Het is 28 jul 2025 13:55

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Mijn allereerste macro...
 Mijn allereerste macro...
BerichtGeplaatst: 12 jun 2015 09:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
sandravw87 schreef:
Heldere uitleg Henry, bedankt. :)
Maar ik vind het toch nog wel lastig. Want in de manuele stand moet ik dus zelf de belichtingscorrectie instellen. Hoe weet ik dan of ik moet overbelichten, is dat een kwestie van rijtjes weten (welk diafragma, bij welke sluitertijd etc.) ? :wacko

Als je door je zoeker kijkt, dan zie je in de Manual mode aan exposure indicator die aangeeft hoe de belichting er voor staat (zie ook pagina 42 van je handleiding). Vervolgens kun je aan de slag met de ISO-waarde, het diafragma of de sluitertijd (zie eerder) om een juiste belichting te creëren.

sandravw87 schreef:
Ik kan dus overbelichten door de sluitertijd te verlagen, het diafragma te vergroten, de iso te verhogen OF door de de belichtingscorrectie omhoog te doen (+ 0.3, + 0.7, + 1 etc.).
Oh...en is het dus zo, dat als ik de belichtingscorrectie bijv. op + 1 instel, dat ik de sluitertijd niet zoveel hoef te verlengen om meer licht te krijgen?

Uiteraard kun je ook met de belichtingscorrectie knop aan de slag gaan (pagina 43 van je handleiding), maar dan bepaalt de camera hoe er gecorrigeerd gaat worden. Deze instelling gaat niet weg als je de camera uit zet, of wordt niet gereset als je een volgende foto gaat maken. Met andere woorden, je zult deze belichtingcompensatie weer zelf op 0 moeten zetten.

In dit specifieke geval zou je dus de belichtingscompensatie op +3.3 moeten draaien om de -3.3 volledig te compenseren (tot 0).

Uiteraard kun je ook de sluitertijd handmatig verlagen om vervolgens met de belichtingscompensatieknop aan de slag te gaan, maar volgens mij is dat een beetje "dubbelop". Als je toch al bezig bent met het verdraaien van de iso-waarde, het diafragma en de sluitertijd, doe dit dan in 1x goed en niet half om vervolgens ook nog eens aan de belichtingscompensatie te gaan sleutelen. Het is nog maar de vraag of de belichtingscompensatieknop in de M-stand wel werkt. Omdat ik nauwelijks in M fotografeer, zou ik dit zelf moeten testen (of opzoeken).

De belichtingscompensatieknop is bijvoorbeeld handig als je bijvoorbeeld AL je foto's iets wilt overbelichten om deze later in de nabewerking weer iets naar beneden toe te corrigeren (ETTR-techniek toe te passen). Je stelt dan eenmalig een belichtingscorrectie van +0.3EV in en al je foto's worden ietsje overbelicht.

Hans van Ee onderbelicht bijna al zijn vogelfoto's met -0.3EV en soms met 0.7EV. Dit kan eenvoudig worden ingesteld via de belichtingscompensatieknop.

De belichtingscompensatieknop is (volgens mij) bedoelt om een situatie die teveel afwijkt van de norm toch juist belicht te krijgen. Ik heb het hier over het verhaal van 18% grijs bij een gemiddeld beeld en de foto van een witte zwaan in de witte sneeuw of een zwarte kraai op een stapel zwarte kolen. Beide foto's zullen zonder belichtingscompensatie te grijs worden. Bij de witte zwaan zul je in de + moeten compenseren, bij de zwarte kraai in de - moeten compenseren. Dit kan eenvoudig met die belichtingscompensatieknop.

Waarom mensen zoals Hans van Ee besluiten om bijna elke foto met -0.3EV te compenseren weet ik niet. Moeten we wellicht aan hem vragen. Misschien vind hij iets donkere foto's mooier, wellicht heeft hij vastgesteld dat zijn camera iets te lichte foto's produceert, wellicht is er nog een ander reden. Ik weet het niet, hij kent alleen het antwoord.

Laatst bijgewerkt door Henry op 12 jun 2015 17:05, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 12 jun 2015 10:02 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ok, duidelijk. Ga me er toch nog eens goed in verdiepen. Bedankt Henry! :up :up

BerichtGeplaatst: 12 jun 2015 10:07 
Lid
Fotografie

Graag gedaan. Heb de vorige post nog ietsje aangevuld.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2015 10:45 
Lid
Fotografie

Dankje!!! :)

BerichtGeplaatst: 12 jun 2015 13:45 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Sandra ben benieuwd hoe de originele foto er uit zag. Heb je die heel erg moeten oplichten?

Sandra je laatste vraag laat zien dat je er nog niets van begreep.

Belichtingscompensatie in de diafragmavoorkeuzestand gebeurt door de camera door de sluitertijd aan te passen. Er van uitgaande dat de ISO vast staat.

Belichtingscompensatie in de sluitertijdvoorkeuzestand gebeurt door de camera zelf door het diafragma aan te passen. Ook weer bij vaste ISO.

In de manuele stand is er geen belichtingscompensatie.
Daar kun je goed belichten, onderbelichten en overbelichten door aanpassen van diafragma en/of sluitertijd. Weer er van uitgaande dat je ISO vast staat.

Vrees dat exif over en onderbelichten in de manuele stand belichtingscompensatie noemt.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2015 14:16 
Lid
Fotografie

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je zo'n foto in de M-stand zou willen maken?
Het is aanmerkelijk eenvoudiger om de A-stand te kiezen (diafragma-voorkeuze).
Je stelt het diafragma in dat je wilt hebben (i.v.m. meer of minder scherptediepte) en de camera doet de rest.
Je kijkt dan nog wel even of de sluitertijd niet te langzaam wordt, is dat wel het geval dan doe je de ISO omhoog. Kind kan de was doen toch?

ps. een béétje plussen of minnen kan nog weleens goed uitkomen

BerichtGeplaatst: 12 jun 2015 14:58 
Lid
Fotografie

Bedankt Frans. Heb geprobeerd dezelfde uitsnede te maken (zo ongeveer), dit zijn de originele kleuren van de foto.

Fotografie

BerichtGeplaatst: 12 jun 2015 15:00 
Lid
Fotografie

Deva schreef:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je zo'n foto in de M-stand zou willen maken?
Het is aanmerkelijk eenvoudiger om de A-stand te kiezen (diafragma-voorkeuze).
Je stelt het diafragma in dat je wilt hebben (i.v.m. meer of minder scherptediepte) en de camera doet de rest.
Je kijkt dan nog wel even of de sluitertijd niet te langzaam wordt, is dat wel het geval dan doe je de ISO omhoog. Kind kan de was doen toch?

ps. een béétje plussen of minnen kan nog weleens goed uitkomen

Geen idee...ik maak altijd foto's in de M-stand als ik vogels fotografeer. Bloemen is weer helemaal nieuw voor mij. :) Klinkt inderdaad wel een stuk makkelijker, ga het volgende keer proberen! Dankjewel.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2015 15:27 
Lid
Fotografie

sandravw87 schreef:
...ik maak altijd foto's in de M-stand als ik vogels fotografeer...

Vroeger had ik de "auto" functie nog op m'n camera, toen ik mijn D300s aanschafte zat die functie er niet meer op. Toen werd me aangeraden om de "M" stand te gebruiken. Vond ik wel lastig moet ik zeggen.. Maar sinds kort doe ik alles in "A" [behalve landschap] en dat vind ik veel makkelijker.

-----

Jammer van missende scherpte maar voor de rest gewoon goed! :good2

BerichtGeplaatst: 12 jun 2015 15:45 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Sandra als dit het origineel is dan is het onmogelijk dat hier sprake is van meer dan 3 stops onder belichting.

Bij Matthijs hebben we dat ook vaak gezien met zijn nikon in de M-stand. Onwaarschijnlijke pussen en minnen. Zal wel een eigenaardigheidje zijn van Nikon in het wegschrijven van exif.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2015 19:05 
Lid
Fotografie

Toch mooi gedaan hoor met een nieuw objectief!!!
Ik heb mijn camera ook op -3 staan. Eigenlijk bijna altijd en ook dan komt het voor dat ik dit krijg. Alles doe ik manueel dus ik draai tijdens het kijken door de zoeker aan het F-wieltje en het S-wieltje.
Dat ben ik nu eenmaal gewend en ik kan maar niet wennen aan A en S.
Altijd uit de hand, nooit op statief.
Wel neem ik vaak een wit plaatje mee (zitten onder de pizza bij AH en wanneer je die even schoonmaakt zijn het heerlijke reflectieschermpjes).
De tip van Peter vind ik wel heel goed. Maar dan moet je wel met een statief gaan werken. Geeft razend scherpe foto's :)
Verder heb je veel info gekregen en nu is het zaak om er lekker mee aan de gang te gaan. Je hebt er gevoel voor, dus dat komt best goed denk ik :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 13 jun 2015 08:14 
Lid
Fotografie

sandravw87 schreef:
Bedankt Frans. Heb geprobeerd dezelfde uitsnede te maken (zo ongeveer), dit zijn de originele kleuren van de foto. ...
Als er een bug zit in de Nikon software, waardoor de verkeerde info in de Exif terecht komt, vergeet mijn eerdere verhaal over de compensatie-varianten voor deze foto. Het verhaal is nog wel van toepassing voor een beter begrip over de wijze waarop je een onderbelichting of overbelichting in Manual mode kunt corrigeren.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2015 09:07 
Lid
Fotografie

Ik weet het ook niet Frans. :rof Hij staat nu lekker op 0-stap belichtingscorrectie. Vind het wel even prima zo. :wacko
Bedankt Henry, die info is altijd handig! Ik moet nog een hoop leren. ;)

BerichtGeplaatst: 13 jun 2015 09:09 
Lid
Fotografie

Paula Loonen schreef:
Toch mooi gedaan hoor met een nieuw objectief!!!
Ik heb mijn camera ook op -3 staan. Eigenlijk bijna altijd en ook dan komt het voor dat ik dit krijg. Alles doe ik manueel dus ik draai tijdens het kijken door de zoeker aan het F-wieltje en het S-wieltje.
Dat ben ik nu eenmaal gewend en ik kan maar niet wennen aan A en S.
Altijd uit de hand, nooit op statief.
Wel neem ik vaak een wit plaatje mee (zitten onder de pizza bij AH en wanneer je die even schoonmaakt zijn het heerlijke reflectieschermpjes).
De tip van Peter vind ik wel heel goed. Maar dan moet je wel met een statief gaan werken. Geeft razend scherpe foto's :)
Verder heb je veel info gekregen en nu is het zaak om er lekker mee aan de gang te gaan. Je hebt er gevoel voor, dus dat komt best goed denk ik :)

Dankjewel voor de tip Paula! :) Misschien dat ik binnenkort nog wel een statief ga kopen, lijkt me toch handig!

Matthijs, jij ook bedankt voor je reactie!!

BerichtGeplaatst: 18 jun 2015 22:48 
Lid
Fotografie

Ik heb mijn camera ook altijd op de A stand staan en voor de macro's ga ik altijd in de + dus overbelichten maar dan moet wel je onderwerp in de schaduw staan dit is vaak mijn eigen schaduw en probeer niet te fotografen midden op de dag.
Maar ik zie het als ik teveel overbelicht dan zie ik de overbelichte delen zwart knipperen, dit heb ik zo ingesteld en stel vaak automatisch scherp.
Ik doe alles uit de hand maar ik heb een stabilisator in mijn camera ;)

BerichtGeplaatst: 19 jun 2015 09:39 
Lid
Fotografie

Louise.V schreef:
Ik heb mijn camera ook altijd op de A stand staan en voor de macro's ga ik altijd in de + dus overbelichten maar dan moet wel je onderwerp in de schaduw staan dit is vaak mijn eigen schaduw en probeer niet te fotografen midden op de dag.
Maar ik zie het als ik teveel overbelicht dan zie ik de overbelichte delen zwart knipperen, dit heb ik zo ingesteld en stel vaak automatisch scherp.
Ik doe alles uit de hand maar ik heb een stabilisator in mijn camera ;)

Dankje voor je reactie Louise. Ik heb hem nu de afgelopen dagen ook in de A stand gezet, en bevalt prima. :) Waar zie je dat je overbelicht? Op het histogram?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2