AJL schreef:
Als je in bridge kunt gaan (in PS) dan is er een ikoon "diafragma"....daar kun je een jpg ook in raw inporteren.....maar jij hebt "Elements héé
Thanks, dat wist ik inderdaad niet en ja, ik werk inderdaad met Elements.
Frans schreef:
...Dan Margulis heeft een boek geschreven waarin hij voor bepaalde types foto een paar snelle bewerkingen voorstelt met vrij gestandaardiseerde bewerkingen en daar dan de beste uit te combineren.
dat in plaats van om uren op een foto te kl....ien.
niet dat dat jouw stijl is maar wel leuk als concept.
http://www.cs-extensions.com/products/ppw/ ....
Frans, ik heb even op de link geklikt en daar de pagina bekeken. Ik zie dat Dan als voorbeeld een landschapje heeft geplaatst.
Sinds ik in photoshop het werken met aparte Lagen in combinatie met maskers écht ontdekt heb, vind ik met name deze combinatie een zeer krachtig tool waar ik dankbaar gebruik van maak. Een HDR is leuk, maar daarbij wordt het totale beeld beinvloed als je met de schuifjes speelt en echt zwart en echt wit verdwijnen uit je foto.
Door met diverse lagen te werken (allen anders bewerkt) en via het masker bepalen wat je gebruikt van zo'n laag, ben je in staat om het beste uit elke laag te halen. Dit kun je zeer goed toepassen in landschapjes, maar ook bij portretten, macro en andere takken van fotografie. Daar komt bij dat deze werkmethode een non-destructieve methode is, waardoor foutjes eenvoudig kunnen worden gecorrigeerd. Het is wel belangrijk dat je zaken als "vuiltjes en dode pixels" eerst uit de basislaag verwijdert voordat je deze laag gaat dupliceren.