Het is 19 jul 2025 23:42

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Auteur monitor calibratie deel II + NU AF :)
 monitor calibratie deel II + NU AF :)
BerichtGeplaatst: 29 jul 2014 22:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
doe mijn uiterste best het zo volledig mogelijk maar ook zo begrijpelijk mogelijk uitteleggen.
maar dat is misschien nog wel moeilijker dan de materie zelf :)

Vraag is zeker interessant hoor wim !!!
en wordt ook meegenomen in het geheel.
vervelend als het overkomt dat ik je negeer want dat is zeker niet de bedoeling.

Laatst bijgewerkt door Maurice78 op 29 jul 2014 22:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 29 jul 2014 22:52 
Lid
Fotografie

Wim, hoewel ik niet de expert ben, hierbij mijn mening.

Even los van je eigen "vermogens" (zie de discussie hiervoor):
Als je met photoshop werkt, dan kun je (even uit mijn hoofd) kiezen tussen de kleurruimte SRGB of in Adobe RGB. Zoals je kunt zien in onderstaand figuur is de kleurruimte van Adobe RGB groter dan die van SRGB (anders gezegd: er zitten meer kleuren in de driehoek B, dan in de driehoek D).

Fotografie

De vraag is nu: zul je dit verschil ook zien als je monitor een kleinere kleurruimte heeft.
Ja, als de kleurruimte groter is dan de kleurruimte van SRGB
Nee, als de kleurruimte kleiner is dan de kleurruimte va SRGB.

Als je een monitor hebt met kleurruimte zoals in bovenstaand plaatje, dan heeft het dus wel degelijk zin om de kleurruimte Adobe RGB in te stellen. In bovenstaande figuur zitten namelijk meer kleuren in driehoek C, vergeleken met driehoek D.

De vraag die dan gelijk bij mij naar boven komt is: wat als nu de kwaliteit van de beeldschermen in de toekomst omhoog gaat (dus dat de kleurruimte groter wordt)? Wellicht zul je dan nog schrikken van de foto's die je vroeger bewerkt had en waarvan je vond dat de bewerking geslaagd was...

BerichtGeplaatst: 29 jul 2014 23:05 
Lid
Fotografie

nu sta ik weer scherp zou het dan verstandiger zijn om in rgb te fotograferen.
en in fotoshop de foto's te bewerken in rgb en dan om te zetten naar srgb.
ik lees moeilijk ben meer visueel ingesteld.
ik lees berichten vaak drie keer om het te begrijpen.
mijn excuses jullie uitleg ligt niet aan jullie maar aan mij.

BerichtGeplaatst: 29 jul 2014 23:10 
Lid
Fotografie

Het is wellicht altijd verstandig om een zo groot mogelijke kleurruimte te blijven werken om uiteindelijk de stap te maken naar de kleurruimte die nodig is om het beeld te kunnen tonen. Dus:
- fotograferen in Adobe RGB
- bewerken in Adobe RGB

....maar, Adobe RGB is leuk als je alles van kleurenleer af weet en de machines waarmee je werkt het Adobe RGB profiel ook ondersteunen. Weet je dat niet, of gebruikt de apparatuur van je SRGB, gebruik dan ook gewoon SRGB.

Als je in RAW schiet kan je kiezen voor AdobeRGB en dan na RAW convertor om laten zetten tot SRGB. zo heb je in de toekomst als het moet toch nog de Adobe RGB als dat nodig is. Moet je wel RAW files bewaren natuurlijk.

Laatst bijgewerkt door Henry op 29 jul 2014 23:19, in totaal 2 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 29 jul 2014 23:11 
Lid
Fotografie

dat is niet erg wim.

de slechtse vraag is de niet gestelde vraag.
belangrijkste in dit is zo lang als dat het gaat in het zelfde formaat blijven.
en weten waar je je foto's voor gaat gebruiken.
ga je niet afdrukken of af en toe dan zou ik zeggen.

zet je toestel in sRGB dat kan in je 5D mk2 in het 2e rode menu colorspace
werk in photoshop in sRGB. en wanneer je monitor een sRGB stand heeft zet hem daarop.
dan staat alles in de basis op elkaar ingesteld.

ga je veel afdrukken en ook proffesioneel
zet dan alles in adobeRGB in zowel toestel photoshop
en eventueel je monitor <= mits deze dit kan natuurlijk

grt
Maurice

BerichtGeplaatst: 29 jul 2014 23:24 
Lid
Fotografie

bedankt henry voor deze reactie ga ik zeker uitproberen.
heeft wel niet zoveel met calibratie scherm te maken maar wel met de kleurruimte in rgb.
ga morgen richting emmen dus blijf nog even in de veilige zonen van srgb op mijn camera.
maurice als mijn ik mijn scherm in rgb in kan stellen weet ik zo niet photoshop in ieder geval wel.
nu heb ik photoshop op 16 bit srgb afdrukken die ik laat maken zien er meestal vrij gelijk uit aan mijn scherm.

BerichtGeplaatst: 29 jul 2014 23:25 
Lid
Fotografie

De verschillende termen als SRGB en Adobe RGB geven het kleurbereik van de foto aan. RGB staat voor rood, groen en blauw, de kleuren waarmee digitale camera’s alle andere kleuren in het kleurspectrum samenstellen (zie ook de uitleg eerder in dit topic).

Bij een 8-bit foto zijn er 16,7 miljoen kleuren (256 tinten rood maal 256 tinten groen maal 256 tinten blauw), in een 16-bit foto zijn er 281 triljoen kleuren (65.536 x 65.536 x 65.536).

Het verschil tussen SRGB en Adobe RGB zit niet zozeer in de hoeveelheid kleuren die je ziet, het zijn er in 8-bits mode nog steeds 16.7 miljoen, maar het verschil zit in "de afstand tussen de kleuren". Adobe RGB biedt dus een groter kleurbereik dan SRGB. De meest verzadigde groene, rode en blauwe kleuren vallen buiten het bereik van SRGB. Als je de waarde 255 rood in Adobe RGB en in SRGB bekijkt zul je zien dat die in het Adobe RGB kleurprofiel meer verzadigd zijn.

Dit leidt er toe dat als je een AdobeRGB foto bekijkt in een programma dat een SRGB foto verwacht, dat je foto er fletser uit zal zien (als je scherm of printer dit kan tonen, maar verderop in dit topic daarover meer...). De mooie verzadigde kleuren vallen buiten het bereik van wat het programma verwacht. De hoeveelheid kleurtinten (16.7 miljoen) is echter gelijk gebleven (want 8-bits levert je 16.7 miljoen verschillende kleuren op, niet meer en niet minder), maar er zit meer ruimte tussen de kleuren om het grotere kleurbereik te kunnen halen.

Gebruik van het Adobe RGB kleurprofiel vereist grafische software die het kleurprofiel herkent en alle kleuren er uit kan halen. Doe je dit in 8-bit modus, dan krijg je iets meer verzadigde kleuren dan met het SRGB kleurprofiel, maar loop je ook risico op minder vloeiende overgangen als je de foto gaat bewerken. De gaten tussen de kleuren zijn door het grotere bereik groter geworden, als je de kleuren in nabewerking op laat schuiven maak je dus grotere sprongen tussen de kleuren. De oplossing hiervoor is om in 16-bit modus te werken, dan heb je die 281 triljoen kleuren tot je beschikking (let op! Het aantal bits waarin je werkt verandert niks aan het kleur[u]bereik[u/]). Dit bereik wordt bepaald door het gekozen kleurprofiel).

De keuze voor Adobe RGB in 16-bit geeft niet meer verzadigde kleuren, het kleurbereik blijft gelijk, maar de gaten tussen de kleuren worden opgevuld met meer kleuren-stapjes waardoor de kleurovergangen vloeiender verlopen. Voor het gebruik van Adobe RGB in 16-bit modus is het van belang dat je precies weet wat je doet, anders krijg je slechtere resultaten dan je zou hebben gehad als je bij SRGB was gebleven. Je moet je werkruimte in Adobe RGB instellen en goed controleren dat je als Adobe RGB exporteert.

Adobe RGB is met name een voordeel als je zelf je foto’s afdrukt of naar een professionele afdrukcentrale stuurt (let op, sommigen vragen toch het sRGB kleurprofiel). Veel fotoprinters kunnen met hun een uitgebreide set aan inkten meer kleuren afdrukken dan in sRGB, de hogere kleurverzadiging en vloeiendere overgangen komen zo echt tot hun recht.

sRGB is echter het meest in gebruik, omdat er veel programma’s en web browsers zijn die geen aandacht besteden aan het kleurprofiel dat je hebt gekozen. Ook is SRGB de standaard die de meeste monitoren ondersteunen. Sommige programma’s en browsers kun je alleen door een actie van jezelf aandacht laten besteden aan het kleurprofiel, maar meestal niet met een simpele optie, het vereist vaak het aanpassen van een configuratiebestand.

Op deze site vind je het complete verhaal over "Welk kleurprofiel te kiezen" en ook een voorbeeld als je de foto per ongeluk in het Adobe RGB formaat exporteert.

