Sandra-S schreef:
@Frans: Aan je reaktie te lezen begrijp je het precies...mijn "raw"-converter is inderdaad de canon software... Ik dacht dat het ook "zo hoorde" om hiermee te converteren

.
Ik heb altijd begrepen dat de foto's met de camera direkt goed moesten zijn en vooral niet teveel bewerken. Al jaren geleden toen ik mijn eerste digitale camera kocht heb ik dit goed ingeprent en nooit zoveel aan bewerking gedaan, nou ja behalve de kleuren, beetje contrast en iets verscherpen en zelfs dan had ik het idee dat het nog niet goed zou zijn anders had ik immers niet extra hoeven bewerken?
De laatste tijd probeer ik veel dingen uit mbt diverse bewerkingen die hier op het forum staan en zie tot mijn verbazing dat foto's die ik niet goed vond toch nog op te lappen zijn

.
Kun je Lightroom 4 aanraden om raw-bestanden te converteren?

kan u deze alvast aanraden, is voor de betere amateur en prof. fotograaf gemaakt.
komt tevens uit de zelfde stal als zijn grote broer photoshop, maar kan alles niet.
meer bepaalt grote stukken wegpoetsen, manipuleren van beelden enz...
nu hoor ik alvast velen denken, laat ik dan photoshop nemen.
eigenlijk is het niet ontworpen om er foto's ermee te ontwikkelen, maar het kan ermee.
inderdaad photoshop kan alles das een feit, maar je hebt enorme kennis nodig om ermee goed overweg te kunnen en dat is het probleem van velen.
een cursus is zeker geen overbodige luxe tenzij je een paar jaar wil leren op eigen houtje en dan nog de helft niet weet hoe het moet.
en dat is het probleem van velen hier en ook elders, men wil prof.doen en haalt photoshop op zen pc want dit is het prog met uitstek om professionele prenten te ontwikkelen.
en dan begint de ellende men begint ermee te knoeien daar es aan schuiven en die knop es indrukken en men gaat van kwaad naar erger. stel een vraag over een bewerking hier en je zal merken hoeveel er je zullen antwoorden op een paar enkelingen na die het weten.
wat kan LR wel, simpel antwoord.... veel, van witbalans tot de kleuren corrigeren.
omzetten naar zwart wit, bijsnijden, stofjes verwijderen,verscherpen,watermerk, je foto's catalogeren, verkleinen je foto's klaarmaken voor printen, je foto's op je site plaatsen met een slideshow enz...
het is in de nederlandse taal wat al een voordeel is in gebruik en begrijpen, en is logisch in elkaar gezet. een boekje erover om ermee te leren omgaan kan geen kwaad maar is geen noodzaak.
wat kan het niet, een tak wegpoetsen en manipuleren.
een onscherpe plaat of vlekken die 5 stops overbelichts zijn terughalen kan het niet, trouwens photoshop ook niet dit prog moet nog gemaakt worden tenzij je kan toveren.
maar wel een plaat ontwikkelen waar je tevreden over bent
grts