Het is 22 jul 2025 17:21

Auteur Avondfeest huwelijk
 Avondfeest huwelijk
BerichtGeplaatst: 23 aug 2015 17:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Dag allemaal,

Ik ben gevraagd voor een avondfeest huwelijk te fotograferen. Zo van 18u tot rond 23u.
Geen ideale lichtomstandigheden dus. Ik neem mijn D750 + externe flitser (SB-700) mee. Samen met de lens 24-70mm 2.8. lijkt me dit ideaal!
Nu heb ik al een aantal zaken opgezocht en vond ik een heel interessant artikel (http://www.driesrengle.be/flitsfotografie-fotografietip/#!prettyPhoto) ivm de instellingen van je camera. Men zegt dat je je sluitertijd zo laag mogelijk moet zetten (1/20), een diafragma van ongeveer F8 en inflitsen met je externe flitser.
Ik vind dit allemaal wel goed en wel, maar kan het niet laten dat ik me zo onveilig voel met zo'n lange sluitertijd! Zal alles wel scherp zijn? Op internet lees je van wel,... de externe flitser bevriest het onderwerp.
Ik heb even getest op onze poes :rof met de instellingen:
ISO 100
70mm
F 3.2
1/20mm
Externe flitser op automatische stand (2e gordijn heb ik gelezen maar ik vind niet hoe je dit moet instellen...)

Fotografie

Ik wil de vooral de sfeer met de gekleurde lichten op een avondfeest behouden en de openingsdans zo sereen mogelijk op foto zetten, zonder hard storend licht van een externe flitser.

Ik hoor heel graag jullie tips!! :proost

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Avondfeest huwelijk
BerichtGeplaatst: 23 aug 2015 17:48 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je onvoldoende ervaring hebt met flitsfotografie, dan zou ik de flitser op de camera zetten en op "de automaat" de foto's belichten (/flitsen). Je kunt door het verdraaien van de flitskop wel indirect flitsen, maar pas op dat je wel tegen een wit onderwerp reflecteert (om een kleurzweem te voorkomen).

Je kunt uiteraard in de tussenliggende periode je het flitsen eigen proberen te maken. Het is allemaal niet zo ingewikkeld, maar je neemt er wel een risico mee. Je foto van de kat bewijst dit.

Waarom is de foto van de kat niet goed bevroren? Er is teveel omgevingslicht. Door de lange sluitertijd komt je onderwerp toch nog bewogen op de foto. Als je sfeerlicht in de achtergrond had, dan was de opname wel gelukt (...maar hoeveel licht is sfeerlicht en hoeveel niet meer...).

Ik zou dit risico bij een huwelijk niet willen lopen. Ook al gaat het om foto's van het feest en niet van de officiële plechtigheid.

Mijn ervaring met het plaatsen van de flitser op de camera is dat je er ook hele mooie opnames mee kunt maken. Om de sfeer in de foto te behouden, zou ik het flitsvermogen iets terugbrengen (bijvoorbeeld met -2/3EV of -1EV). Zelf even testen wat je het mooist vind.

Flitsen op het eerste of tweede gordijn is een instelling op de camera. Als je hulp nodig hebt om die te vinden, laat maar weten. Het moet gewoon in de handleiding staan.

Zelf vergeet ik wel eens de instelling weer terug te zetten (van tweede naar eerste gordijn), met als probleem dat de eerstvolgende (of de eerstvolgende) mislukken.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Avondfeest huwelijk
BerichtGeplaatst: 23 aug 2015 18:20 
Lid
Fotografie

Bedankt Henry voor deze zeer interessante uitleg!
In september volg ik een bijkomende 3-jarige opleiding fotograaf en daar zal ik dit wel leren gebruiken.
Ik heb sowieso een bouncer op m'n flitskop zitten om het licht zacht te verspreiden. Wit plafond is niet aanwezig, wel hier en daar een witte muur (voor zo ver er geen mensen zullen voor staan) dus dit valt al weg. Richt je de kop dan toch omhoog of beter opzij, of naar de mensen toe (lijkt me iets te fel licht telkens).

Bedankt hoe je uitlegt waarom de kat niet helemaal scherp is!
Ik heb net na je reactie in een donkere gang gestaan met een heel klein lampje aan en wat foto's genomen en gespeeld met sluitertijd en de iso. Ik heb opgemerkt dat ik eventueel ook een wat hogere iso dan 100 kan nemen en dan kan ik ook de sluitertijd korter maken. Zo kreeg ik ook wat warmer sfeerlicht!
Bedoel je het flitsvermogen op de flitser zelf omlaag brengen of een aantal stops op de body zelf?
Ik heb het 2e gordijn gevonden, hoewel ik zelf geen verschil zie in de foto's maar dat komt misschien omdat ik nu geen bewegende onderwerpen heb gefotografeerd.

