Het is 12 jul 2025 10:07

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Auteur Canon/Sony/Nikon dSLR
 Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 27 mei 2014 22:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Kan ik me helemaal bij aansluiten Henry.

Nog even een vergelijk tussen D7000 en 60D:

Dpreview side-by-side

En ik probeer hier echt zo objectief mogelijk te zijn, maar ik denk dat de D7000 de betere body is.
En dan wel omdat:

* 39AF punten tov 9 op de Canon.
* 100% Zoekerbeeld tov 96% op de Canon. (Dus je ziet 100% wat er op de sensor terecht komt, bij de canon komt er meer op de sensor dan jij in de zoeker kan zien)
* 6 Frames per seconde ipv 5 van de Canon. Een klein verschil, maar in actiefotografie is 1 foto per seconde soms beslissend. (Vraag Henry maar, die heeft met z'n 10/s soms te weinig)

De rest van de punten komen redelijk overeen, of zijn niet noemenswaardig als verschil.

Dat articulerend schermpje van de 60D is wel weer mooi. Maar tegelijkertijd ook een punt dat sneller stuk kan gaan tov een vast scherm.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 27 mei 2014 22:01 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Misschien een vraag als spreekwoordelijke mosterd na de maaltijd, maar toch: waarom zou je ff willen?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 27 mei 2014 22:08 
Lid
Fotografie

...en er is hier iemand die net van zijn D7000 af wil (zie de juiste rubriek) om over te stappen op een Canon...

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 28 mei 2014 09:27 
Lid
Fotografie

Ik zal ook nog op de andere reacties reageren, maar eerst even deze:

__Erik__ schreef:
Misschien een vraag als spreekwoordelijke mosterd na de maaltijd, maar toch: waarom zou je ff willen?

bjornc schreef:
Maar heel kort door de bocht; met je huidige budget kan je fatsoenlijk op FF schieten wel vergeten.

Voor de duidelijkheid: ik wil nu zeker géén FF.

Maar ik heb her en der gelezen dat het kan lonen om vooruit te kijken en rekening te houden met later een mogelijke overstap op FF. Dus dat je daar bijvoorbeeld nu al je objectieven op uitkiest. Aangezien ik ook had gelezen dat de objectieven van Nikon niet dezelfde beperkingen hebben als die van Canon (dus bij Nikon passen de DX objectieven wél op een FX body, waar bij Canon de EF-S objectieven niet passen op een FF body) leek me dat handig om mee te nemen in mijn merkkeuze. Maar goed, dat het past wil alsnog niet zeggen dat je in de praktijk ook wat aan hebt ben ik achter. Dus dat hoef ik dan niet meer mee te wegen in de merkkeuze.

Daarnaast is me inmiddels duidelijk dat je er bij het kopen en verkopen van je objectieven niet eens zoveel op hoeft te verliezen, dus lijkt het me voor nu prima om gewoon voor de bijpassende DX of EF-S objectieven te gaan.

Laatst bijgewerkt door R2D2 op 28 mei 2014 09:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 28 mei 2014 09:30 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
...en er is hier iemand die net van zijn D7000 af wil (zie de juiste rubriek) om over te stappen op een Canon...

Ik ga even kijken, dankjewel!

Maar gek genoeg pleit die overstap wat mij betreft juist voor Canon... Aangezien ik wel meermaals tegengekomen ben dat mensen van Nikon overstappen op een Canon, maar andersom heb ik dat nog niet gezien.

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 28 mei 2014 09:56 
Lid
Fotografie

R2D2 schreef:
Aangezien ik wel meermaals tegengekomen ben dat mensen van Nikon overstappen op een Canon, maar andersom heb ik dat nog niet gezien.

Dat ligt er maar net aan waar je kijkt; klik

Maar goed, door elkaar genomen doen Canon en Nikon elkaar niet veel.
Het is voornamelijk een persoonlijke keuze.
Kijk je echter specifiek naar de 60D en de D7000 dan is de D7000 wel de technisch betere body.

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 28 mei 2014 10:13 
Lid
Fotografie

bjornc schreef:
Ik kan met behoorlijke zekerheid zeggen dat je de 60D, of D7000 als beste koop kan beschouwen, want je hebt al enige ervaring met fotograferen.
En je begrijpt de basis begrippen ook.
Dan wil je al gauw lekker handmatig ingrijpen, en daar heb je veel knoppen voor nodig.
Als je een 700D, of D5300 gaat aanschaffen, ontgroei je deze binnen een half jaar... gegarandeerd.

Ik ben wel benieuwd of meer mensen die mening delen. Het is voor mijzelf namelijk erg moeilijk om dat te beoordelen nu.

bjornc schreef:
Niet dat je dan geen goede foto's kan maken met die toestellen... maar je wilt dan gewoon een stapje hoger in de bediening.

Wat ik me afvraag is of je hierin ook de touchscreen-bediening van de 700D hebt meegenomen? Er zitten wel minder knoppen op dit toestel, maar in het quick menu kun je via het touchscreen heel snel veel settings aanpassen. Voor nu komt het voor mij, als leek, over alsof het juist makkelijker en sneller gaat met het TS. Maar ik kan niet met zekerheid beoordelen of je dan alsnog settings mist die je op een 60D of D7000 wel met knoppen kunt bedienen.

Naar aanleiding van een linkje van jou in het objectieven sticky heb ik een aantal video's van Michael the Mentor bekeken (erg leuk om te zien trouwens, dus ik ben blij dat ik je linkje tegenkwam!) en daarin behandelt hij ook de bediening van dit TS.
EDIT: ander filmpje toegevoegd. Vanaf 23 minuten zie je hoe en wat je met het TS kunt instellen:
(Klik om direct naar 23 minuten te springen)

Laatst bijgewerkt door R2D2 op 28 mei 2014 10:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 28 mei 2014 10:43 
Lid
Fotografie

Tijdens het lezen en kijken van allerlei sites/foto's/video's maak ik telkens uitstapjes naar andere toestellen of merken, maar ik kom ik toch steeds weer terug op die vermaledijde 700D.

Wat me opgevallen is is dat de beeldkwaliteit van Nikon een stuk hoger scoort dan de vergelijkbare modellen van Canon en dat maakte dat mijn voorkeur toch weer meer naar Nikon ging. Want ja: betere DR (en HDR), kleurendiepte en prestaties in weinig licht... Dus wat mij betreft betere mogelijkheden om die écht mooie plaat te schieten.

Maar, en dat is misschien kortzichtig (omdat Nikon vast ook met zulke eigenschappen zal komen later): het articulerende scherm én de touchscreenbediening lijken mij een groter gebruikersgemak en fijnere 'shooting experience' te bieden. En ondanks dat kwaliteit voor mij echt wel belangrijk is, is een snelle en makkelijke bediening misschien nog wel belangrijker in mijn geval (omdat ik er dan meer gebruik van zal maken).

@bjornc:
Ik zie inderdaad dat het ook andersom kan ;) . Merkkeuze lijkt eigenlijk steeds minder belangrijk, overstappen kan altijd nog.

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 28 mei 2014 12:16 
Lid
Fotografie

Als je via het quickmenu settings kunt veranderen, moet je dus toch weer een menu openen.
Terwijl je met fysieke knoppen die handeling bijna blind kunt uitvoeren, vaak zelfs terwijl e door de sluiter blijft kijken.
Wat de 700d echt mist is een tweede scrollwiel om sluitertijd of diafragma aan te passen.
De 60d en d7000 hebben 2 scrollwielen, deze zijn doorgaans ingesteld op 1 stuks voor sluitertijd, en de 2e voor diafragma.

Ook heeft de 700d geen top lcd display, en dat is toch erg prettig!

Dat Nikon beter scoort op het gebied van dynamisch bereik is mooi, maar ik denk overigens niet dat het verschillen zijn die in normale situaties opvallen.
Pas bij extremen zul je dit verschil gaan zien.

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 28 mei 2014 12:32 
Lid
Fotografie

Dankje, ik ga er nog eens beter naar kijken!

