Alvast mijn excuses voor de uitgebreide openingspost... Ik hoop dat jullie me kunnen helpen in mijn zoektocht naar een nieuwe camera, ondanks dat ik zelf nog niet duidelijk weet wat ik wil

.
Ik heb het afgelopen half jaar veel op dpreview (en nog wat andere sites) zitten lezen en hoe meer ik lees, hoe minder ik weet welke camera ik zal kiezen. Mijn voorkeur ging in eerste instantie uit naar een (high-end) compactcamera, maar na veel lezen kwamen daar de bridge en de ILC bij en later ook nog de dSLR. Al met al heb ik mijn keuzegebied steeds verder vergroot, terwijl ik die juist wilde verkleinen om eindelijk eens die nieuwe camera te kunnen kopen. En nu zie ik door de bomen het bos dus niet meer

.
Hopelijk kunnen jullie mij (mbv onderstaande achtergrondinformatie?) weer wat op weg helpen en mij dichter brengen naar de dag dat ik eindelijk met mijn felbegeerde nieuwe camera aan de slag kan

!
- Wat voor 'fotograaf' ben ik? Voornamelijk een gelegenheidsfotograaf. Als mijn oog op iets interessants valt dan wil ik dat vast kunnen leggen. Vandaar ook dat ik een camera wil die voor het grijpen ligt en direct klaar voor gebruik is (uiteraard na het maken van de juiste instellingen, of soms gewoon in (i)Auto). Het is voornamelijk voor gebruik in huis, in de natuurtuin en tijdens wandelingen in het bos.
- Wat fotografeer ik graag? De onderwerpen zijn voornamelijk huisdieren en wat 'wild' (vogels, koeien, paarden) in de omgeving en wat landschapsplaatjes.
Graag zou ik actie van honden mooi vast kunnen leggen, iets wat nu voornamelijk slechte plaatjes oplevert. Als ik daar mooie, scherpe foto's van zou kunnen schieten die ik óók nog eens een enkele keer een mooie uitvergroting kunnen leveren, dan zou ik dat super vinden.
- Wat wil ik eraan uitgeven? Ook niet onbelangrijk, maar wel lastig! Ik begon met het idee dat ik met 300 euro wel zou kunnen vinden wat ik zoek, nu zit ik eerder te denken aan 500 euro. Voor de (voor mij) perfecte camera (of combinatie) zou ik misschien wel tot 750 willen gaan. Maar dat is wel redelijk de bovengrens, alhoewel ook daar misschien nog wat rek in zit... Maar een camera (inclusief lens) van boven de 1000 euro valt voor nu écht af.
- Lichtsterkte: ik schiet enkel in natuurlicht, of (in huis) met een gewoon kunstlicht. Een camera die in die gevallen lang met relatief lage iso's scherpe plaatjes kan leveren zou dan natuurlijk wel prettig zijn. Of die ook in hogere iso's nog goede kwaliteit levert. Op dit moment kom ik daarin natuurlijk ernstig tekort met mijn Samsung digimax V700.
- Grootte: als de camera in een (grote) jaszak past heeft dat wel echt mijn voorkeur, maar ik ben er nog niet over uit of dat een must is. Wat wél een must is is dat de camera o.h.a. direct klaar voor gebruik moet zijn. Dus ofwel een camera met vaste lens die bij mijn wensen past, ofwel een camera waarbij ik met 1 lens gewoonlijk goed uit de voeten kan (dus aardige portretjes maken, actiefoto's van de hond schieten, wat vogeltjes vastleggen). Als ik dan later evt. nog een lens bij 'moet' kopen voor de momenten dat ik echt puur op pad ga om iets specifieks te fotograferen dan is dat okee. Maar liever all-in-one. Of toch in ieder geval niet een mega grote/zware combinatie.
- Snelheid: de camera moet lekker snel reageren. Zowel qua AF en bijv. shutter lag, als qua veranderen van instellingen. Gewoon een lekker responsieve camera.
- Zoom: op dit moment heb ik 3x optische zoom en liever zou ik meer zoom willen, maar dan boet je altijd weer in op iets anders (kwaliteit/sensorgrootte/prijs/etc.). Waarschijnlijk zou op dat vlak een ILC of dSLR wel het meest geschikt zijn: bij normaal gebruik een lens met zo'n 3x zoom erop en voor die keer dat ik echt meer bereik wil een andere lens (of teleconverter, dat kan natuurlijk ook nog) erop. Macro heeft trouwens niet mijn prioriteit, dat is meer leuk voor erbij (alhoewel dat ook best verslavend werkt).
- Beeldkwaliteit: dat vind ik erg belangrijk, die moet goed zijn en ik wil graag echt mooi scherpe plaatjes. Maar misschien mag het aan de randen wel wat minder scherp zijn, als daar een consessie zou moeten maken.
Vooral sinds het hebben van een hond en een flink grote tuin met allerlei vogelgespuis loop ik enorm tegen de beperkingen van mijn oude compactcamera'tje aan. Slaapfoto's van de hond lukken nog wel