Avondfeest huwelijk
BerichtGeplaatst: 23 aug 2015 18:51 
Lid
Fotografie

Flitsvermogen van de flitser iets omlaag. Camera gewoon normaal instellen (dus geen belichtingscorrectie toepassen).

Als je tegen een niet-witte omgeving gaat bouncen, dan krijg je een kleurzweem. Mijn advies: niet doen. Dan kun je nog veel beter direct flitsen. Om zachter licht te krijgen kun je ook een "softboxje " kopen die op reportageflitser past of nog goedkoper: een wit velletje A4 voor de flitser monteren met een plakbandje. Voorbeeldjes kun je eenvoudig vinden op het internet. Ik bedoel dan zoiets

Fotografie

De standaard meegeleverde diffuser werkt ook goed

Fotografie

Paraplu's / stukken piepschuim e.d. zou ik niet meenemen. Is niet goed te doen in je eentje. Als je iemand meeneemt die niet begrijpt wat er moet worden gedaan, dan leidt dit alleen tot een hoop "geregel" en is het eindresultaat niet wat je er van verwacht.

Het verschil tussen 1ste en 2e gordijn ga je met name zien bij beweging. Bij het flitsen op het 1ste gordijn wordt direct de flitser geactiveerd en het beeld op dat moment bevroren. De beweging die volgt is dan onscherp.

Bij flitsen op het tweede gordijn wordt de flitser geactiveerd bij het sluiten van de sluiter. Dus je hebt eerst de beweging en dan wordt het pas bevroren.

Een goed voorbeeld is een fietser, die in het donker fietst met de lampen aan.
Bij het flitsen op het 1ste gordijn zie je een fietser met lichtstrepen voor de fiets.
Bij het flitsen op het 2de gordijn zie je een fietser met de lichtstrepen achter de fiets.

Afhankelijk van je positie krijg je een "vreemd" of "normaal" beeld.

Je staat voor de fietser.
1ste gordijn: normaal, want er lijkt een witte lichtbundel uit de lamp voor de fietser te komen
2de gordijn: vreemd, want de witte streep bevindt zicht door en achter de fietser

Je staat achter de fietser.
1ste gordijn: vreemd, want er loopt een rode lichtbundel voor de fietser in de foto
2de gordijn: normaal, want de rode lichtstreep achter de fietser sluit mooi aan op zijn achterlicht

Als je meer van flitsfotografie gaat leren, dan zul je op een gegeven moment tot de conclusie komen dat je beter de flitser Manueel kunt instellen. Het grote voordeel is dat je dan precies weet hoe het licht zich gedraagt en dat je niet afhankelijk bent van de lichtmeting van je camera die tussen de verschillende opnames niet per definitie hetzelfde "getal" hoeft op te leveren.

Avondfeest huwelijk
BerichtGeplaatst: 23 aug 2015 20:25 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Is het een buiten of binnenlokatie BT?

Bij een buitenlocatie heb je geen mogelijkheid je licht te laten reflecteren.
Je probeert het licht te verzachten door zelf een soort reflectielaag op je flitser te knutselen. Zie mogelijkheden in reactie Henry. Er zijn zat instructies als je zoekt op internet met de toevoeging diy.
Er bestaat ook een softboxje voor op een flitser.

Binnen is er bijna altijd wel iets dat als reflector kan dienen. Het zal niet altijd een spierwit plafond zijn. Maar zwart zijn ze ook niet.

Avondfeest huwelijk
BerichtGeplaatst: 23 aug 2015 20:39 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Zie ook http://strobist.blogspot.nl/2006/03/lighting-101-balancing-flash-and.html

voor de balans tussen het bestaand licht en flitslicht.

Avondfeest huwelijk
BerichtGeplaatst: 23 aug 2015 20:49 
Lid
Fotografie

Henry en Frans geven je goede raad, ik ga mij daar niet tussen mengen
Wel zou ik voorstellen dat je enkele foto's neemt met speciale effecten zodat je foto's net wat anders zijn, misschien komt er iets moois uit
bvb
1) flits op 2de gordijn
2) zonder flits op statief met lange sluitertijd

Veel succes

Avondfeest huwelijk
BerichtGeplaatst: 24 aug 2015 02:12 
Lid
Fotografie

Fotografie zonder flits is sowieso al een uidaging.
Met flits vraagt een totaal ander aanpak en is een nog groter uitdaging.

Kort door de bocht:
Je hebt 2 lichtbronnen, achtergrond (al dan niet natuurlijk licht) en flits.
Regelen van het achtergrondlicht = spelen met sluitertijd en iso.
Regelen van flits is werken op diafragma en eventueel flash exposure compensation (FEC).

Nu is de techniek voor alle toestellen zo doch is er een zeer groot verschil in aanpak tussen Nikon en Canon.

Ook is er nog eens groot verschil in studiowerk (alles flits) en reportage waar je vreemd licht moet binnen laten. Elk met een ander aanpak.

Zo moet je ook opletten met die term "bevriezen". Dont take it for granted.
Het is een veel complexer verhaal dan dit.

Als je nieuw bent in flitsen bij een reportage zou ik adviseren te starten met de flits op je toestel in TTL mode. En werk ALTIJD !!!!! in landschap ook voor portretten!!!! De reden is slagschaduw achter de personen op de muur. Je kan een portret ook maken in landschap met de gedachte die later bij te snijden naar een portretstand.

Desondanks deze aanpak zal je licht vlak zijn. Geen contrasten op het gelaat bv.
Daarvoor kan je bv je flits richten naar een muur of plafond (WIT!!) dat niet te ver af staat. Je zal dan meer spanning op de foto krijgen (mooier contrasten in het gelaat) Bij een feest is dit wel moeilijk vol te houden omdat de muren meestal ver af staan want je licht moet de afstand naar de muur 2 x afleggen en valt snel af. Vergeet niet dat voor elke meter extra het licht met zijn kwadraat verminderd in kracht. Als de muur op bv 4 meter staat komt er dus geen licht meer terug. = 8 meter heen en terug = 1/64ste licht dat je nog over houd tov de flitskracht op 1 meter.

Avondfeest huwelijk
BerichtGeplaatst: 24 aug 2015 22:30 
Lid
Fotografie

Heerlijk al die bruikbare reacties! :up

Henry, zo'n diffuser heb ik en denk ook dat ik zal opteren om deze er op te plaatsen! :up
Flitslicht eventueel iets minder fel en op 45° naar boven richten... helemaal frontaal blijf ik toch net iets té vinden.

Frans, het is een binnenlocatie en zie link voor de feestzaal: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/41/4f/af/414fafe1c2a9e24b12afa2fd26acf62e.jpg
Een heel hoog plafond met bruine balken. Wel wat wit aan de zijkanten en de muren.. maar daar mag dan toevallig niemand in de weg staan of ik sta dus weer even ver.
Bedankt voor de link! :upc

AJL, ik zal zeker de 'safe foto's' nemen maar ook even andere dingen uitproberen (op een avondfeest mag dit wel).

Xafke, ook bedankt voor jouw bijdrage! ;)

De trouw gaat door volgende week zaterdag door! :proost

Avondfeest huwelijk
BerichtGeplaatst: 24 aug 2015 22:59 
Lid
Fotografie

BT, ik heb voor je een artikel gevonden met tips over de betere party en evenementfoto's. In dit artikel wordt de techniek besproken waar jij over hebt geschreven. Minstens net zo interessant zijn de 27 reacties op dit artikel.

Als je googled op "foto's feest bruiloft" vind je nog allerlei goede tips. Om twee (wellicht minder voor de handliggende) tips te benoemen:
- controleer regelmatig je instellingen. Het is heel vervelend als later blijkt dat je een groot deel van je foto's hebt genomen met ISO3200 als dat helemaal niet nodig was.
- neem paracetamol mee (niet alleen voor jezelf, maar je kunt er de bruid/bruidegom of andere gasten) er erg blij mee maken die door de spanning hoofdpijn hebben gekregen.

:)

Avondfeest huwelijk
BerichtGeplaatst: 24 aug 2015 22:59 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Iedereen kan wel roepen dat het plafond wit moet zijn maar als het niet wit is is het niet wit.

De beste tip die ik je kan geven is ga met een proefpersoon vooraf naar de lokatie en probeer de mogelijkheden van je flitser ter plekke uit.

TTL is prima. Als je gaat bouncen kan het mis gaan. Doordat het licht een langere weg aflegt dan wanneer je rechtstreeks flitst kan het zomaar zijn dat de flitst onvoldoende licht kan terugkaatsen bij de gebruikte instellingen. Iso verhogen kan dan je redding zijn.

Avondfeest huwelijk
BerichtGeplaatst: 24 aug 2015 23:05 
Lid
Fotografie

Daarnaast... vergis je niet welke afstand dat flitslicht moet afleggen als de route niet direct is, maar via een plafond. Dit vraagt veel van je batterijen. Het plafond van de feestzaal is behoorlijk hoog.

Avondfeest huwelijk
BerichtGeplaatst: 02 sep 2015 21:45 
Lid
Fotografie

Het feest is zaterdagavond en ik ben nog eens al jullie bruikbare reactie's aan het overlezen! :up
Henry, dat artikel én de reactie's zijn inderdaad erg interessant! Bedankt hoor, hier kan ik zeker wat mee!

Dit weekend heb ik foto's genomen tijdens een optreden in buitenlucht.
Voor de volgende foto's heb ik de flits gebruikt op TTL, direct geflitst! ISO 2000, 56mm, F 2.8 en 1/30 sec.
Is dit ok zo?

Fotografie

Fotografie

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp