Ik vind dit persoonlijk een van de beste vlinder foto's die ik hier in de afgelopen weken heb zien langskomen.
Ik vind dit nl. een heel goed voorbeeld van creatieve macro fotografie, waarbij verder is gegaan dan het zo ontzettend uitgekauwde beestje-op-een-takje principe dat je in 95% van alle vlinder en libellen (en trouwens ook de vogel) foto's tegenkomt.
Ik vind de foto een heerlijke kleuren combi hebben tussen groen en pastel tinten, met mooie zachte patronen in de achtergrond. Vind het ook heel leuk om te zien dat je het lef hebt gehad om de foto onder een bijzondere hoek te fotograferen, wat de plaat een heel ander perspectief geeft.
De vlinder lijkt toch een beetje ondergesneeuwd te raken in de foto. Dit zit hem denk ik in twee dingen: ten eerste valt de vlinder een tikkie donker uit, ten tweede is wellicht de plaatsing in het beeld niet optimaal.
Dat donkere zou je in ieder geval vrij gemakkellijk met nabewerking (photoshop) kunnen regelen. Inflitsen was wellicht ook een optie geweest, maar lijkt mij persoonlijk toch wat lastiger: flitslicht is al snel te hard vind ik, en daarbij te "wit". Bij een scène als dit, denk ik daarom dat inflitsen de foto er niet mooier op maakt. Je zou evt. ook nog kunnen kijken of je een reflectie schermpje zou kunnen gebruiken, om nog wat extra licht op je voorgrond te krijgen. Dit geeft mooi diffuus licht, en je kan er evt. nog wat subtiele schaduwwerking mee geven door het licht wat meer van opzij te laten komen ipv. plat erop. Daarbij is de kleur temperatuur altijd gelijk aan de rest van de scène.
Qua plaatsing in beeld: de vlinder staat redelijk in de hoek van het beeld, en daarbij loopt de lijn van de bloem waarop hij zit het beeld uit. Stond deze combi veel meer rechts in beeld, dan trekt deze automatisch al veel meer de aandacht als nu.
Kortom, ik vind je foto een beetje een ruwe diamant; niet helemaal optimaal, maar in potentie een bijzonder fraaie plaat. Ik vond het commentaar tot dusver overwegend een wat negatieve klank dragen, en weinig ingaan op de sterke ontwikkeling die er in je foto's zit. Wilde daarom toch even kwijt: wat mij betreft dikke

voor je lef om echt eens wat anders te proberen, en ga VOORAL zo door!