, maar een mooie actiefoto, dat portret met die gewenste beperkte scherptediepte, of dat vogeltje dat op 5 meter afstand zit enigszins vullend in beeld krijgen zijn (natuurlijk) echt teveel gevraagd. De hond heeft ook nog eens een lastige tekening om er met mijn huidige camera een mooi gedetailleerde weergave van te krijgen.
Mijn ideale camera zou zijn:
Zeer goede beelkwaliteit, haarscherpe foto's, goede detailweergave, 10x zoom, lichtsterke lens (ook in het zoombereik), snelle AF, shot-to-shot maximaal 1 seconde, snelle interface, passend in een ruime jaszak, EVF, kantelbaar LCD, 10fps in burst en max. 500 euro. Helaas heb ik die camera nog niet gevonden (ook niet in prijsklasse tot 700 euro), de stylus 1 komt wel het meest in de buurt, maar eigenlijk vind ik die dan weer matig lichtsterk in het wide bereik.
Ik begrijp dat het één ten koste gaat van het ander en het dus altijd een kwestie is van consessies doen, maar ik weet dus nog niet wélke consessies ik nu bereid ben om te doen en wélke eigenschappen voor mij het belangrijkst zijn, dus hopelijk kunnen jullie me daar een beetje sturing in bieden?
Kwaliteit, gemak en snelheid zijn geloof ik wel sleutelwoorden voor mij als ik bovenstaande zo eens teruglees.
Móet ik echt aan de (grote/zware) dSLR en kan ik mijn wensen dan vervullen met één of twee lenzen?
Is er een systeemcamera die aan mijn wensen tegemoet komt?
Of is er toch een mogelijkheid tot een bridge/compactcamera die allround genoeg is voor mijn wensen (bijv. de Canon G16, Fuji X20, Stylus 1, Olympus XZ-2, Panasonic LX7, FZ200, RX100)?
De laatste categorie (die van de compact/bridge) is degene waar ik mij het meest in verdiept heb, maar waarover ik aan het twijfelen ben geslagen of die mij voldoende kan bieden wat ik wens. Vooral op het gebied van de gewenste bokeh geloof ik. Natuurlijk kun je die ook in die categorie wel verkrijgen als je (o.a.) maar genoeg afstand hebt tussen je object en de achtergrond, maar die afstand vind ik vaak juist een probleem. In de praktijk is die afstand tussen beide meestal helemaal niet zo groot en ook dan zou ik een mooi bokeh willen kunnen creëren.
Nou, (meer dan) genoeg geluld! Nogmaals excuses voor de lange en wellicht onoverzichtelijke post, maar het is een beetje een chaos in mijn hoofd

.
Ik hoop op berichten die mij dichter tot mijn keuze zullen kunnen brengen !