Flitsvermogen van de flitser iets omlaag. Camera gewoon normaal instellen (dus geen belichtingscorrectie toepassen).
Als je tegen een niet-witte omgeving gaat bouncen, dan krijg je een kleurzweem. Mijn advies: niet doen. Dan kun je nog veel beter direct flitsen. Om zachter licht te krijgen kun je ook een "softboxje " kopen die op reportageflitser past of nog goedkoper: een wit velletje A4 voor de flitser monteren met een plakbandje. Voorbeeldjes kun je eenvoudig vinden op het internet. Ik bedoel dan zoiets

De standaard meegeleverde diffuser werkt ook goed

Paraplu's / stukken piepschuim e.d. zou ik niet meenemen. Is niet goed te doen in je eentje. Als je iemand meeneemt die niet begrijpt wat er moet worden gedaan, dan leidt dit alleen tot een hoop "geregel" en is het eindresultaat niet wat je er van verwacht.
Het verschil tussen 1ste en 2e gordijn ga je met name zien bij beweging. Bij het flitsen op het 1ste gordijn wordt direct de flitser geactiveerd en het beeld op dat moment bevroren. De beweging die volgt is dan onscherp.
Bij flitsen op het tweede gordijn wordt de flitser geactiveerd bij het sluiten van de sluiter. Dus je hebt eerst de beweging en dan wordt het pas bevroren.
Een goed voorbeeld is een fietser, die in het donker fietst met de lampen aan.
Bij het flitsen op het 1ste gordijn zie je een fietser met lichtstrepen voor de fiets.
Bij het flitsen op het 2de gordijn zie je een fietser met de lichtstrepen achter de fiets.
Afhankelijk van je positie krijg je een "vreemd" of "normaal" beeld.
Je staat voor de fietser.
1ste gordijn: normaal, want er lijkt een witte lichtbundel uit de lamp voor de fietser te komen
2de gordijn: vreemd, want de witte streep bevindt zicht door en achter de fietser
Je staat achter de fietser.
1ste gordijn: vreemd, want er loopt een rode lichtbundel voor de fietser in de foto
2de gordijn: normaal, want de rode lichtstreep achter de fietser sluit mooi aan op zijn achterlicht
Als je meer van flitsfotografie gaat leren, dan zul je op een gegeven moment tot de conclusie komen dat je beter de flitser Manueel kunt instellen. Het grote voordeel is dat je dan precies weet hoe het licht zich gedraagt en dat je niet afhankelijk bent van de lichtmeting van je camera die tussen de verschillende opnames niet per definitie hetzelfde "getal" hoeft op te leveren.