Het is 24 mei 2025 01:02

Auteur achtergrond belichting goed instellen
 achtergrond belichting goed instellen
BerichtGeplaatst: 16 aug 2014 15:04 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Lieve mensen

Ik loop al een tijdje tegen een "achtergrond belichting" probleem aan.
Op de foto is het duidelijk te zien. Ik richt 2 flitsers op achtergrond, heb een grote ronde witte cirkel op de achtergrond, maar het nadeel is dus dat de onderste hoeken donker zijn. Dit is niet mooi. Hoe kan ik de lamp-opstelling tov de achtergrond veranderen?

Dank je wel
groetjes van Kim

Fotografie

Laatst bijgewerkt door kkika82 op 16 aug 2014 16:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 16 aug 2014 16:02 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Waarom heb je de foto niet tussen IMG-tags geplaatst? Je loopt toch al langer hier rond?

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 16 aug 2014 16:20 
Lid

Lukte niet net , en ik ben hier eens in de zoveel maanden, dus een echte photodrome Pro topper ben ik nog niet hoor.

BerichtGeplaatst: 16 aug 2014 22:12 
Lid
Fotografie

Lampen misschien te klein (diameter) voor het gewenste resultaat?

http://www.fotojeroen.nl/fotografietips/witte_achtergrond_in_studio.php

BerichtGeplaatst: 16 aug 2014 22:25 
Lid
Fotografie

Misschien dan toch maar een derde lamp aanschaffen.

BerichtGeplaatst: 16 aug 2014 22:26 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Misschien heb je hier wat aan?
viewtopic.php?f=96&t=49885

Het gaat over een witte achtergrond maar in jouw geval zou ik letten op de manier waarop je belicht. Als ik je opstelling zie is het logisch dat je dus uitgelicht krijgt wat je beschrijft.
Ik begrijp daarom je vraag niet helemaal. Het is toch logisch dat als je deze lampen zo opstelt dat je een witte cirkel in het midden krijgt en niet in de hoeken? Je richt immers met je lichtbron op het midden.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 16 aug 2014 22:36 
Lid
Fotografie

Ik sluit me helemaal aan bij het zeer uitgebreide verhaal van Jeroentje, wat je trouwens ook gewoon via google had kunnen vinden...

Daarnaast nog iets over je huidige opstelling: Gebruik je de lampen om zowel je onderwerp als je achtergrond te belichten? Zo ja, dan kan ik me nauwelijks voorstellen dat je beide lampen op evenveel vermogen instelt. Daanaast zul je een keuze hebben moeten maken tussen je achtergrond en je onderwerp. Om deze twee redenen zul je nooit een mooi egaal witte achtergrond kunnen krijgen.

Als je twee lampen hebt voor alleen de achtergrond, dan moet het voldoende zijn om deze goed uit te lichten. De vraag is dan op welke vermogens je de lampen op de achtergrond zet en op welke vermogens je de lamp(en) op je onderwerp zet. Mocht dit goed staan, dan kun je de lampen op je achtergrond nog iets verder van het achtergronddoek zetten, zodat de lichtvlek groter wordt, danwel een diffuser die het licht nog meer verspreid gebruiken (ik neem aan dat die dingen er ook voor studioflitsers zijn; er zijn zeker softboxen te koop die hiervoor ook bruikbaar zijn) om de lichtvlek te vergroten (zie ook de vraag van Frans).

Ik verwacht trouwens dat je alleen problemen hebt als je een foto maakt waarbij de hele persoon op de foto komt en het beeld in landscape stand staat. Ik neem aan dat je in portretstand (als je je camera dus 90 graden draait) geen donkere hoeken hebt.

Maak je voor het belichten van je model gebruik van een derde studioflitser of van een reportageflitser? Ik kan me herinneren dat je eerder een vraag hebt gesteld over het gebruik van zo'n combinatie. Ik ben dan eigenlijk ook wel benieuwd hoe je die flitser(s) dan instelt.

Laatst bijgewerkt door Henry op 17 aug 2014 08:50, in totaal 3 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2014 00:35 
Lid
Fotografie

hmm ben geen studio expert. (lees leek :blush )

maar ehh toch een poging tot hulp.
wat nuelle zegt klopt wel lijkt me je richt 2 lampen op precies de zelfde plek

Fotografie

wellicht helpt het dat je de lampen meer zo draait zodat ze ieder een eigen vlak beschijnen

Fotografie

en wellicht nog beter elkaar kruisen.
natuurlijk heb je dan wat vlaggen nodig die de spil op het model beperken

Fotografie

grt
Maurice

BerichtGeplaatst: 17 aug 2014 10:30 
Lid
Fotografie

Nuelle schreef:
Misschien heb je hier wat aan?
viewtopic.php?f=96&t=49885
.

Dat zei ik ........ :sar

BerichtGeplaatst: 17 aug 2014 11:12 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
:rof :rof oeps, niet opgelet. :vlag

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 17 aug 2014 14:40 
Lid

frans en nuelle, superbedankt voor de link ! k ga het doornemen. O zie nu dat ik deze link al wel gezien had, maar het was mij nog niet zo goed gelukt.

Henry, je geeft altijd goede uitgebreide antwoorden.. dank je wel daarvoor. Je komt echter vaak erg onvriendelijk over. Waarschijnlijk omdat je denkt : ze kan het heus op google vinden... dat is met meerdere dingen zo... en toch stel ik mijn vraag hier, omdat ik het graag van mensen hoor die er wat meer verstand van hebben / mee willen denken. Als je er problemen mee hebt, lees dan aub mijn topic niet. En misschien andere topics ook niet, aangezien meerdere mensen vragen stellen die je als antwoord terug kan vinden op google.
En om antwoord te geven op je vragen: ik werk niet meer met de sb-flitsers. Heb 2 flitskoppen voor model belichting en 2 flitskoppen voor achtergrond belichting.
En ik loop inderdaad alleen tegen dit probleem aan, als ik gezinnen fotografeer en dus in landscape stand.

Maurica, dank je wel voor je antwoord. Heel handig die plaatjes erbij, want de opstelling zoals in plaatje 2 heb ik nog niet eerder geprobeerd. Kruislings las ik op (GOOGLE) inderdaad als oplossing, maar dat lukt mij dus niet. Krijg dan ongelijke belichting. Misschien toch wat verder afstand nemen tot de achtergrond en het vermogen opschroeven.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2014 15:53 
Lid
Fotografie

Kkika82 als er hier iemand is die vriendelijk en correct is ...............
Misschien ook eens achter eigen oor krabben.
Je bent hier vooral als je een vraag hebt.
Oftewel het evenwicht tussen geven en nemen zou wel eens de bron van een heel klein beetje ergernis kunnen zijn.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2014 18:19 
Lid
Fotografie

Kkika82, als je eens terugkijkt in je eigen geschiedenis, dan zul je zien dat ik je altijd heb willen helpen. Op een gegeven moment besluit je zelf om niet meer te reageren op posts waar ik en anderen een hoop tijd in hebben gestoken, wat vanuit jouw kant in mijn ogen niet zo netjes is. Het viel me op dat je dit niet alleen hier doet, maar ook op andere fora.

Dat ik vervolgens wat kritisch reageer heeft o.a. hiermee te maken. Dat heeft Frans goed gezien. Ik weet immers nooit wanneer je besluit om niet meer te reageren. Je zal hier wel een goede reden voor hebben, maar laat dit aan een ieder die tijd en energie in jouw topics heeft gestoken dit dan ook even weten. Is wel zo netjes, niet?

En om in alle eerlijkheid verder te gaan, je komt hier eigenlijk alleen maar informatie halen en breng je zelf weinig (ook dat was Frans opgevallen en nee, Frans en ik hebben dit niet off-line met elkaar overlegd/besproken):
- van je laatste 13 posts hier op dit forum zit er slechts 1 foto tussen die je laat zien, de overige 12 zijn allen vragen om informatie
- als ik naar je reacties kijk, die je hier op andermans foto's plaats, dan breng je in die reacties ook weinig.

Met je reactie op mijn vraag waarom je de foto hier niet post tussen IMG-tags, maar wel tussen URL-tags bevestig je in mijn ogen je beperkte betrokkenheid. By the way: de URL-knop staat in hetzelfde rijtje als de IMG-knop...

Desondanks reageer ik op je topics, waarbij ik je oprecht probeer te helpen zoals je ook in dit topic kunt lezen en ja, als je tussen de regels door leest dat ik van mening ben dat je zelf ook op internet kunt zoeken vooraleer je hier een vraag stelt, dan heb je dat goed gelezen.

Als andere mensen ook liever niet willen dat ik op hun vragen reageer, dan kunnen ze me dit best wel zelf vertellen. Ik snap niet zo goed waarom jij dit mij nu moet vertellen. Spreek je voor jezelf of namens die groep? Gezien je beperkte betrokkenheid hier, kan ik me dit laatste nauwelijks voorstellen.

Als ik je een plezier doe door voortaan niet meer op je vragen te reageren, dan wil ik daar best wel gevolg aan geven. Geen probleem!

Ik hoop dat je snel achter de oorzaak van die donkere hoeken komt, door middel van zelf logisch nadenken, experimenteren en uitsluiten van oorzaken, danwel met hulp van anderen.

BerichtGeplaatst: 18 aug 2014 09:57 
Lid

Henry: Het klopt dat ik inderdaad gebruik maak van dit forum, voor vragen. Ik dacht dat dit mogelijk was op het forum... en zo nu en dan reageer ik ook op de geplaatste foto's van forumleden.
Omdat ik ze mooi vindt .. en misschien niet goed genoeg in jouw ogen... maar de reacties die ik geef, zijn zoals ze zijn. Ik complimenteer mensen.
Op andere fora (fijn dat je ze er even bij haalt) worden mijn vragen vele malen beter ontvangen dat op dit forum. Tuurlijk wil jij mij helpen, dat heb ik ook altijd gewaardeerd. Ik wist, ook voordat ik het bericht van gisteren schreef, dat jij één van de mensen bent die het meest reageert. Dat is erg fijn. Maar de manier waarop jij soms opmerkingen plaatst vind ik niet vriendelijk. Mag gezegd worden toch?

Frans: lief dat je het voor henry op neemt. Ieder z'n mening. Jij zit hier al veel langer, en ziet hoogstwaarschijnlijk veel meer van Henry voorbij komen. Ik zit hier niet zo vaak , en zie ook vooral de reacties van Henry op mij. Tuurlijk ben ik mij bewust dat het ook aan mij kan liggen, ... het klopt dat ik hier niet vaak ben en dat ik vooral vragen stel.
Heb nergens in de forumregels gelezen dat dit niet mag. Maar het valt mij inderdaad op dat het op dit forum niet gewaardeerd ben. Is prima, maar dan weet ik dat dus nu.

Nogmaals, bedankt voor de inhoudelijke tips die gegeven worden :up Daar ben ik erg blij mee.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp