Ik gebruik het histogram wel regelmatig, vooral als controlemiddel.
De camera mag dan wel duur betaald zijn, maar kan dingen beslissen waar ik totaal anders over denk.
Het LCD achterop de camera is grappig, maar om te bepalen of een compositie werkt of niet. Gewoon om terug te kijken. Maar het histogram vertelt me veel meer.
Als het gaat om kleurzwemen (als ik die vermoed) dan is het LCD-schermpje totaal niet interessant. Daar kun je namelijk zo weinig mee. Ten eerste zet de fabrikant dat scherm erin zodat ze een afbeelding weer kunnen geven. Als het er maar op lijkt is het motto; het interesseert ze echt geen bal hoe kleurecht het is, als het er maar op lijkt. Het histogram kan mij wel de waardes van de individuele RGB-waardes geven en geven me zo een aardige indicatie.
Daarnaast ook over het bereik in de foto. Als mijn gevoel twijfelt, dan kan ik aan de hand van het histogram bijvoorbeeld controleren of het ongeveer klopt met wat ik daadwerkelijk zie.
Maar in beide gevallen is het een hulpmiddel die me helpt om te bereiken wat ik voor ogen heb. Als je het niet gebruikt, vooral niet in verdiepen. Tenzij je denkt dat je het nodig hebt natuurlijk, dan weer wel. Maar als jouw manier van fotograferen prima is en jij gebruikt het nooit, dan gewoon links laten liggen.
Overigens, in de studio, als ik met flitsers werk, dan meet ik alles met een lichtmeter naast. Wat de camera dan denkt of wil, dat boeit me dan voor geen meter; dan moet ie registreren en mag ie niets zelf beslissen