Het is 29 jul 2025 19:47

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Eerste RAW
 Eerste RAW
BerichtGeplaatst: 07 nov 2014 18:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi allemaal,
Zojuist mijn eerste foto in RAW formaat geschoten, en proberen te bewerken, wat een mogelijkheden, hier moet ik nog veel in leren, ben benieuwd naar jullie tips!

Alvast een heel fijn weekend!

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Eerste RAW
BerichtGeplaatst: 07 nov 2014 18:36 
Lid
Fotografie

Een foto in RAW schieten is niet zo moeilijk.
Als je uiteindelijk het RAW bestand in handen hebt, moet je de conversie beter doen dan de software uit je camera.
Met de meeste camera's kun je tegelijkertijd een JPEG (in verschillende resoluties) als een RAW bestand bewaren.
Wat je kunt doen is kijken of je de foto via een eigen RAW => JPEG conversie mooier krijgt dan de leverancier van de camera dat voor je heeft gedaan.

Oke, na deze lange inleiding dan nu naar de foto. Voor mij is het niet duidelijk welke kleur de rozen in het echt hebben. De witte vlekken in de achtergrond zien er natuurlijk wit uit (er zit nog een klein kleurtje in). Dit betekent dat de kleuromzetting netjes gedaan is.

De scherpte: ik mist toch nog wat scherpte in deze foto. Mijn ogen moeten flink aan de slag om te bepalen waar de scherpte nu precies valt. Dit betekent dat in de meeste gevallen de compositie "beter" kan. Nu lijken de blaadjes in de linkeronderhoek het scherpst te zijn. Wellicht nog even verdiepen in de standaard regeltjes v.w.b. compositie. Doordat de scherpte helemaal linksonder valt, laat de hele foto een onscherpe indruk bij me achter.

De scherptediepte is krap, maar dat is een artistieke keuze :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Eerste RAW
BerichtGeplaatst: 07 nov 2014 20:30 
Lid
Fotografie

Ik vind het altijd wel grappig fotograferen in RAW.
We geven een hoop geld uit aan beeldverwerkingschips en software daarvoor in supergeqanvanceerde camera's.
Vervolgens gaan we in een RAW-converter proberen dat beter te doen en alle techniek van de camera op,dat gebied over boord te gooien.

Ik durf te stellen dat in 99% van de gevallen de camera betere resultaten bereikt dan wij zelf in de RAW-converter.

Als beginnend fotograaf kun je denk ik beter je energie besteden aan standaarbewerkingen met jpeg.

Wel is het goed te weten in welke situaties RAW zinvol kan zijn om te gebruiken.

Eerste RAW
BerichtGeplaatst: 07 nov 2014 20:46 
Lid
Fotografie

Ik ben het helemaal (alweer... :) )met Frans eens. Ik heb jaren achtereen gewoon in JPEG gefotografeerd en zag de toegevoegde waarde van een RAW bestand niet.

Inmiddels herken ik moeilijke lichtsituaties en neem ik die foto's in RAW. De uiteindelijke foto komt dan in mijn geval soms tot stand via meerdere foto's van 1 RAW bestand en soms gewoon uit 1 RAW bestand. Vaak blijkt de meegeschoten JPEG voor mij ook voldoende goed van kwaliteit te zijn, dat ik niet eens de moeite neem om het RAW bestand zelf om te zetten naar JPEG en beland het RAW bestand rechtstreeks in de Prullenmand van mijn iMac :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp