sandravw87 schreef:
Heldere uitleg Henry, bedankt.

Maar ik vind het toch nog wel lastig. Want in de manuele stand moet ik dus zelf de belichtingscorrectie instellen. Hoe weet ik dan of ik moet overbelichten, is dat een kwestie van rijtjes weten (welk diafragma, bij welke sluitertijd etc.) ?

Als je door je zoeker kijkt, dan zie je in de Manual mode aan exposure indicator die aangeeft hoe de belichting er voor staat (zie ook pagina 42 van je handleiding). Vervolgens kun je aan de slag met de ISO-waarde, het diafragma of de sluitertijd (zie eerder) om een juiste belichting te creëren.
sandravw87 schreef:
Ik kan dus overbelichten door de sluitertijd te verlagen, het diafragma te vergroten, de iso te verhogen OF door de de belichtingscorrectie omhoog te doen (+ 0.3, + 0.7, + 1 etc.).
Oh...en is het dus zo, dat als ik de belichtingscorrectie bijv. op + 1 instel, dat ik de sluitertijd niet zoveel hoef te verlengen om meer licht te krijgen?
Uiteraard kun je ook met de belichtingscorrectie knop aan de slag gaan (pagina 43 van je handleiding), maar dan bepaalt de camera hoe er gecorrigeerd gaat worden. Deze instelling gaat niet weg als je de camera uit zet, of wordt niet gereset als je een volgende foto gaat maken. Met andere woorden, je zult deze belichtingcompensatie weer zelf op 0 moeten zetten.
In dit specifieke geval zou je dus de belichtingscompensatie op +3.3 moeten draaien om de -3.3 volledig te compenseren (tot 0).
Uiteraard kun je ook de sluitertijd handmatig verlagen om vervolgens met de belichtingscompensatieknop aan de slag te gaan, maar volgens mij is dat een beetje "dubbelop". Als je toch al bezig bent met het verdraaien van de iso-waarde, het diafragma en de sluitertijd, doe dit dan in 1x goed en niet half om vervolgens ook nog eens aan de belichtingscompensatie te gaan sleutelen. Het is nog maar de vraag of de belichtingscompensatieknop in de M-stand wel werkt. Omdat ik nauwelijks in M fotografeer, zou ik dit zelf moeten testen (of opzoeken).
De belichtingscompensatieknop is bijvoorbeeld handig als je bijvoorbeeld AL je foto's iets wilt overbelichten om deze later in de nabewerking weer iets naar beneden toe te corrigeren (ETTR-techniek toe te passen). Je stelt dan eenmalig een belichtingscorrectie van +0.3EV in en al je foto's worden ietsje overbelicht.
Hans van Ee onderbelicht bijna al zijn vogelfoto's met -0.3EV en soms met 0.7EV. Dit kan eenvoudig worden ingesteld via de belichtingscompensatieknop.
De belichtingscompensatieknop is (volgens mij) bedoelt om een situatie die teveel afwijkt van de norm toch juist belicht te krijgen. Ik heb het hier over het verhaal van 18% grijs bij een gemiddeld beeld en de foto van een witte zwaan in de witte sneeuw of een zwarte kraai op een stapel zwarte kolen. Beide foto's zullen zonder belichtingscompensatie te grijs worden. Bij de witte zwaan zul je in de + moeten compenseren, bij de zwarte kraai in de - moeten compenseren. Dit kan eenvoudig met die belichtingscompensatieknop.
Waarom mensen zoals Hans van Ee besluiten om bijna elke foto met -0.3EV te compenseren weet ik niet. Moeten we wellicht aan hem vragen. Misschien vind hij iets donkere foto's mooier, wellicht heeft hij vastgesteld dat zijn camera iets te lichte foto's produceert, wellicht is er nog een ander reden. Ik weet het niet, hij kent alleen het antwoord.