Wat is nu het beste? Om een kort antwoord te geven is Adobe RGB de beste optie voor het zelf bewerken. Dit profiel bevat meer kleuren dan SRGB en in 16-bit mode verlopen de overgangen tussen de kleuren vloeiender dan in 8-bits mode.

Als je je afbeeldingen online gaat tonen of slechts kleine afdrukken gaat maken, dan is het het beste om te exporteren naar SRGB. Als je deze optie ook gebruikt voor nabewerking van JPEG bestanden dan neemt deze optie minder ruimte in, zodat je meer foto’s kwijt kunt op je geheugenkaart en harde schijf, vereist minder nabewerking en de resultaten zijn in veel gevallen (voor het gebruik op internet of kleine afdrukken) niet slechter. De prijs is wel dat je kleuren weggooit die je nooit meer terug krijgt, je kunt van SRGB nooit meer naar Adobe RGB.

Het is dus een keuze voor het eenvoudiger bewerken met SRGB of de extra kleurruimte in Adobe RGB en dan converteren naar SRGB voor internet gebruik.

De keuze vooraf in de camera is trouwens met name van belang als je in JPEG formaat fotografeert, want als je in RAW formaat fotografeert wordt het kleurbereik bepaald door de optie die je kiest bij het importeren van de foto’s, de sensor levert meer kleuren dan in het SRGB en Adobe RGB bereik passen. In RAW formaat fotograferen is dan ook de enige methode om het grotere ProPhoto RGB kleurbereik te kunnen kiezen.

Laatst bijgewerkt door Henry op 30 jul 2014 16:39, in totaal 3 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 29 jul 2014 23:35 
Lid
Fotografie

Citaat:
afdrukken die ik laat maken zien er meestal vrij gelijk uit aan mijn scherm.

dan zit je erg goed in de richting met alles.
1 van de grootste frustraties bij veel fotografen is dat dit juist niet gebeurt :)
if it works don't fix it.

henry schreef
Citaat:
De keuze vooraf in de camera is trouwens met name van belang als je in JPEG formaat fotografeert, want als je in RAW formaat fotografeert wordt het kleurbereik bepaald door de optie die je kiest bij het importeren van de foto’s, de sensor levert meer kleuren dan in het sRGB en Adobe RGB bereik passen. In RAW formaat fotograferen is dan ook de enige methode om het grotere ProPhoto RGB kleurbereik te kunnen kiezen.

dat was ik bijna vergeten :)

BerichtGeplaatst: 29 jul 2014 23:46 
Lid
Fotografie

die site ga ik eens op mijn gemak even doorlezen.
fotografeer altijd in raw maar mijn camera staat srgb.
sorry nu loopt het een beetje weg van calibratie van het scherm maar vind dit zeker interessant.
die prophoto rgb heb ik ook zien staan dus als ik het goed begrijp zit daar het grootste kleur bereik in.

BerichtGeplaatst: 29 jul 2014 23:49 
Lid
Fotografie

Klopt, die Prophoto RGB heeft het grootste kleurbereik, de vraag is of je dit nodig hebt. Die vraag kun je ook stellen ten opzichte van Adobe RGB. Als je je afdrukjes nooit naar een professionele afdrukcentrale stuurt (en dan bedoel ik niet de afdrukcentrale van bijvoorbeeld de HEMA), dan voldoet SRGB volgens mij uitstekend.

Als je het maximale uit je foto wilt blijven halen, dan zul je dus ook in 16-bit moeten werken... en dat vergt ook weer het nodige van je computerapparatuur...

BerichtGeplaatst: 29 jul 2014 23:52 
Lid
Fotografie

En dat betekent dan ook dat je bijvoorbeeld niet je bewerking in PSE kunt doen, daar wordt voor een aantal bewerkingen de plaat al omgezet naar 8bits formaat (iig in/tot en met PSE10).

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 30 jul 2014 00:03 
Lid
Fotografie

Tja... met computerapparatuur bedoelde ik dus inderdaad hardware en software. Dit laatste betreft operating systeem + applicatie. Trouwens, wat dacht je van een Eizo Coloredge voor een extra grote kleurruimte?

Al met al wordt het een dure grap als je het "maximale" er uit wil halen. In de praktijk begint het met het maken van een foto die dit allemaal wel waard is... ;)

BerichtGeplaatst: 30 jul 2014 00:14 
Lid
Fotografie

bedankt voor de vele stof moet ik nu voor me zelf op een rijtje zetten.
en het nog een paar keer lezen.
de foto's die ik laat afdrukken laat ik doen bij profoto.
slaap zacht

BerichtGeplaatst: 30 jul 2014 08:16 
Lid
Fotografie

Nu we het toch over het printen hebben gehad...

Monitoren werken met Rode, Groene en Blauwe pixels. Een printer heeft inktpatronen in de kleuren Cyaan, Magenta, Yellow (geel) en Zwart (Key): CMYK dus. Dit zijn dus andere "mengkleuren" en met deze inktkleuren kan iedere drukkleur gemengd worden, waarbij zwart ook uit de andere drie kleuren verkregen kan worden (ook al kost dat wat moeite).

Even een geleend plaatje om het verschil te laten zien:

Fotografie

Waarom het printen in de kleuren CMYK gebeurt en niet in de kleuren RGB kun je hier lezen (is wel in het engels).

Simpel gezegd komt het er op neer dat RGB uit gaat van additieve kleurmenging, menging van kleur en licht, in tegenstelling tot CMYK wat uitgaat van subtractieve kleurmenging, een selecte opname van licht in een menging van kleuren. Om dit goed te begrijpen is het belangrijk om je het volgende te realiseren: Een beeldscherm straalt licht uit en een printje absorbeert licht.

RGB heeft als basis zwart (geen licht, Zie ook het plaatje hieboven over RGB en CMYK) en daarbij worden verschillende lichtbronnen (Rood, Groen of Blauw) toegevoegd. Let op: een lichtbron zendt licht uit! Als deze maximale waarden worden toegevoegd ontstaat het meest heldere licht, wit. Denk daarbij aan het zwarte beeldscherm (als deze uit staat) en de LED's die rood, groen of blauw licht kunnen uitstralen.

CMYK daarentegen heeft als basis kleur wit en wordt naarmate de kleuren toegevoegd en gemengd worden steeds donkerder doordat de verschillende kleuren al het licht absorberen (het centrum in het CMYK model is zwart). Denk aan het witte printpapier/fotopapier waar deze CMYK kleuren aan worden toegevoegd, waarmee licht wordt geabsorbeerd. Bij een printje wordt alleen die kleur terugekaatst van de inkt.

Als je een foto aan moet leveren voor drukwerk, dan kan het zijn dat een drukker vraagt om een foto met een CMYK profiel. Echter... CMYK is een apparaat afhankelijk profiel en daarom is het heel belangrijk dat je het te printen bestand naar het juiste CMYK-profiel omzet. Daarom kunnen drukkers hun eigen profiel waarin ze werken naar je toe sturen. Als je geen ervaring hebt met het aanleveren van drukwerk, dan kun je dit aangeven bij de drukker. Meestal zet een vormgever of drukker het bestand dan liever zelf om naar zijn CMYK-profiel, dit om fouten te voorkomen.

Om dit soort misverstanden te voorkomen wordt in de drukkerswereld ook gebruik gemaakt van het PMS-profiel. Pantone is een bedrijf die deze kleurcodering heeft bedacht. In dit Pantone Matching System (PMS) heeft elke kleur een eigen unieke code. Het voordeel van Pantone-kleuren is dat dit wereldwijd gelijk is. Je krijgt dus bij elke drukker exact dezelfde kleur, wanneer je dit op hetzelfde soort materiaal laat drukken.

Oh ja... hoe zit het met de kleurruimte van CMYK ten opzichte van SRGB en Adobe RGB? Onderstaand plaatje verduidelijkt dit.

Fotografie

CMYK beschikt dus over een beperkte kleurruimte, maar een plaatje in SRGB moet je er goed mee kunnen afdrukken.

BerichtGeplaatst: 30 jul 2014 13:58 
Lid
Fotografie

Hoop dat er straks nog iemand een mooie samenvatting maakt.
Veel info is ook in het Nederlands te vinden op colormanagement.nl.
Helaas doen de flashfilmpjes het bij mij niet. Heb de eigenaar een email gestuurd.

En laat vooral iedereen gewoon blijven doen wat goed ging. :D

Laatst bijgewerkt door Frans op 30 jul 2014 16:21, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 30 jul 2014 15:24 
Lid
Fotografie

...en daarom wachten we geduldig op Deel III van deze serie :D

PS: Als alles geschreven en gezegd is, wil ik wel de informatie bundelen tot een nieuw sticky artikel over kleuren, kleurbereik & kalibratie.

BerichtGeplaatst: 30 jul 2014 21:33 
Lid
Fotografie

dat lijkt me een goed plan. :good2
info raakt nu wellicht wat versplinterd :)

thanks in front :good2

BerichtGeplaatst: 30 jul 2014 21:49 
Lid
Fotografie

:)

BerichtGeplaatst: 30 jul 2014 21:54 
Lid
Fotografie

...deel III ? :dk

BerichtGeplaatst: 30 jul 2014 22:01 
Lid
Fotografie

zit nu op mijn werk!

de schoorsteen moet ook roken :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende