Het is 21 aug 2025 18:28

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur handboogschieten...
 handboogschieten...
BerichtGeplaatst: 19 jan 2015 14:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Gisteren kreeg ik onverwachts de kans om te acteren op het NK handboogschieten. Nieuwe sport, vraagt om nieuwe gedachten over hoe geef je dit in godsnaam weer.....Veel ruimte om te acteren heb je niet, de ruimte om te bewegen is beperkt en het deelnemers veld groot. In de loop van de wedstrijd wordt dat wel minder en krijgt de fotograaf meer bewegingsruimte.

1. Fotografie

2. Fotografie

Dit is wat ik er onder andere van heb kun maken....Is het wat?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 handboogschieten...
BerichtGeplaatst: 19 jan 2015 16:41 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Persoonlijk vind ik dit meer op portretten van personen lijken, dan puur sport foto's...
Een ander standpunt nemen misschien ?
Ik zeg niet dat het slechte foto's zijn, maar de boogschutters sport springt er voor mij niet voldoende uit...

Maar zeker de moeite om dit in de toekomst verder uit te diepen ;)

DD.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 handboogschieten...
BerichtGeplaatst: 19 jan 2015 16:50 
Lid
Fotografie

Ben het voor de helft met Daniël eens.
De tweede foto vind ik wel een hele mooi handboogschietfoto.

Laat concentratie zien en toont ons iets over de techniek van het aanspannen van de boog.

In de eerste zou ik het mooi gevonden hebben als je ook nog het doel in zicht gehad had.

Over de kleur mogen anderen wat zeggen.

handboogschieten...
BerichtGeplaatst: 19 jan 2015 17:37 
Moderator
Fotografie

Ook nog gevaarlijk voor de fotograaf om daar rond te lopen. :D

Best moeilijk Art, heb het een keer geprobeerd op een personeelsuitje maar verrekte lastig, zeker als je met je telelens rondloopt.

De tweede vind ik de beste, zoals Frans al zei, de concentratie is goed te zien. :up

handboogschieten...
BerichtGeplaatst: 19 jan 2015 20:05 
Lid
Fotografie

ArtenCo schreef:
Gisteren kreeg ik onverwachts de kans om te acteren op het NK handboogschieten.
dit snap ik niet helemaal :P

ik vind ze toch knap vast gelegd, de tweede vind ik de beste :up

handboogschieten...
BerichtGeplaatst: 19 jan 2015 20:09 
Lid
Fotografie

In de eerste vind ik het wat spijtig dat de arm en de boog wat afneemt van scherpte
wat je in de tweede niet hebt.....daarom een voorkeur voor de tweede die ook
de nodige spanning meegeeft..... :good2 ;)

handboogschieten...
BerichtGeplaatst: 19 jan 2015 22:08 
Lid
Fotografie

Ik had ook graag het doel in de foto willen zien (mag in de onscherpte).
Ik heb dit ook een keertje mee mogen maken (ben er 10 minuten wezen kijken), maar kwam toen niet met acceptabele foto's thuis. Dus, het is niet eenvoudig :)

handboogschieten...
BerichtGeplaatst: 19 jan 2015 22:38 
Lid
Fotografie

detail van de sport in 2 vind ik sterk.

perspectief naar het doel klinkt verleidelijk maar resulteerd denk ik vooral in "ruggen"
wat natuurlijk wel gaat in een echte serie van 1 speler.

kan begrijpen dat je bewegings omgeving beperkt wordt.
1 voor de veiligheid
2 voor het niet verstoren van de belangrijke concentratie

grt
maurice

handboogschieten...
BerichtGeplaatst: 19 jan 2015 23:14 
Lid
Fotografie

Tony schreef:
ArtenCo schreef:
Gisteren kreeg ik onverwachts de kans om te acteren op het NK handboogschieten.
dit snap ik niet helemaal :P

Ik werd een half uurtje voor aanvang van de wedstrijd gebeld of ik mee wilde gaan. Echt voorbereiden zat er niet meer in. Kon nog net even googlen hoe andere plaatjes er uit zien. Wat ik zag, waren vooral veel ruggen.... That's all.

Ik begrijp de opmerking van Daniel, maar dit is toch ook sport. Niet in de zin van heftige actie/speelmomenten of emotie, dat was er gewoon niet! Ik heb geen idee of dat er wel is op andere momenten. En dan te bedenken dat dit het Nederlandse kampioenschap was! Als je de schaaksport gaat fotograferen krijg je mijn inziens ook meer sportportretten in dezelfde trant als van het handboogschieten.

In de zaal is echt heel weinig bewegingsruimte en als er 15/20 deelnemers tegelijkertijd gaan schieten dan is het een warboel aan apparatuur. Je kan dan alleen maar proberen een deelnemer te isoleren en proberen om de achtergrond rustig te houden.
De optie om ook het speelbord op de foto mee te nemen, uiteraard heb ik dat ook overwogen. Echter achter de spelers staan tafels, stoelen en allerlei andere kostbare zaken waarmee ze hun spel spelen. Dat was geen optie om uit te voeren. De ruimte ontbrak en ik zag al snel dat je dan heel veel rug op de foto gaat krijgen. Dat is niet wat ik voor ogen had. Je wordt dus door de omstandigheden gedwongen om je meer te richten op details...

Frans; de kleuren met name van opname 1 stemmen mij niet tot tevredenheid. Op de Mac zien de kleuren er redelijk uit, op de ipad is het een in gekakte boel. Ik zal er morgen nog eens naar kijken.

handboogschieten...
BerichtGeplaatst: 20 jan 2015 11:27 
Lid
Fotografie

Op een ipad is het lastig echt goed kleuren kijken. Al zijn de retina's super mooi, ze kijken anders. :) Een Mac kijkt goed maar de kleur kan je alleen goed zien als je je Maccie gekalibreerd hebt.

Ik vind de 2de erg goed. Strakke plaat, kleurrijk, spanning. Als je aan nabewerking wilt doen dan dat rode driehoekje bij de arm weg halen. :) Mooie plaat! :up
De eerste oogt heel anders. Beetje flest van huidtoon. Ik vind het zelf mooier als je zo close komt en de boog één geheel vormt met de persoon dat beiden scherp zijn. Zoals in de 2de.

handboogschieten...
BerichtGeplaatst: 20 jan 2015 13:39 
Lid
Fotografie

Het is best een lastige. Zal zeker te maken hebben met het licht in de zaal.
Er zit wat weinig rood in de huidtinten. De meeste speelruimte krijg je als je de foto pmzet in CMYK en dan met curves het cyaan kanaal aanpakt.
Toen ik in RGB de afzonderlijke kanalen bekeek zag ik trouwens ook een prachtige zwart/wit voorbijkomen.

Ben nog niet tevreden met het resultaat.
Vaak werkt het beste om meer pogingen te dioen en die dan in lagen boven elkaar te zetten om het beste uit elke laag te behouden.

Fotografie

handboogschieten...
BerichtGeplaatst: 20 jan 2015 14:35 
Lid
Fotografie

De update van Frans begint al heel wat meer op werkelijke kleuren te lijken ! :upc

DD.

handboogschieten...
BerichtGeplaatst: 20 jan 2015 15:09 
Lid
Fotografie

Na wat overdenkingen, hierbij een tweede reactie van mij :)

Wellicht is het een idee om de volgende keer in deze drukte je te richten op details. Op basis van mijn eigen ervaring bevestig ik dat een overzichtsfoto het niet gaat worden. Het is er simpelweg te rommelig, de echte "sportactie" ontbreekt en je bewegingsruimte is zeer beperkt. Wat resteert is het vast proberen te leggen van de concentratie, wat je volgens mij goed hebt gezien en gedaan :up

Wat ook een optie is, is een aparte sessie te plannen, waarbij je niet bang hoeft te zijn voor rondvliegende pijlen van andere deelnemers. Dat wordt dan meer een studio-achtige opname, waarbij het doel ook dichterbij wordt gehaald voor "DE" foto :)

handboogschieten...
BerichtGeplaatst: 20 jan 2015 21:15 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Na wat overdenkingen, hierbij een tweede reactie van mij :)

Wellicht is het een idee om de volgende keer in deze drukte je te richten op details. Op basis van mijn eigen ervaring bevestig ik dat een overzichtsfoto het niet gaat worden. Het is er simpelweg te rommelig, de echte "sportactie" ontbreekt en je bewegingsruimte is zeer beperkt. Wat resteert is het vast proberen te leggen van de concentratie, wat je volgens mij goed hebt gezien en gedaan :up

Wat ook een optie is, is een aparte sessie te plannen, waarbij je niet bang hoeft te zijn voor rondvliegende pijlen van andere deelnemers. Dat wordt dan meer een studio-achtige opname, waarbij het doel ook dichterbij wordt gehaald voor "DE" foto :)

Het idee was om ook vooraf de wedstrijd de deelnemers te fotograferen. Echter door een wegafsluiting verloren we veel tijd, de wedstrijd was al begonnen.....Geen kans meer om spelers voorafgaande op de plaat te zetten. Jouw idee was dus ook mijn idee....door een beetje pech niet kunnen uitvoeren.
Als de gelegenheid zich voordoet dat ik nóg z'n kans krijg, neem ik alle tips die ik nu krijg mee.

Frans ik ga mee eens verdiepen in CMYK.....en de kanalen...Nog niet eerder mee gewerkt...Zwart/wit ook nog een optie, waar ik naar ga kijken....

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp