Hartelijk dank voor de aanmoedigende reacties!
Frans schreef:
Matthijs je bent 13 jaar. Soms vergeten we dat wel eens.
Ik vind dat je knappe foto's maakt. Je hebt een knap moeilijke tak van fotografie met snel bewegende onderwerpen die op de meest onverwachte momenten kunnen opduiken.
Dat je veel mislukkingen hebt is logisch. Die worden alleen maar minder als je blijft doorzetten en ....... plaatsen.
't Is inderdaad niet de makkelijkste sport van fotografie maar ik ben er nu al bijna een jaar mee bezig en een half jaar hier op het forum en dan zou je toch moeten kunnen zeggen dat je het één en ander geleerd heb en vooruit bent gegaan. Maar om eerlijk te zijn heb ik dat gevoel niet echt.
Henry schreef:
Ik heb de volgende link voor je opgezocht over
de gulden snede en de regel van derden. De tekst is verduidelijkt met eenvoudige voorbeelden.
Bedankt, misschien was de compositie bij deze foto niet helemaal in orde maar ik kon nergens anders voor kiezen. Had ik rechts een stuk er af gehaald dan had ik de rechtse Gans aangesneden en links precies hetzelfde. Een beetje lastig dus..
Ron62 schreef:
Ik denk dat iedereen hier regelmatig mislukte foto's heeft en de ene dag zullen dat er meer zijn dan de andere.

Dat geloof ik ook wel. Maar als ik kijk hoeveel gelukte foto's jullie hebben dan zijn dat er veel meer dan ik heb. Nu zijn jullie wel veel langer bezig en hebben beter apparatuur maar toch... En ik zal ook hier en daar een gelukte foto hebben maar mijn probleem is dat ik het niet echt in zie als een foto mislukt is/niet goed is.
Fotosmurf schreef:
Als ik een wedstrijd fotografeer dan schiet ik 500/600 foto's waar ik er uiteindelijk ongeveer 100 van over heb en als ik dan echt kritisch kijk dan misschien maar 60.
Laatst een orkest gefotografeerd in donkere omstandigheden en totaal nieuw voor mij.
Ik schiet dan wel voor de zekerheid wat extra platen omdat ik weet dat ik op hele hoge iso sta en eigenlijk te lange sluitertijden heb maar dan heb ik 800 platen en na een strenge selectie(ik schoot in opdracht) had ik er 136 over.
Zoals je ziet heb ik ook heel veel slechte foto's alleen zie jij die niet en ik denk dat vele fotografen dit hebben.
Zoals Frans al aangaf ben je pas 13 jaar en vergeten wij dat wel eens maar eerlijk gezegd ga ik je ook niet sparen omdat je 13 bent daar leer je niets van. Maar toen ik 13 was had ik nog nooit een camera vast gehouden en als ik dan jouw platen voorbij zie komen kan je trots op jezelf zijn.
Ik werd in begin hier op het forum ook wel eens moedeloos en dacht krijg allemaal de .....maar, en toch ben ik door het forum gekomen waar ik nu ben en nog zeker niet uitgeleerd.
Succes Mathijs en gewoon volhouden, het is meer als alleen maar op een knopje drukken.

Zoals afgelopen zaterdag heb ik de hele morgen gefotografeerd. Ik had iets van 400 foto's waarvan er misschien 3 een beetje van gelukt zijn. De rest is allemaal onscherp, niet goed belicht of bewogen ect..
Dus als u er 800 schiet en 136 over hebt vind ik dat echt veel. Met mij vergeleken dan.
Ik was eigenlijk ook wel blij met de spreeuw van zaterdag. Al was het maar een "spreeuw".. Ik was er toch wel blij mee. En als ik dan een TC krijg dan krijg ik toch weer extra moed en ook als ik dit soort reacties krijg dan heb ik gewoon weer wat meer zin om te fotograferen al zijn de foto's dan niet allemaal goed gelukt.
Sandra-S schreef:
Matthijs, als ik de titel lees en daarna de foto zie, merk ik dat ik had verwacht een scherpe landing te zien. De ganzen die in het water liggen zijn wel mooi scherp en goed van kleur, de horizon staat ook recht.
Natuurlijk hoeft niet alles scherp te zijn in een foto, het kan ook juist je kracht zijn om een foto te maken die anders is dan de verwachting van de kijker

als je hiervoor bewust kiest. Gewoon een kwestie van veel doen en vooral veel proberen, vragen en posten, je leert vanzelf wel waar jouw kracht ligt.
Het mooie van feedback is dat je eruit kan halen wat bij je past.
Ik lees dat je nog maar 13 jaar bent, reuze knap dat je een keuze hebt gemaakt voor vogelfotografie.
Mijn tip aan jou: Vergeet niet te genieten van de mooie natuur = dubbel plezier

Ik probeer een foto soms een beetje anders te maken dan anderen. Natuurlijk is elke foto weer uniek. Maar ik merk vaak dat mijn smaak heel verschillend vergeleken met die van jullie. Dat is soms wel een beetje vervelend want een foto die in mijn ogen goed gelukt is, is volgens jullie minder goed gelukt. Dat vind ik er soms een beetje lastig aan. Maar blijf hier toch wel posten omdat ik hier wel gewoon goede tips krijg.

Nogmaals dank voor de fijne reacties!!!