveel er je zullen antwoorden op een paar enkelingen na die het weten.
wat kan LR wel, simpel antwoord.... veel, van witbalans tot de kleuren corrigeren.
omzetten naar zwart wit, bijsnijden, stofjes verwijderen,verscherpen,watermerk, je foto's catalogeren, verkleinen je foto's klaarmaken voor printen, je foto's op je site plaatsen met een slideshow enz...
het is in de nederlandse taal wat al een voordeel is in gebruik en begrijpen, en is logisch in elkaar gezet. een boekje erover om ermee te leren omgaan kan geen kwaad maar is geen noodzaak.
wat kan het niet, een tak wegpoetsen en manipuleren.
een onscherpe plaat of vlekken die 5 stops overbelichts zijn terughalen kan het niet, trouwens photoshop ook niet dit prog moet nog gemaakt worden tenzij je kan toveren.
maar wel een plaat ontwikkelen waar je tevreden over bent

grts

Boomklever en keep
BerichtGeplaatst: 12 jan 2013 13:04 
Lid
Fotografie

Wat leuk dat je je tuin vooor de vogels hebt ingericht en dat hierdoor ook dichtbij huis kan fotograferen!!!
Je hebt zo toch hele bijzondere foto`s kunnen maken.

De keep staat er prima op!1 Dit heeft bijna geen bewerking nodig
De boomklever heeft wel iets bewerking nodig, ook niet veel hoor!!

Er is mijn verteld dat een digitale foto altijd wat na bewerking verdient.
Ik ben niet een hele erge goede photoshopper en daarom werk ik in Lightroom en doe niet hele bijzondere dingen erin.
Ook heb ik in lightroom mijn hele bibiotheek gekoppelt, wat inhoud dat als ik een foto wil verwijderen dat ik dat altijd via lightroom doe.
Wat doe ik:
Ik schiet altijd in RAW
Dan laad ik de foto`s in LR
Geef ze een cijfer, de cijfers gaan er altijd uit en de 2 zijn twijfel gevallen, die komen een ronde later aan de beurt
Dan ga ik aan de slag met bewerken
Eerst de witbalans aanpassen, ik schiet veelal in autowitbalans en pas dit iets aan naar eigen smaak
Hier na volgt de belichting, en het contrast
Dan de hoogte lichten, zwarte tinten, witte tinten en de schaduwen
En dan ga ik de foto iets verscherpen en dat is eigenlijk alles wat ik doen.

Mocht er dan nog een storend element op de foto zitten kan ik die in lr ook weg halen maar het gaat er zeer omslachtig dus heb ik daarvoor elements .
Dan haal ik de foto door bordermaker, dan wordt de foto verkleind en krijgt iets naverscherping mee en dan zet ik de foto`s op photobucket en dan kan die op het forum!!

Gelukkig heb ik vrienden die heel handig zijn met LR en krijg ik soms een tip, maar ik heb wel een workshop voor lightroom gevolgd en daar werd ik wijzer van!!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende