Het is 20 mei 2025 01:04

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Lenzen voor melkwegfotografie
 Lenzen voor melkwegfotografie
BerichtGeplaatst: 01 jun 2015 17:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beste lezers,

Volgende maand ga ik fietsen van Den Haag naar Texel.
Omdat het best een aardig stukje is blijf ik daar ook het weekend slapen (vrijdag 19 juni t/m maandag 22 juni).
Nu bedacht ik me dat het misschien een uitgelezen kans is om eens een poging te wagen om het melkwegstelsel op de foto te zetten. De maan is dan namelijk redelijk gunstig en ik verwacht dat het daar aardig donker kan worden 's nachts.

Nu vraag ik me alleen af of ik het ga redden qua gear, te weten:
-Canon 5D MK2
-Canon 24-105mm F/4 L
-Canon 40mm F/2.8
-Canon 50mm F/1.8
-Canon 70-200 F/4 L

Wat schatten jullie in? Zou het met een F/4 24mm moeten lukken?
Of kan ik dan beter voor 40mm op F2.8 gaan, ook al krijg ik dan een stuk minder lucht in beeld.
Ik zat ook te denken om eventueel een lens te huren, maar omdat ik er dus een paar dagen zit is dat wel een beetje duur geintje misschien :(

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 01 jun 2015 17:14 
Lid
Fotografie

Ok van iets voor je op.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 01 jun 2015 17:20 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
De intreepupil van de 24 mm is 24:4= 6 mm
De intreepupil van de 40 mm is 40:2,8=14,3 mm

Met die laatste is de lichtopbrengst op de sensor dus veel groter en de kwaliteit van het beeld beter.

Hoi Frans,

Ik snap niet zoveel van de antwoorden :unsure
Zou je die misschien kunnen toelichten? Bedankt! :D

...en van de edit ook niet :dk

BerichtGeplaatst: 01 jun 2015 17:33 
Lid
Fotografie

Meende fout te hebben geantwoord.

Zocht dit voor je op.
http://www.clarkvision.com/articles/nightscapes/
Vanaf de paragraaf genaamd "The lens clear Aperture ......".

Bekijk de 2 genoemde objectieven eens van de voorkant en zie hoe de doorsnede van het glas bij de 40 mm veel groter is dan die van de 24 mm.

Bij gelijke belichtingstijd verzamelt de 40 mm veel meer licht (5,7 keer zoveel) en zul je dus ook minder heldere sterren in je beeld zien verschijnen.

BerichtGeplaatst: 01 jun 2015 17:39 
Lid
Fotografie

Hoi Frans,

ah zo. Bedankt :)

Dat de F2.8 meer licht verzamelt is me duidelijk, maar daar heb ik dan het nadeel dat de kijkhoek maar beperkt is. Dus bij voorkeur zou ik toch de 24mm gebruiken, al dan niet met langere sluitertijd en/of hogere ISO. Maar omdat ik eigenlijk nooit lees over mensen die dit soort fotografie doen met een F4 vraag ik me af of dat überhaupt wel te doen is of dat ik de kleinere kijkhoek maar gewoon voor lief moet nemen.

BerichtGeplaatst: 01 jun 2015 17:43 
Lid
Fotografie

De 50 mm f/1,8 brengt met bijna 28 mm doorsnede nog meer licht per tijdseenheid op.

Dat je minder hemel ziet is op te lossen als je je toestel op statief zet en een mozaïek maakt.

zeg maar een panorámafoto in de breedte en in de hoogte met elkaar overlappende gebieden.

Gezien de beperkte sluitertijden heb je nauwelijks last van verschuiven van de sterren in de tijd.

BerichtGeplaatst: 01 jun 2015 17:44 
Lid
Fotografie

Let op! Sterren staan niet stil, ze bewegen (of de aarde beweegt... of alles beweegt...).

Dit betekent het volgende:
- als je veel sterren op je foto wilt hebben, dan zul je de iso-waarde moeten verhogen. Een hogere iso-waarde betekent meer sterren. Je kunt vanavond al oefenen met het bepalen van de voor jou juiste iso-waarde. Experimenteer maar met een iso-waarde van 400-2000. Ik denk (...) dat een waarde van 1250-1600 voldoende moet zijn in combinatie met een diafragma van f/4 of f/5.6
- het langer openhouden van de sluiter (een langere sluitertijd) levert je niet meer sterren op. Een ster beweegt namelijk en zal als de tijd verstrijkt andere sensorpixels voorzien van licht. Het levert je dan ook onscherpere sterren op (of zgn. sterrensporen).

Een heldere (sterren)hemel helpt, wolken kunnen snel de pret bederven...

Een ander punt van aandacht is de juiste witbalans te kiezen. Als je in RAW fotografeert is dit weer minder belangrijk.

BerichtGeplaatst: 01 jun 2015 17:54 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
De 50 mm f/1,8 brengt met bijna 28 mm doorsnede nog meer licht per tijdseenheid op.

Dat je minder hemel ziet is op te lossen als je je toestel op statief zet en een mozaïek maakt.

zeg maar een panorámafoto in de breedte en in de hoogte met elkaar overlappende gebieden.

Gezien de beperkte sluitertijden heb je nauwelijks last van verschuiven van de sterren in de tijd.

Ohja, dat kan natuurlijk ook :)

Henry schreef:
Let op! Sterren staan niet stil, ze bewegen (of de aarde beweegt... of alles beweegt...).

Dit betekent het volgende:
- als je veel sterren op je foto wilt hebben, dan zul je de iso-waarde moeten verhogen. Een hogere iso-waarde betekent meer sterren. Je kunt vanavond al oefenen met het bepalen van de voor jou juiste iso-waarde. Experimenteer maar met een iso-waarde van 400-2000. Ik denk (...) dat een waarde van 1250-1600 voldoende moet zijn in combinatie met een diafragma van f/4 of f/5.6
- het langer openhouden van de sluiter (een langere sluitertijd) levert je niet meer sterren op. Een ster beweegt namelijk en zal als de tijd verstrijkt andere sensorpixels voorzien van licht. Het levert je dan ook onscherpere sterren op (of zgn. sterrensporen).

Een heldere (sterren)hemel helpt, wolken kunnen snel de pret bederven...

Ik ga eens wat testen :D
De ISO waardes vanavond al testen lijkt me een beetje lastig omdat de maan nu heel vol is, ik in zo'n beetje het meest met stadslicht vervuilde deel van NL woon en het nogal bewolkt is ;)

BerichtGeplaatst: 01 jun 2015 18:02 
Lid
Fotografie

Idd ff testen.

heb gaande weg gemerkt dat de beeldhoek zeker mee telt.
met mijn 14mm kan ik veel langere sluitertijden halen zonder beweging dan met andere
lenzen.

je hebt de zo genaamde regel van 600
die gaat als volg
600/aantal millimeters is de maximale sluitertijd zonder beweging.
daarna is het tweaken geblazen met ISO voor de juiste belichting.
waarbij zeker geld dat zwart geen zwart moet zijn.

dat fiks je in je PP

groet
Maurice

BerichtGeplaatst: 01 jun 2015 19:17 
Lid
Fotografie

Je kunt de regel van Maurice [de regel van 600: T{max} = 600 / (brandpunt * cropfactor) ] ook andersom gebruiken. De regel van 600 voorkomt dat je sterrensporen fotografeert.

Ik zou de iso-waarde als uitgangspunt nemen, want daarmee bepaal je het aantal sterren dat je gaat "vangen". Vervolgens kijken welk diafragma je nodig hebt, waarbij je in de gaten houdt dat je een sluitertijd neemt die korter is dan de T{max}, dit om sterrensporen te voorkomen.

Maurice heeft helemaal gelijk dat je in Photoshop (o.i.d.) bepaalt hoe donker of licht je de foto uiteindelijk wilt hebben. Een ster die je niet gevangen hebt, komt dan ook niet tevoorschijn. Vandaar de iso-waarde als uitgangspunt nemen.

BerichtGeplaatst: 01 jun 2015 20:11 
Lid
Fotografie

Henry een nuance

Alleen het objectief en de sluitertijd bepalen hoeveel licht er binnen komt en daarmee hoeveel sterren zichtbaar worden.

Slechts wanneer de tijd een rol gaat spelen ( zoals bij beweging van sterren) kan ISO, is versterking van het electrisch signaal, helpen die tijd binnen de perken te houden.

Dus uitgangspunt is een objectief kiezen dat de hoogste lichtopbrengst heeft.

Dat is niet simpel het laagste mogelijke f getal.
Maar de grootste diameter van de lens.

De site die ik linkje gaat voor en belangrijk deel over astrofotografie en maakt korte metten met een aantal misverstanden.

BerichtGeplaatst: 01 jun 2015 21:19 
Lid
Fotografie

Frans, ik heb de info achter jouw link niet gelezen (maar zal ik zometeen doen). Mijn informatie is afkomstig uit een artikel van Nando over het fotograferen van sterrensporen. Omdat ik recent zelf een een foto heb gemaakt over sterrensporen, heb ik de theorie van Nando zelf kunnen testen en heb ik zelf ervaren dat een hogere iso-waarde je meer sterren oplevert. De 600-regel van Maurice kwam me in dat verband ook bekend voor.

Nou heb ik mijn foto over sterrensporen gemaakt met een 10.5mm f/2.8 lens (een fisheye, dus met een redelijk groot glasoppervlakte, maar absoluut gezien met een gemiddeld groot oppervlakte want de lens is redelijk klein) en heb ik dit niet ook getest met een andere lens.

Toch nog maar even (voor het lezen van het artikel) even wat gedachten van mij op een rij.
1. Stel je hebt een 70-200mm f/2.8 lens en een 70-200mm f/4 lens. De frontlens van de f/2.8 lens is groter dan die van de f/4 lens. In jouw bewoordingen is de f/2.8 lens meer geschikt dan de f/4 lens omdat deze een grotere lichtopbrengst heeft.
2. Als je met beide lenzen op 200mm met f/4 een foto maakt, dan kan er wel meer licht via het grotere leesoppervlak van de f/2.8 binnenkomen, maar een deel hiervan wordt geblokt door het dichtgedraaide f/4 diafragma. Bij de f/4 lens was het grootste diafragma al f/4 en dus kan al het binnenkomend licht zonder blokkade door naar de sensor.
3. Je zegt vervolgens dat een grotere diameter van de lens de voorkeur heeft boven een lagere f-waarde. Ik betwijfel dit (maar misschien kom ik wel tot inkeer na het lezen van het artikel), want mijn 10.5mm lensje heeft een lens met beperkte diameter, terwijl de 70-200mm f/4 lens een veel grotere lensdiameter heeft. Ik denk dat bij gelijke brandpuntafstand een daarbij gelijk diafragma het niks uitmaakt hoe groot de frontlens is. Het diafragma zal de grotere lichtbundel van de lens met het grotere lensoppervlak immers voor een deel blokkeren. Als je lenzen van verschillende brandpunten met elkaar vergelijkt, dan zal het wel uitmaken, want bij een fisheye zal er met f/4 immers veel meer omgeving (en dus omgevingslicht) toegang krijgen tot de sensor dan met een 200mm telelens. Het beeld wat beide lenzen opleveren is dan ook heel verschillend.

Oke, ik ga nu het artikel achter de link van je lezen. :)

Ik ben het eens met de volgende stelling: Pushing up in ISO to high levels only reduces dynamic range; there is no change in sensitivity. ISO is post sensor gain and all one needs to do to is get the gain high enough to amplify the signals from the sensor above the noise from post sensor electronics, including fixed pattern, or banding noise. Door het verhogen van de ISO komt er echt niet meer licht de lens binnen. Het binnenkomende signaal zal alleen meer worden versterkt. Helaas zal ook de ruis dan ruis worden versterkt.

It is best to image at the lowest ISO that gets above those noise problems from camera electronics and no higher. That gives the most dynamic range to keep star colors in the brighter stars. ISO 1600 is a good compromise on most cameras. Hier ben ik het ook mee eens. Met ISO 1250-1600 pak je trouwens voldoende sterren, is mijn ervaring.

larger clear aperture lenses collect more light. Astronomers have known this for centuries; that is why they build large telescopes: to gather more light. The key to more light gathering is the clear aperture of the lens, and not the f/ratio as is commonly believed. Mee eens dat meer focus (door een groter brandpunt) je meer licht oplevert voor die ster. Ik ben het ook eens met de opmerking dat de "Clear Aperture" telt, dus een "crop camera brandpunt" is hier niet in het voordeel.

The rule in photography is that for a given f/ratio lens, the light per unit area per time should be a constant. This means there should be little difference in the sky background between the 50 mm f/2.8 lens and the 20 mm f/2.8 lens. The reason is that the smaller aperture of the 20 mm lens collects less light, but collects light from a larger area of the sky for each pixel, cancelling the effects of the smaller aperture. Stars, are different because they are diffraction disks and further spread by lens aberrations and their size is not dependent on focal length. Mee eens.

An additional factor in image quality is detail. The longer focal length lenses gather more light, and provide more detail, but cover less angular area of the scene. Because the stars move relatively slowly, multi-image mosaics are feasible. Mee eens.

Clear aperture is key to recording stars (meteors too). Mee eens, maar hier wijken we toch een beetje af van de astronomen onder ons. Als het gaat om een landschap met een leuke sterrenhemel dan stel je andere eisen aan de sterrenhemel dan wanneer je "alleen je bed uit komt voor de sterrenhemel".

Conclusions. Nightscape imaging can be successful using a variety of equipment. Camera sensor size and pixel size is largely irrelevant. The success in nightscape imaging is to use the largest clear aperture diameter lens you can obtain. ISO does not change sensitivity, but is used to boost faint signals from the sensor above camera electronics noise. Mee eens, mits het je te doen is om enkel en alleen de sterrenhemel. Als je een sterretje minder niet erg vind, dan kun je best met een kleiner brandpunt je foto's maken. Een hogere ISO-waarde zorgt er voor dat het ontvangen signaal iets meer wordt versterkt; blijf wel onder de ISO1600. Voordeel is dat je dus meer sterren in je foto zal zien.

Als het je echt om alleen de melkweg gaat, dan is het verstandig om een zo groot mogelijke lens mee te nemen, maar of je foto's hier dan interessant worden gevonden betwijfel ik :)

BerichtGeplaatst: 01 jun 2015 22:43 
Lid
Fotografie

Heb me misschien wat onhandig uitgedrukt.

Maar intreepupil of Aperture is f/gebruikt diafragma.

BerichtGeplaatst: 01 jun 2015 22:48 
Lid
Fotografie

wauw...hoop info :)

Overigens wil ik wel ook startrails zien eigenlijk, in de foto.
Maar wie weet zit ik er lang genoeg om het allebei te proberen :D

BerichtGeplaatst: 01 jun 2015 22:53 
Lid
Fotografie

Als je sterrensporen wilt fotograferen, dan moet je deel 1 en deel 2 van Nando zijn artikel over sterrensporen doornemen. :)

BerichtGeplaatst: 01 jun 2015 22:58 
Lid
Fotografie

Top!

BerichtGeplaatst: 01 jun 2015 23:49 
Lid
Fotografie

het verhaal van de F-stop vs de T-stop dus :)

BerichtGeplaatst: 02 jun 2015 00:27 
Lid
Fotografie

??? :dk. Maurice, dit moet je echt toelichten. :)

BerichtGeplaatst: 02 jun 2015 21:52 
Lid
Fotografie

haakte even in op een van de eerste posts van frans in dit topic.

f stop zegt misschien minder over licht opbrengst dan we wel denken.
heb FF 2 lenzen uit de kast gepakt

Fotografie

beide hebben een f getal van 4.5 in de groothoek stand.
ik schat toch dat de een meer licht verzamelt dan de andere ?

eerste proefje is dit
Fotografie

lampje voor de lens gezet en de licht "blob" op de muur even groot gemaakt op de muur.
+/-1cm

niet heel erg wetenschapelijk maar ja.
leuk om me nog iets verder in te verdiepen.

zover ik weet word in de T stop de demping en lichtvergaring van het glas meegenomen. in F stop niet.

grt
Maurice

BerichtGeplaatst: 03 jun 2015 00:26 
Lid
Fotografie

De lichtsterkte neemt (als ik het me goed kan herinneren) kwadratisch af met de afstand. Dus... als je het lampje niet net zo dicht tegen de kleine lens aan zet als dat je dit doet/hebt gedaan bij de grote lens, zal dit verschil in herderheid van de "blob" mij niet verbazen. Als de afstand oneindig groot wordt (lampje wordt een ster), dan zal 20cm meer of minder geen verschil meer uitmaken op de helderheid van de "blob" (schat ik zo).

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende