Het is 19 mei 2025 11:30

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Zoektocht naar de juiste compact/bridge/ILC/dSLR. Wie helpt?
 Zoektocht naar de juiste compact/bridge/ILC/dSLR. Wie helpt?
BerichtGeplaatst: 24 mei 2014 19:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Alvast mijn excuses voor de uitgebreide openingspost... Ik hoop dat jullie me kunnen helpen in mijn zoektocht naar een nieuwe camera, ondanks dat ik zelf nog niet duidelijk weet wat ik wil :blush .
Ik heb het afgelopen half jaar veel op dpreview (en nog wat andere sites) zitten lezen en hoe meer ik lees, hoe minder ik weet welke camera ik zal kiezen. Mijn voorkeur ging in eerste instantie uit naar een (high-end) compactcamera, maar na veel lezen kwamen daar de bridge en de ILC bij en later ook nog de dSLR. Al met al heb ik mijn keuzegebied steeds verder vergroot, terwijl ik die juist wilde verkleinen om eindelijk eens die nieuwe camera te kunnen kopen. En nu zie ik door de bomen het bos dus niet meer :S .
Hopelijk kunnen jullie mij (mbv onderstaande achtergrondinformatie?) weer wat op weg helpen en mij dichter brengen naar de dag dat ik eindelijk met mijn felbegeerde nieuwe camera aan de slag kan :juich !

- Wat voor 'fotograaf' ben ik? Voornamelijk een gelegenheidsfotograaf. Als mijn oog op iets interessants valt dan wil ik dat vast kunnen leggen. Vandaar ook dat ik een camera wil die voor het grijpen ligt en direct klaar voor gebruik is (uiteraard na het maken van de juiste instellingen, of soms gewoon in (i)Auto). Het is voornamelijk voor gebruik in huis, in de natuurtuin en tijdens wandelingen in het bos.
- Wat fotografeer ik graag? De onderwerpen zijn voornamelijk huisdieren en wat 'wild' (vogels, koeien, paarden) in de omgeving en wat landschapsplaatjes.
Graag zou ik actie van honden mooi vast kunnen leggen, iets wat nu voornamelijk slechte plaatjes oplevert. Als ik daar mooie, scherpe foto's van zou kunnen schieten die ik óók nog eens een enkele keer een mooie uitvergroting kunnen leveren, dan zou ik dat super vinden.
- Wat wil ik eraan uitgeven? Ook niet onbelangrijk, maar wel lastig! Ik begon met het idee dat ik met 300 euro wel zou kunnen vinden wat ik zoek, nu zit ik eerder te denken aan 500 euro. Voor de (voor mij) perfecte camera (of combinatie) zou ik misschien wel tot 750 willen gaan. Maar dat is wel redelijk de bovengrens, alhoewel ook daar misschien nog wat rek in zit... Maar een camera (inclusief lens) van boven de 1000 euro valt voor nu écht af.

- Lichtsterkte: ik schiet enkel in natuurlicht, of (in huis) met een gewoon kunstlicht. Een camera die in die gevallen lang met relatief lage iso's scherpe plaatjes kan leveren zou dan natuurlijk wel prettig zijn. Of die ook in hogere iso's nog goede kwaliteit levert. Op dit moment kom ik daarin natuurlijk ernstig tekort met mijn Samsung digimax V700.
- Grootte: als de camera in een (grote) jaszak past heeft dat wel echt mijn voorkeur, maar ik ben er nog niet over uit of dat een must is. Wat wél een must is is dat de camera o.h.a. direct klaar voor gebruik moet zijn. Dus ofwel een camera met vaste lens die bij mijn wensen past, ofwel een camera waarbij ik met 1 lens gewoonlijk goed uit de voeten kan (dus aardige portretjes maken, actiefoto's van de hond schieten, wat vogeltjes vastleggen). Als ik dan later evt. nog een lens bij 'moet' kopen voor de momenten dat ik echt puur op pad ga om iets specifieks te fotograferen dan is dat okee. Maar liever all-in-one. Of toch in ieder geval niet een mega grote/zware combinatie.
- Snelheid: de camera moet lekker snel reageren. Zowel qua AF en bijv. shutter lag, als qua veranderen van instellingen. Gewoon een lekker responsieve camera.
- Zoom: op dit moment heb ik 3x optische zoom en liever zou ik meer zoom willen, maar dan boet je altijd weer in op iets anders (kwaliteit/sensorgrootte/prijs/etc.). Waarschijnlijk zou op dat vlak een ILC of dSLR wel het meest geschikt zijn: bij normaal gebruik een lens met zo'n 3x zoom erop en voor die keer dat ik echt meer bereik wil een andere lens (of teleconverter, dat kan natuurlijk ook nog) erop. Macro heeft trouwens niet mijn prioriteit, dat is meer leuk voor erbij (alhoewel dat ook best verslavend werkt).
- Beeldkwaliteit: dat vind ik erg belangrijk, die moet goed zijn en ik wil graag echt mooi scherpe plaatjes. Maar misschien mag het aan de randen wel wat minder scherp zijn, als daar een consessie zou moeten maken.

Vooral sinds het hebben van een hond en een flink grote tuin met allerlei vogelgespuis loop ik enorm tegen de beperkingen van mijn oude compactcamera'tje aan. Slaapfoto's van de hond lukken nog wel ;) , maar een mooie actiefoto, dat portret met die gewenste beperkte scherptediepte, of dat vogeltje dat op 5 meter afstand zit enigszins vullend in beeld krijgen zijn (natuurlijk) echt teveel gevraagd. De hond heeft ook nog eens een lastige tekening om er met mijn huidige camera een mooi gedetailleerde weergave van te krijgen.

Mijn ideale camera zou zijn:
Zeer goede beelkwaliteit, haarscherpe foto's, goede detailweergave, 10x zoom, lichtsterke lens (ook in het zoombereik), snelle AF, shot-to-shot maximaal 1 seconde, snelle interface, passend in een ruime jaszak, EVF, kantelbaar LCD, 10fps in burst en max. 500 euro. Helaas heb ik die camera nog niet gevonden (ook niet in prijsklasse tot 700 euro), de stylus 1 komt wel het meest in de buurt, maar eigenlijk vind ik die dan weer matig lichtsterk in het wide bereik.
Ik begrijp dat het één ten koste gaat van het ander en het dus altijd een kwestie is van consessies doen, maar ik weet dus nog niet wélke consessies ik nu bereid ben om te doen en wélke eigenschappen voor mij het belangrijkst zijn, dus hopelijk kunnen jullie me daar een beetje sturing in bieden?

Kwaliteit, gemak en snelheid zijn geloof ik wel sleutelwoorden voor mij als ik bovenstaande zo eens teruglees.

Móet ik echt aan de (grote/zware) dSLR en kan ik mijn wensen dan vervullen met één of twee lenzen?
Is er een systeemcamera die aan mijn wensen tegemoet komt?
Of is er toch een mogelijkheid tot een bridge/compactcamera die allround genoeg is voor mijn wensen (bijv. de Canon G16, Fuji X20, Stylus 1, Olympus XZ-2, Panasonic LX7, FZ200, RX100)?

De laatste categorie (die van de compact/bridge) is degene waar ik mij het meest in verdiept heb, maar waarover ik aan het twijfelen ben geslagen of die mij voldoende kan bieden wat ik wens. Vooral op het gebied van de gewenste bokeh geloof ik. Natuurlijk kun je die ook in die categorie wel verkrijgen als je (o.a.) maar genoeg afstand hebt tussen je object en de achtergrond, maar die afstand vind ik vaak juist een probleem. In de praktijk is die afstand tussen beide meestal helemaal niet zo groot en ook dan zou ik een mooi bokeh willen kunnen creëren.

Nou, (meer dan) genoeg geluld! Nogmaals excuses voor de lange en wellicht onoverzichtelijke post, maar het is een beetje een chaos in mijn hoofd :blush .
Ik hoop op berichten die mij dichter tot mijn keuze zullen kunnen brengen !

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 24 mei 2014 19:45 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als ik het zo lees denk ik dat een mirrorless systeem camera voor jou de best optie is. Deze zijn klein genoeg om in je jaszak te doen en je kan er losse lenzen op zetten zodat je het toch aan je wensen kan aanpassen en later eventueel andere lenzen bij kan kopen.
Ik zou er dan in eerste instantie een goede lichtsterke zoomlens bij kopen.
Bij voorkeur zou ik dan een camera met een zoeker kopen of waar je als je dat nodig hebt een zoeker op kan zetten (zoals bij de Nikon 1 V3). Bij vel zonlicht is het namelijk vaak lastig om het scherm als zoeker te gebruiken.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 24 mei 2014 20:32 
Lid
Fotografie

R2D2, een erg duidelijk verhaal! Super! Je hebt je er al goed in verdiept.

Het probleem is alleen hoe hoog je de lat voor jezelf wilt leggen. Wat bedoel ik er mee?
- Als je niet te kritisch bent, voldoet elke camera.
- Als je redelijk kritisch bent en fotografie is (een van) je hobby('s), dan kan het voor dat budget wat je je nu hebt gegeven wel eens een mission impossible gaan worden.

Even mij eigen verhaal:
Ik ben begonnen met een goede bridge camera (Nikon 8800), waarbij in principe van alles en nog wat handmatig kon worden ingesteld. Ik fotografeer in principe van alles en nog wat, waarbij ik in het bijzonder veel sportfoto's (van mijn kinderen) maak. Ik wilde niet te veel sjouwen, etc. etc. Je kent de redenen wel. Om die reden had ik bij de bridge camera wat voorzetlenzen aangeschaft: voor macro en voor het telebereik. Alles paste in een redelijk kleine fototas en woog bijna niks.

Na enige tijd moest ik de conclusie trekken dat alledaagse onderwerpen er goed mee konden worden gefotografeerd zolang deze zich in normale lichtomstandigheden bevonden. Als het te donker werd, had ik al snel last van ruis. Als het te snel ging, kon ik slechts 1 beeld en soms 2 beelden maken voordat het geheugen vol zat. Het instellen ging via een menu; er zaten niet veel extra knoppen op de camera. Een andere optie instellen was een relatief "tijdrovende" bezigheid. De macro voorzetlens leverde aardige macrofoto's op (koste me wel wat moeite), de televoorzetlens was een beetje "weggegooid geld" bij snel bewegende onderwerpen. Na wat wikken en wegen ben ik dan toch maar overgestapt op een DSLR (ik bezat vroeger ook al een SLR, dus de stap was "logisch").

Omdat ik nog steeds niet met van alles en nog wat wilde sjouwen, koos ik voor een gemiddeld goede DSLR (Nikon D80) met gemiddeld goede lenzen. Omdat ik kritisch was op het eindresultaat voldeed de gemiddeld goede DSLR niet en voldeden de lenzen niet. Ik begon vervolgens met een upgrade van de lenzen, te beginnen met de lenzen die ik het meest gebruikte. Vervolgens nam ik dan toch maar de stap om ook de body te vervangen voor een semi-professioneel model (Nikon D300). Ook werden wat andere accessoires aangeschaft en groeide de voorraad fotospullen. De semi-professionele camera voldeed goed, maar ik moest uiteindelijk toch de conclusie trekken dat mensen met een nog betere body veel vaker mooiere foto's maakte dan ik met mijn semi-professioneel model.

Je raad het al: ik heb de semi-professionele body ingewisseld voor een professionele body (Nikon D4) die gewoon goed geschikt is voor sportfotografie en voor portretfotografie, landschapfotografie en macrofotografie misschien een beetje "overkill" is. Voor portretfotografie is een Nikon D800 denk ik een betere keuze.

Ik verving gelijk maar een enkele lens waarvan ik het gevoel had dat de kwaliteit wat achterbleef en besloot tot slot om wat van mijn oude lenzen te verkopen. Less = More, ook hier. Ik was op een gegeven moment op vakantie meer met het wisselen van lenzen bezig dan dat ik met fotograferen bezig was.

Wat wil ik met het bovenstaande verhaal zeggen: als kritisch bent op je foto's, kun je misschien beter in 1 keer naar de gewenste eindsituatie stappen, dan dat je dit in 3 of 4 keer doet. Dit is namelijk veel goedkoper.

Mijn vrouw heeft een Nikon D3100 met een 18-200mm lens. Zij is veel minder kritisch, fotografeert in de automatische stand en vind alles geweldig. Ze gooit dan ook nauwelijks een foto weg. De Nikon D3100 met de 28-200mm lens voldoet voor haar uitstekend.

Het setje waar je uiteindelijk op uit gaat komen heeft een sterke relatie met:
- hoe kritisch je bent op je eigen foto's,
- hoeveel geld je er maximaal aan wilt spenderen.

Hier en hier vind je enkele "sticky" artikelen met interessante informatie.

Kimbo was ook op zoek naar een camera en in zijn post vind je van mij een reactie waarin ik verwijs naar de zoektocht van Ytje123 naar een nieuwe camera. Dit verhaal van haar ondersteunt mijn verhaal hierboven en is wellicht voor jou ook interessant om door te nemen.

Een bridge camera en een compact camera zal het afleggen tegen een DSLR op snelheid.
Een bridge camera en een compact camera zal het afleggen tegen een DSLR op ruisbeheersing.
De losse lenzen die je op een DSLR kunt schroeven zijn niet per definitie beter dan de lenzen van een bridge of een compact. Er zijn echter wel lenzen waarmee je kwalitatief veel betere foto's kunt maken.
Het gewicht van een bridge of compact is veel lager dan die van een DSLR met lenzen en losse flitser(s).
Een compact of een bridge is kleiner in volume dan een DSLR.
Lichtsterke lenzen zitten nauwelijks op een compact of een bridge. Lichtsterke lenzen voor een DSLR zijn wel te koop en een uitzondering daar gelaten (de 50mm f/1.8) kosten ze veel geld.
Let niet te veel op de digitale zoom. Met elk fotobewerkingsprogramma (degene die je moet kopen, maar ook degene die gratis te downloaden is), kun je eenvoudig uitsnedes maken (dus digitaal zoomen) van je gemaakte foto. De kwaliteit van de foto neemt in beide gevallen drastisch af.

Oke, tot dit moment even mijn bijdrage. Uiteraard ben ik bereid om vervolgvragen van je te beantwoorden.

:)

Laatst bijgewerkt door Henry op 25 mei 2014 08:34, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2014 20:36 
Lid
Fotografie

Ondanks dat ik een Nikon DSLR bezit, wil ik een Nikon 1 zeker niet aanbevelen.
En voor actiefotografie is de AF van een Canon EOS M (mirrorless systeemcamera) te traag.
Volgens mij zit je dan het beste bij een Sony Alpha 5000. (voorheen Sony Nex)

Je hebt bij de Sony het voordeel van een APS-C sensor, net als in een DSLR DX, maar het compacte van een systeemcamera.

En een complete set met 2 objectieven valt nog net binnen je €750,- budget ;)

Het grootste nadeel van een instapcamera, of een systeemcamera vind ik zelf het gebrek aan knoppen.
Veelal moet je voor het veranderen van dingen als ; ISO, AF mode, of zelfs Diafragma het menu in, hetgeen weer onnodig tijd kost... en het moment kan alweer voorbij zijn.

Voor een camera die net wat hoger ligt dan het instapbereik, moet je bij Nikon kijken naar de D7000/D7100.
Bij Canon is dat volgens mij de 60D of 70D.

Bij Sony... geen idee eigenlijk.

De wensen die je hebt omtrent je camera zijn simpelweg tegenstrijdig.
Je wilt graag bij kunstlicht en lage ISO kunnen schieten, en ook snelle actiefoto's buiten kunnen maken.
En tegelijkertijd moet het allemaal in je jaszak passen.
Maar als ik het voor het kiezen had, liet ik de wens om het in de jaszak te kunnen stoppen gewoon vallen.
Kleine cameratas, en klaar is Kees.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2014 21:09 
Lid
Fotografie

Ik had in mijn voorgaande reactie een systeem camera aanbevolen omdat je de camera graag in je jaszak wilt meenemen. Bij een DSLR heb je dan behoorlijk grote jaszakken nodig.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2014 21:27 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
R2D2 schreef:
De laatste categorie (die van de compact/bridge) is degene waar ik mij het meest in verdiept heb, maar waarover ik aan het twijfelen ben geslagen of die mij voldoende kan bieden wat ik wens. Vooral op het gebied van de gewenste bokeh geloof ik. Natuurlijk kun je die ook in die categorie wel verkrijgen als je (o.a.) maar genoeg afstand hebt tussen je object en de achtergrond, maar die afstand vind ik vaak juist een probleem. In de praktijk is die afstand tussen beide meestal helemaal niet zo groot en ook dan zou ik een mooi bokeh willen kunnen creëren.

Ik had een bridge, best leuk met veel zoom en redelijk compact enzo. Voor mij was de ruis bij hogere iso een probleem, maar dat lag voornamelijk aan het specifieke type dat ik had vermoed ik.
Maar het allergrootste nadeel vond ik wat jij hierboven beschrijft: hoe groot ook het diafragma en de afstand tussen onderwerp en achtergrond, het bleef nagenoeg onmogelijk om een mooie onscherpte in de achtergrond te krijgen terwijl ik daar juist zo van hou. Als ik me dat van te voren gerealiseerd had, zou ik meteen een dslr aangeschaft hebben, nu heb ik dat in tweede instantie gedaan.

Verder vraag je volgens mij wel een beetje veel hoor, een camera die in je jaszak past waarmee je loepzuivere, beeldvullende foto's van een pimpelmees op 5 meter afstand kunt maken da's net zo lastig als het vinden van een betaalbaar boerderijtje op de dam.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2014 22:09 
Lid
Fotografie

Bedankt allemaal al voor de fijne reacties!

Ik zal beginnen met een reactie op Henry:
Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie. En wow, ik heb even gekeken naar de prijs van je Nikon D4 :O: !!!
Fijn om je ontwikkeling qua camera's te lezen. Enerzijds lijkt het me erg prettig (vooral prijstechnisch inderdaad) als ik direct de juiste camera uit weet te zoeken. Anderzijds zou het zonde zijn als ik een (veel) duurdere camera aanschaf dan 'nodig'.
Maar het is zo ontzettend moeilijk te bepalen: in vergelijking met mijn huidige compactje is élke camera een flinke vooruitgang dus zou ik, zeker in het begin, al snel tevreden kunnen zijn. Maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat ik, ondanks de mooiere foto's, nóg weer beter zal willen (vooral bij het zien van de nóg mooiere foto's van anderen zoals jij dus had). Dus dan krijg je eigenlijk dezelfde weg als die jij hebt genomen.
Ik ben van nature heel kritisch en merk dat ik nu weinig lol meer heb in het maken van foto's door de enorme beperkingen waar ik nu tegenaan loop. Ik geloof dat ik, net als jij, steeds meer en beter zal willen. Maar ja, om nu direct een setje van 6000 euro te kopen terwijl ik in eerste instantie aan zo'n 300 euro dacht... ;) .

Het less=more wat je noemt (qua aantal lenzen) is ook iets wat voor mij echt belangrijk is trouwens: als ik teveel moet wisselen met lenzen dan schiet ik de foto waarschijnlijk niet.

De stickies in fototechniek had ik gevonden en een aantal van gelezen, mooie stickies inderdaad! Het verhaal van kimbo en ytje had ik ook gevonden en gelezen, maar ga ik vast nog eens doornemen.

Over kritisch op eigen foto's: ik geloof dat ik het 't belangrijkste vind dat ik een herinnering vast kan leggen. Regelmatig bewaar ik zelfs onscherpe foto's, omdat ze bepaalde momenten/herinneringen weergeven en die niet meer terugkomen. Maar balen doe ik dan wel enorm, want potver: als ik dan tóch bezig ben wil ik die momenten het liefst 'gewoon' mooi en scherp in beeld kunnen brengen.
Het budget: ja, dat vind ik dus echt een lastige.

Ik ga het allemaal nog maar eens goed op me in laten werken, ondertussen wordt de camera gedurende mijn zoektocht steeds duurder haha.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2014 22:24 
Lid
Fotografie

De aanwezigheid van een zoeker heeft inderdaad mijn voorkeur, maar ik weet niet of dat een dealbreaker zal worden.

@bjornc:
Ik vind de aanwezigheid van voldoende knoppen voor de belangrijkste settings inderdaad belangrijk. Dat voegt voor mij een hoop gebruikersgemak en daarmee plezier in het fotograferen toe.

Dat mijn wensen tegenstrijdig zijn ben ik me pijnlijk van bewust, daarom bestaat de camera die aan al mijn wensen voldoet ook niet ;) . Ik begrijp dat ik consessies moet doen, maar ja, welke? Daar hoop ik gaandeweg (doch snel ;) ) achter te komen!

@Roy v E:
Tja, voor mij liggen beide opties nog open (wel/niet in jaszak passen) dus ik ben blij met alle advies!

@Deva:
Zoals ik al schreef weet ik dat ik (te)veel vraag en op bepaalde vlakken echt consessies zal moeten doen (prijs, grootte, kwaliteit, zoombereik, gemak). Jammer maar helaas. Maar zolang ik niet weet welke consessies ik bereid ben te doen komt die camera niet dichterbij. Maar daar helpen jullie reacties zeker bij :up !

Wat jij schrijft over de bridge is iets waar ik, al lezende en zoekende, het afgelopen half jaar achter ben gekomen. Ik heb me flink verdiept in de compact en bridge categorie, maar kwam erachter dat ik toch wel heel graag een mooie onscherpe achtergrond wil kunnen creëren en dat gaat me waarschijnlijk niet lukken met die categorie. Stiekem hoop(te) ik toch het tegendeel te lezen, maar dat is eigenlijk tegen beter weten in en dat wordt ook door jouw ervaring weer bevestigd.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2014 22:49 
Lid
Fotografie

Denk dat je heel goed begrijpt dat het zoeken naar compromissen altijd omgeven blijft met mitsen en maren.
De grap is dat de ervaring leert dat tips en ervaringen van derden leuk zijn maar niet of nauwelijks de keuze beïnvloeden.
Zou zeggen volg je hart want anders zul je nooit aan fotograferen toekomen.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2014 00:02 
Lid
Fotografie

Ik denk dat je dan inderdaad bij een D7000/D7100 uit zult komen, of vergelijkbare toestellen van de collega's.
Maar nieuw zul je dit niet kunnen behappen voor het budget wat je voor ogen hebt.
Is tweedehands ook een optie?

BerichtGeplaatst: 25 mei 2014 01:46 
Lid
Fotografie

Het is zoals Frans al heeft aangegeven: je kunt om advies vragen, maar de keuze maak je uiteindelijk zelf :)
Vaak zoeken mensen bevestiging vooraf, maar zeker ook achteraf om hun keuze te rechtvaardiging.

Als ik je tekst goed lees, dan krijg ik de indruk dat je eigenlijk al besloten hebt om een DSLR aan te schaffen, maar ja... er zijn nauwelijks DSLR's die in een jaszak passen. Een bridge past daar wel in, maar heeft wel zo zijn beperkingen. De vraag die dan resteert: welke DSLR, welke lens/lenzen (objectieven) en wel of geen een losse flitser erbij. Een instap DSLR is klein van formaat, licht en redelijk goedkoop en dit loopt via verschillende modellen op tot de camera's in het top-segment die groot, duur en zwaar zijn. Hetzelfde geldt voor de lenzen. De instap-lenzen zijn klein, licht en redelijk goedkoop en dit loopt via verschillende modellen op tot de lenzen die groter, zwaar en duur zijn. In het algemeen kan worden gesteld dat kwaliteit hand in hand gaat met de prijs, dus mindere kwaliteit is goedkoper dan betere kwaliteit.

Maar voor we verder gaan, nog even een "hoog-over" vergelijking tussen een compact, de bridge (en mirrorless camera) en een DSLR.
Met een compact kun je ook mooie foto's maken, maar je kunt de lens niet wisselen, je kunt de instellingen beperkt wijzigen en de kwaliteit van de beelden is wat minder. Een compact is de goedkoopste oplossing.
Met een bridge kun je ook mooie foto's maken, je kunt (soms: met name bij de mirrorless camera's) de lenzen wisselen, hij is wat trager dan een DSLR en je kunt de instellingen via een menustructuur wijzigen. Een bridge is een duurdere oplossing dan een compact, maar een goedkopere oplossing dan een DSLR.
Een DSLR is wat zwaarder en neemt wat meer ruimte in, zeker als er een zoomlens op moet. Je kunt er van alles en nog wat aan instellen en er is van alles en nog wat voor te koop. Ik zei het al eerder: mijn vrouw heeft een Nikon D3100 met een 18-200mm lens en voor haar voldoet dit prima. Het past allemaal in een kleine fototas en ze gebruikt de camera voornamelijk in de automatische stand.

Er bestaan geen slechte DSLR's, alleen als je ze wilt inzetten voor een heel specifiek doel, dan voldoet het ene model net iets beter dan het andere model. Het is dus belangrijk om vast te stellen wat je overwegend zult gaan fotograferen. Daarbij blijft de vraag overeind staan hoeveel je voor je apparatuur over hebt. Als dat nu € 750,- tot maximaal € 1.000,- is, dan zul je daar dus een keuze in moeten maken. Als tweedehands een optie is, dan zit daar denk ik de ruimte.

Tot slot: de slogan "alle waar naar zijn geld", gaat zeker op voor de fotografie. Als je niet de hoofdprijs wilt betalen, kun je je beter richten op de mogelijkheden van je appratuur en niet op de onmogelijkheden.

Uiteraard kun je met een compact of een bridge of een instap DSLR voorzien van kit-zoomlens ook een mooie foto maken van een klein vogeltje op een tak, maar iemand met een camera uit het topsegment en een 500mm f/4 lens + een 1.4x teleconverter zal makkelijker dit vogeltje er "beeldvullend" en loeischerp op de foto krijgen dan de fotograaf die deze spullen niet heeft. De vraag is of je dat dus erg vind.

Er is hier een lid genaamd Filipo op dit forum die jarenlang zijn werkelijk schitterende foto's heeft gemaakt met een bridge camera (als ik het me goed kan herinneren, een Canon S1 IS, die hij na een paar jaar nog een keer had geupgrade naar een andere nieuwe Powershot camera van Canon) en sinds ruim een jaar een net-niet instap DSLR heeft (ik dacht) gewonnen bij een fotowedstrijd. Op zijn site of hier op dit forum kun je de foto's die ik bedoel bewonderen (ik zie dat hij op zijn site niet al zijn foto's toont die hij in al die jaren heeft gemaakt, maar het geeft je wel een beeld van het soort foto die hij maakt. Met de foto's die hij maakt heeft hij hier (hij is hier nog niet zo lang lid), op andere fotofora en bij fotowedstrijden vele malen gewonnen en soms de media mee gehaald, wat ik maar wil zeggen: je kunt ook prachtige foto's maken met een bridge camera. Trouwens: voor meer foto's van hem kun je altijd zijn fotoboeken kopen, maar de eerste 15 pagina's zijn gewoon in te zien (even klikken op de fotoboeken onder de Media-link). Maar... ik heb van hem (zeker in de eerste jaren dat hij fotografeerde) nauwelijks actiefoto's, kleine vogeltjes of foto's in moeilijke lichtstituaties gezien, waar een hoge iso de enige oplossing was. De bridge camera voldeed voor hem uitstekend. Toen hij overstapte op de DSLR constateerde hij ook dat bepaalde instellingen eenvoudiger/sneller aan te brengen waren dan met een bridge camera. Of zijn foto's door de overstap er beter op zijn geworden, durf ik niet te zeggen.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2014 12:13 
Lid
Fotografie

@Henry:
Bedankt weer voor je uitgebreide reactie! Ik heb inderdaad gelezen en gezien dat je ook met 'mindere' camera's als een bridge hele mooie foto's kunt maken. Daarom eigenlijk ook dat ik in eerste instantie dacht het daarmee te kunnen redden. Maar ja voor die actiefoto's en de beperkte DOF (óók als de achtergrond wat dichterbij is) die ik graag wil, zijn ze eigenlijk niet geschikt. En ik bleef maar zoeken naar de compact/bridge die het toch zou kunnen. Totdat ik doorhad dat dat hem dus echt niet ging worden. Nu is me duidelijk dat ik daar toch geen consessies in wil doen.

En verdorie, ik wilde eigenlijk niet aan zo'n joekel, maar jullie reacties hebben me wel over de streep getrokken dat de kwaliteit het ongemak van de grootte toch eigenlijk wel waard is.

Frans schreef:
Zou zeggen volg je hart want anders zul je nooit aan fotograferen toekomen.

Nou over 'hart' gesproken: ik heb dus eindelijk mijn (vrijwel ongebruikte) canon eos 50E boven water weten te krijgen en nu ik die weer in handen heb gaat mijn hart heel wat sneller kloppen! Sh*t, wat voelt zo'n camera toch eigenlijk heerlijk :heart !!! Heerlijk grote VF en een super gevoel bij het bedienen van de lens.

Dus nu ik mijn oude eos weer in mijn handen voel ben ik helemaal om! Ik ga voor een dSLR! Als ik een Canon zou nemen waar een EF objectief op past heb ik al een leuk starterslensje (28-105 1:3.5-4.5) en waarschijnlijk past de cameratas dan ook wel. Dan heb ik alvast wat over in het budget voor een tweede lens, of voor een duurdere body.

Ik had echt niet verwacht er zo snel uit te zijn, ben er nog een beetje flabbergasted van ;) . Hopelijk lukt het me ook redelijk vlot om de exacte camera uit te kiezen :up !

BerichtGeplaatst: 25 mei 2014 12:23 
Lid
Fotografie

Met wat ik nu weet ga ik nog een keer de topics van kimbo en ytje123 lezen, waar henry naar linkte. Ik ben benieuwd wat ik nu met die info kan!

Trouwens, over de mogelijkheid van tweedehands: eigenlijk liever niet, maar ik had al gelezen dat ook ytje die stap heeft durven maken, dus wie weet durf ik dat ook nog wel ;) .

BerichtGeplaatst: 25 mei 2014 12:33 
Lid
Fotografie

Een EF objectief is naar mijn weten voor Fullframe.
Daar hoort dus een Canon 6D bij. (De goedkoopste fullframe)
Maar dat is nog steeds dik boven je beoogde budget.
Een tweedehands Canon 5D zou misschien nog lukken, maar deze is al aardig gedateerd.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2014 12:45 
Lid
Fotografie

Hoe het precies zit met de objectieven en bodies moet ik inderdaad nog uitzoeken, ook ivm de mogelijkheid om automatisch scherp te stellen.

Het objectief zit nu op een FF camera, maar bij de 60D staat dat het mount-systeem EF/EF-S is, dus het leek me dat dat zou passen? Maar daar kom ik straks vast snel achter, misschien maak ik straks nog een topic met een specifieke vraag voor hulp bij het uitzoeken van de dSLR en of het voor mij prijstechnisch interessant is om voor de Canon te gaan gezien mijn huidige lensje.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2014 12:57 
Lid
Fotografie

FF lenzen passen bij Canon prima op APS-C camera's als de 60D. :)

BerichtGeplaatst: 25 mei 2014 13:22 
Lid
Fotografie

Ik had voor de gein een oude 35-105 van m'n oude analoge EOS 650 (nog ouder dan de 50E) op m'n 70D gezet. Dat werkte op zich prima, maar de AF is ongelofelijk traag en gaat met erg veel lawaai in vergelijking met de huidige lenzen.
Dus het zal wel passen, maar of je dat echt wil gaan gebruiken....???

BerichtGeplaatst: 25 mei 2014 13:30 
Lid
Fotografie

Roy_v_E schreef:
Ik had voor de gein een oude 35-105 van m'n oude analoge EOS 650 (nog ouder dan de 50E) op m'n 70D gezet. Dat werkte op zich prima, maar de AF is ongelofelijk traag en gaat met erg veel lawaai in vergelijking met de huidige lenzen.
Dus het zal wel passen, maar of je dat echt wil gaan gebruiken....???

Ah, daar was ik al een beetje bang voor. Daar gaat mijn starterslensje dus haha.

En het ergste is dan eigenlijk nog dat mijn keuzemogelijkheid weer uitgebreid wordt met nikon en sony. Dat wordt nog een hoop lezen en voelen dus.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2014 13:33 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
De kwaliteit van je foto's zal ook in grote mate afhankelijk zijn van de gebruikte objectieven.
Ik zelf heb altijd meer geïnvesteerd in goede objectieven, de body kan best wat meer gedateerd zijn, maar je glaswerk liever van goede kwaliteit en daar iets meer aan uitgeven. :)

BerichtGeplaatst: 25 mei 2014 13:47 
Lid
Fotografie

Gemini, helemaal mee eens.
Maar let bij 2de hands camera's goed op wat je koopt. Let bijvoorbeeld op hoeveel er al mee geschoten is. Zelf zou ik voor het zelfde geld liever nieuw een goedkopere type nemen. Bij objectieven durf ik het beter aan om 2de hand te kopen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende