Eric, ik ben wel niet Ayla, maar reageer toch maar op je vragen

Als je de iso-waarde verhoogt bij een D300, een D700 of een D5 Mark II kun je nog geruime tijd zonder flitsers goede foto's maken.
Als je onderwerp niet beweegt en het wordt donkerder, dan kun je ook je camera op een steun zetten (bijvoorbeeld een statief) en met een langere sluitertijd nog steeds goede foto's maken.
Als je een flitser blijft zien als een stuk vervelend gereedschap c.q. als een noodzakelijk kwaad, dan doe je jezelf flink tekort. Een flitser kun je ook gebruiken bij voldoende licht. Kijk maar eens naar de foto's van Sugarman op dit forum. Hij gebruikt vaak flitsers bij daglicht om speciale effecten te bereiken die zonder gebruik van een flitser niet mogelijk zijn.
V.w.b. het creatief flitsen is Nikon iets verder dan Canon. Dus als je op basis van het voorgaande besluit om de flitstechniek volledig te omarmen, dan zou Nikon een logische keuze kunnen zijn.
Je vraag over f-waarde en brandpuntafstand is er een van de klepel en de klok

Je kunt bijvoorbeeld een 50mm of een 85mm lens met een diafragma van f/1.8 kopen, terwijl je ook groothoeklenzen kunt kopen met een hogere f-waarde. De f-waarde wordt naar mijn mening bepaald door:
- de brandpuntsafstand (daar heb je dan wel gelijk in),
- de grootte van het glasoppervlakte (hoe groter het glasopppervlakte, hoe lager de f-waarde),
- de fysische eigenschappen van de gebruikte lensmaterialen (hoe beter de kwaliteit, hoe minder lichtverlies).
Ik heb een 70-200 VR lens met een grootste diafragma van f/2.8 die constant is over het gehele bereik...
Het is wel zo dat bij een groothoeklens eenvoudiger een lagere diafragma-waarde bereikt kan worden dan bij een telelens.
De definitie van een goede lens hangt af van je uitgangspunten. De 70-300mm VR lens die bij jou de kwalificatie "goed" heeft gekregen, krijgt dit wellicht omdat:
- het een groot zoombereik heeft,
- een redelijke f-waarde,
- betaalbaar voor je is.
Als je gaat voor kwaliteit, dan zijn er volgens mij betere lenzen te koop.... die dan ook wel wat meer geld kosten. "Alle waar naar zijn geld", is ook hier van toepassing.
Of een grootste diafragma van f/4.5 voldoende is, is weer niet goed te beantwoorden zonder meer info van je te ontvangen.
Met een lens waarvan de grootste brandpuntsafstand f/4.5 is, kun je goede foto's maken. De scherptediepte zal vergeleken met een lens die tot f/1.4 gaat in zijn grootste diafragma-stand altijd groter zijn. Helemaal niet erg, maar het verschil zal er altijd zijn...
Met een f/4.5 lens zul je eerder aan flitsen toe zijn dan met een f/1.4 lens. De relatie tussen diafragma en sluitertijd kan bijvoorbeeld de volgende zijn:
diafragma--sluitertijd
1.4-------1/2000 sec
2---------1/1000 sec
2.8-------1/500 sec
4---------1/250 sec
5.6-------1/125 sec
8---------1/60 sec
11--------1/30 sec
16--------1/15 sec
22--------1/8 sec
Zoals je in dit voorbeeld kunt zien heb je bij een diafragma van f/5.6 zestien maal (16x) zoveel licht nodig als bij een diafragma van f/1.4.
Als flitsen dus voor jou iets is waar je liever niks mee te maken wilt hebben, dan zou ik kiezen voor heel lichtgevoelige lenzen.
Lichtgevoelige lenzen in combinatie met een hoge iso-waarde op een body die nauwelijks ruis veroorzaakt in je foto zorgt er dus voor dat je bijna nooit naar een flitser hoeft te grijpen. Je gaat in de fotografie dan wel voorbij aan het feit dat flitsen meer is dan een noodzakelijk kwaad en dat je flitsers ook creatief kunt inzetten

Tot slot nog iets over Full Frame Camera's en Cropcamera's. Ik krijg de indruk dat er een groep mensen aan het ontstaan is die de cropcamera tot een tweederangs-camera degraderen. Ik denk dat deze mensen onvoldoende hebben nagedacht...
Een full frame camera kun je zeer goed inzetten bij: portretfotografie, architectuurfotografie en landschapsfotografie. Waarom? Bij portretfotografie heb je lekker veel pixels tot je beschikking. Bij architectuurfotografie en bij landschapsfotografie benut je de mooie groothoek.
Voor telefotografie zou ik eerder de cropcamera kiezen. Je krijgt hier immers voor niks (...) de cropfactor erbij. Een 200mm lens wordt door een cropfactor van 1.5 ineens "een 300mm lens" (is niet helemaal zo, betreft alleen de uitsnede), een 400mm lens wordt ineens een 600mm lens.
Afhankelijk van je eigen behoefte kun je dus ook besluiten om voor een full frame of een cropcamera te gaan. Hiermee wil ik niet zeggen dat een cropcamera niet geschikt is voor portret, architectuur of landschap en een full frame niet geschikt is voor telefotografie.
Als je trouwens echt voor portretfotografie wilt gaan, dan kun je uiteraard ook nog steeds een Hasselblad kopen. Die heeft pas echt een lekker grote sensor...