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 28 mei 2014 12:43 
Lid
Fotografie

In september komt er vast wel een 750d uit :)

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 28 mei 2014 13:09 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Heel belangrijk is volgens mij ook; welke body ligt jou prettig in de hand. Niks mis met Nikon maar de reden dat ik Canon koos was voor mij het gevoel in de hand. Beiden merken zijn top. Camera's kun je altijd met elkaar vergelijken en er blijft altijd wel iets wat de ander beter heeft. Het is een belangrijke keus en voor mij gaf de doorslag dat ik de Nikon niet goed vast kon houden. De grip was iets te fors en "hoekig" voor mijn handen. De bediening kwam mij minder natuurlijk over terwijl ik bij de Canon dat gevoel wel had. Zegt niks over de kwaliteit van de toestellen maar wel over persoonlijke voorkeur en mijn behoefte aan overzicht. (Maar alles went natuurlijk.) Wanneer iets lekker in de hand ligt, je er goed mee uit de voeten kan omdat het prettig voelt, maakt het gebruik gewoon veel fijner.

Zonder te kijken wat een camera allemaal kan, heb ik eerst de keus gemaakt welk merk door steeds weer winkels in te gaan en vast te houden, een beetje uitproberen. Na een tijdje voel je gewoon wat je voorkeur heeft. Dan kun je daarna de camera kiezen die bij je past. :)

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 28 mei 2014 14:13 
Lid
Fotografie

Als het goed is kan ik morgen (eindelijk ;) ) eens een paar camera's vast gaan houden om eens goed te voelen of een bepaald merk of bepaalde grootte/zwaarte me beter past :up !

Maar potverdorie, ik had echt over het gebrek aan een tweede controlewiel heengekeken zeg! In het hogere segment van de compact/bridge camera's zijn er meerdere die twee controlewieltjes hebben (plus ook op mijn stokoude eos 50E) en dat is ook wel een wens van mij. Ik ging ervanuit dat zoiets wel standaard zou zijn op dSLR's, maar dat blijkt dus niet zo te zijn (vooral in het instapsegment zeker?). Ik ben blij dat ik dat nu eindelijk doorheb.

Voor nu gaat de voorkeur dan toch voor het eerst meer naar de 60D en komt het voordeel van het touchscreen op de achtergrond... Ik ben benieuwd hoe de 60D morgen voelt als ik die in mijn handen heb (en de andere camera's natuurlijk)!

__Erik__ schreef:
In september komt er vast wel een 750d uit :)

Zeg, je gaat het me toch niet nóg moeilijker maken hè ;) .

EDIT: oeps, ik bedoel dat ik overmorgen eindelijk camera's vast ga houden....

Laatst bijgewerkt door R2D2 op 28 mei 2014 15:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 28 mei 2014 15:36 
Lid
Fotografie

Als ik nog eens zou kiezen voor een systeem zou ik me laten leiden door de beeldprestaties.
Die zijn in hoge mate bepaald door het objectief.
Denk aan (rand)scherpte, contrast, bokeh en afbeeldingsfouten.
Ik zou me zelf dan ook verdiepen in het lezen van MTF charts.
Vanwege betere prestaties bij weinig licht zou ik dan ook kíezen voor fullframe.
Allerhande wieltjes, knopjes, touchscreen en al dan niet opklapbare (is dat wat je met articulerend noemt?) schermpjes zouden voor mij van ondergeschikt belang zijn.

En dan hoop ik dat ik foto's met een kwaliteit als deze kan maken.

http://www.photosoftheworld.nl/natureph ... large.html

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 28 mei 2014 16:03 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
Als ik nog eens zou kiezen voor een systeem zou ik me laten leiden door de beeldprestaties.
Die zijn in hoge mate bepaald door het objectief.
Denk aan (rand)scherpte, contrast, bokeh en afbeeldingsfouten.
Vanwege betere prestaties bij weinig licht zou ik dan ook kíezen voor fullframe.
Allerhande wieltjes, knopjes, touchscreen en al dan niet opklapbare (is dat wat je met articulerend noemt?) schermpjes zouden voor mij van ondergeschikt belang zijn.

Nee, je hebt tilting of opklapbaar en je hebt articulating oftewel uitklapbaar en vervolgens 360 graden draaibaar.

Bedankt voor het delen hoe jij erin staat en ik begrijp je visie helemaal, maar FF ligt voor mij nu sowieso (ver) buiten mijn budget. Daarnaast ben jij al een tijd bezig en wéét je wat je wilt. Voor mij is het nog maar de vraag of ik alles uit mijn camera ga willen en weten te halen, zelfs al is dat geen FF.
Misschien blijk ik wel een van de velen die na een jaar ofzo toch weer overstapt op het gemak van een vaste lens camera, wie zal het zeggen? Ik dénk en hoop het niet, maar dan zou een investering van zo'n 2000 euro in enkel een body toch wel héél erg zonde zijn, want die body is dus verre van waardevast.

Qua lenzen heb ik er inmiddels meer vertrouwen in dat je die met niet al teveel verlies weer van de hand kunt doen. Maar dat maakt ook dat ik niet gelijk ga investeren in FF lenzen, want áls ik over zou stappen kan ik die croplenzen ook wel weer verkopen. Okee, als je het over veel lenzen hebt verlies je er alsnog dik op natuurlijk. Maar laat ik maar gewoon eenvoudig beginnen en niet direct (te) hoog grijpen.

Dan nog even over de toeters en bellen: mee eens dat die lang niet zo belanrijk zijn als IQ. MAAR, met een voor mij belanrijke kanttekening: wanneer die toeters en bellen mij helpen om meer met de camera bezig te willen zijn, op een toegankelijkere manier meer uit mijn camera te kunnen halen en er sneller mee te kunnen werken, dan weegt dat voor míj wel mee.

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 29 mei 2014 04:17 
Lid
Fotografie

Bas schreef:
Als je tweedehands wilt kopen valt Sony per definitie af. Heb zelf een tijd Sony gehad, dit jaar ben ik naar Nikon gegaan. Tweedehands markt voor Sony is er vrijwel niet, zeker niet in vergelijking met de markt voor Canon en Nikon.

Volgens mij zijn er hier ook al een aantal draadjes geweest over wat te kiezen :)

Die is inderdaad klein, maar als je de minolta modellen niet vergeet is het nog best acceptabel :) Wel met je eens dat ze op 2dehands vlak niet tegen Nikon en Canon kunnen opboksen :)

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 30 mei 2014 20:57 
Lid
Fotografie

Zo, vanmiddag eens heerlijk wat camera's in handen gehad, lekker bepoteld en qua body ben ik eruit :D .

Ik vond de Canon prettiger te hanteren dan de Nikon, dus die laatste viel af.
Bij de Canon de 70D (60D hadden ze daar niet) en de 700D uitgebreid uitgeprobeerd. De 70D voelde stabieler, je had beduidend meer in je handen en ik moet toegeven dat dat inderdaad wel een prettiger gevoel geeft (ondanks ik verwacht had dat ik het te zwaar zou vinden).
Helaas blijkt de zwaarte/grootte op onverwachte wijze toch een 'probleem': een redelijk onschuldige blessure aan mijn pinkgewricht speelde behoorlijk op tijdens het hanteren van de camera's (met name bij de grotere) en dat maakte dat ik de 70D door de pijn eigenlijk liever weglegde. Dat heeft dus uiteindelijk de doorslag gegeven voor de kleinere en lichtere 700D.

Het wordt dus de 700D en ik ben ontzettend blij dat ik nu een keuze heb kunnen maken! Bedankt voor jullie adviezen, ervaringen en meningen, die hebben ertoe bijgedragen dat ik een doordachte keuze heb kunnen maken :up !

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 30 mei 2014 21:22 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
:juich :juich Gefeliciteerd!!

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 30 mei 2014 21:44 
Lid
Fotografie

Haha, dankjewel :D !

Na deze horde genomen te hebben ben ik in de wereld der objectieven aan het duiken om de volgende keuze te kunnen maken.
Als ik op DXOmark kijk zie ik wel dat de ene lens 'beter' scoort dan de andere, maar wat dat nou eigenlijk betekent is me nog een beetje een raadsel. Dus even op zoek naar een site/topic waar dat een beetje uitgelegd wordt (tips daarover zijn welkom ;) ).

Canon/Sony/Nikon dSLR
BerichtGeplaatst: 30 mei 2014 22:05 
Lid
Fotografie

Van harte!
Tweede scrollwiel toch wat minder belangrijk dan gedacht?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende