Frans schreef:
Als ik nog eens zou kiezen voor een systeem zou ik me laten leiden door de beeldprestaties.
Die zijn in hoge mate bepaald door het objectief.
Denk aan (rand)scherpte, contrast, bokeh en afbeeldingsfouten.
Vanwege betere prestaties bij weinig licht zou ik dan ook kíezen voor fullframe.
Allerhande wieltjes, knopjes, touchscreen en al dan niet opklapbare (is dat wat je met articulerend noemt?) schermpjes zouden voor mij van ondergeschikt belang zijn.
Nee, je hebt tilting of opklapbaar en je hebt articulating oftewel uitklapbaar en vervolgens 360 graden draaibaar.
Bedankt voor het delen hoe jij erin staat en ik begrijp je visie helemaal, maar FF ligt voor mij nu sowieso (ver) buiten mijn budget. Daarnaast ben jij al een tijd bezig en wéét je wat je wilt. Voor mij is het nog maar de vraag of ik alles uit mijn camera ga willen en weten te halen, zelfs al is dat geen FF.
Misschien blijk ik wel een van de velen die na een jaar ofzo toch weer overstapt op het gemak van een vaste lens camera, wie zal het zeggen? Ik dénk en hoop het niet, maar dan zou een investering van zo'n 2000 euro in enkel een body toch wel héél erg zonde zijn, want die body is dus verre van waardevast.
Qua lenzen heb ik er inmiddels meer vertrouwen in dat je die met niet al teveel verlies weer van de hand kunt doen. Maar dat maakt ook dat ik niet gelijk ga investeren in FF lenzen, want áls ik over zou stappen kan ik die croplenzen ook wel weer verkopen. Okee, als je het over veel lenzen hebt verlies je er alsnog dik op natuurlijk. Maar laat ik maar gewoon eenvoudig beginnen en niet direct (te) hoog grijpen.
Dan nog even over de toeters en bellen: mee eens dat die lang niet zo belanrijk zijn als IQ. MAAR, met een voor mij belanrijke kanttekening: wanneer die toeters en bellen mij helpen om meer met de camera bezig te willen zijn, op een toegankelijkere manier meer uit mijn camera te kunnen halen en er sneller mee te kunnen werken, dan weegt dat voor míj wel mee.