Het is 17 mei 2025 17:02

Auteur Enthousiaste beginner
 Enthousiaste beginner
BerichtGeplaatst: 12 jan 2016 20:05 
Lid
Offline op het foto forum

Goedenavond alle,

De laatste tijd ben ik erg geïnteresseerd in fotografie en ik ben al een tijdje bezig om het hele internet af te zoeken naar verschillende camera's en lenzen. Alleen ik kan me geen betere plek verzinnen om me vragen te stellen dan hier op het forum. Ik sta op het punt om te beginnen met een nieuwe hobby het enige wat me nog tegen houd is goed advies, de camera's zijn nou eenmaal niet goedkoop.

Ik wil graag met een spiegelreflexcamera om me nek de natuur in om daar mooie foto's van wilde dieren te nemen. Voordat ik daar aan kan beginnen wil ik graag jullie advies over de beste camera en lens die ik hier voor kan gaan gebruiken. Zelf heb ik me oog laten vallen op de Canon Eos 70d met de 75-300 mm lens. Dit zit wel aan de top van mijn budget en ik zou graag wat alternatieven horen van uit jullie kant.

Later zal ik mijzelf nog een keer voorstellen.
Groetjes Jim :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Enthousiaste beginner
BerichtGeplaatst: 12 jan 2016 20:37 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Welkom op dit leuke forum.

Jouw vraag wordt hier heel vaak gesteld. Ook als 1ste bericht van een nieuw lid.

Misschien toch eerst eens hier wat lezen.

viewforum.php?f=36

Weet niet wat je met wilde dieren bedoeld.

Maar hoe kleiner het dier hoe meer brandpuntsafstand vaak nodig is.

En weet dan dat 300 mm veel lijkt maar dat niet is.

Eigenlijk zeg ik altijd ga eens naar een goede fotozaak.
Laat je adviseren en test camera's en objectieven.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Enthousiaste beginner
BerichtGeplaatst: 12 jan 2016 21:55 
Lid
Fotografie

JK schreef:
...Ik wil graag met een spiegelreflexcamera om me nek de natuur in om daar mooie foto's van wilde dieren te nemen. ...wil ik graag jullie advies over de beste camera en lens die ik hier voor kan gaan gebruiken. Zelf heb ik me oog laten vallen op de Canon Eos 70d met de 75-300 mm lens. Dit zit wel aan de top van mijn budget en ik zou graag wat alternatieven horen van uit jullie kant. ...
Ik weet nu nog niet wat je budget is, maar een Canon 70D is nu verkrijgbaar voor €700,- en een 75-300mm voor €230,-.
Dit betekent dus dat je zo'n €900,- wilt uitgeven aan apparatuur. Heb je daarnaast nog wat geld over voor een geheugenkaartje en een tasje om de spullen in op te bergen?

In de natuur komen vele wilde dieren voor. Voor hele kleine beestjes heb je een macrolens nodig, voor grotere beestjes een telelens. Voor vogels een supertelelens.
Converters zijn een noodoplossing en verlagen de kwaliteit van je foto.
Voor foto-apparatuur geldt: alle waar naar zijn geld. "Koopjes" of "alleskunners" zul je niet vinden; niet nieuw en niet (of nauwelijks) tweedehands.
Het is belangrijk dat je eerst leert fotograferen, waarbij je niet het uiterste vraagt van je apparatuur.
Achter de link van Frans vind je al veel informatie over apparatuur. Meer informatie over de techniek vind je hier.

Enthousiaste beginner
BerichtGeplaatst: 13 jan 2016 15:13 
Lid

Bedankt voor de reacties!

@Frans: Met wilde dieren bedoel ik de grotere zoogdieren.

@Henry: Het was als indicatie bedoeld maar inderdaad rond de €900 en natuurlijk is er ruimte voor accessories. Misschien dat jullie me een ander model/merk adviseren in die prijsklasse?

Fijna dag nog

Enthousiaste beginner
BerichtGeplaatst: 13 jan 2016 16:07 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Even een heel kort berichtje. :D
Van de 75-300 ga je veel spijt krijgen. Ik ben er ooit mee begonnen en zelfs toen al had ik hem binnen de garantie tijd terug gebracht. Hij focust extreem traag en niet echt spot on. Maar het is wel een leuk goedkoop lensje om mee te gaan starten om te oefenen met fotografie. Als je geluk heb vind je misschien wel een aanbieding waar ie met de camera mee verkocht wordt. Je weet nooit!
Succes!!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Enthousiaste beginner
BerichtGeplaatst: 13 jan 2016 18:27 
Lid
Fotografie

Je zou kunnen overwegen tweedehands te gaan.
Zou geen fullframe aanschaffen maar investeren in een goed teleobjectief dat lichtsterk is en voldoende bereik heeft in mm.
Lichtsterk omdat je dan nog steeds een extender 1,4 (vanaf f/4) of extender 2 (vanaf f/2,8) kunt gebruiken zonder je autofocus te verliezen.

300 mm lijkt veel maar valt in de praktijk bitter tegen.

Enthousiaste beginner
BerichtGeplaatst: 13 jan 2016 19:06 
Lid
Fotografie

Welke dieren heb je voor ogen als je praat over wilde zoogdieren?

Een uitgebalanceerd setje is het meest voor de hand liggende advies.
Neem niet een dure camera en een goedkoop lensje. De kwaliteit wordt voor een groot deel door de lens bepaald.
Neem ook niet een dure lens en een goedkope body. Nadeel is dat je voor de instellingen in menustructuren moet duiken en dat de combinatie vwb het gewicht niet in balans is.

Tweedehands is op zich geen slechte optie. De apparatuur is goedkoper en voor hetzelfde geld krijg je wat beter materiaal in handen. Je moet je er wel gelukkig mee voelen.

Canon, Nikon of Sony maakt niet zoveel uit. Tweedehands is van al deze merken voldoende te vinden op Marktplaats. De verschillen zitten voornamelijk in de menustructuur. Professionals kiezen vooralsnog voor Canon of Nikon, maar ook hier zie je dat Sony steeds meer terrein begint te veroveren.

Een tweedehands Canon x0D of een Nikon D5x00 is een leuk instapmodel. Er zijn voldoende alternatieven voor de 75-300mm, die kwalitatief inderdaad niet geweldig is.

Enthousiaste beginner
BerichtGeplaatst: 13 jan 2016 19:53 
Lid

Bedankt weer voor de nuttige reacties!

@Nuelle: Bedankt voor het advies, daar zullen we maar niet aan beginnen dan. Is de 70-300mm kwalitatief wel een stuk beter?

@Frans: Zou je daar een voorbeeld van kunnen noemen waar ik zelf verder op kan orienteren?

@Henry: Hierbij denk ik aan herten, vossen, zwijnen enz. Daarnaast maak ik nog wel is een ver reisje bijvoorbeeld naar Sumatra waar ik ook mooie dieren tegen kom. Bedankt voor de voorbeelden ik ga er mee verder.

Gr Jim

Enthousiaste beginner
BerichtGeplaatst: 14 jan 2016 01:34 
Lid
Fotografie

De 70D is een zeer goed toestel. Slimme keuze. Niet overdreven duur en toch veel "pro" mogelijkheden.

Die 75-300 zou ik geen geld aan besteden. Dat is geen goede lens.

Als budget voorlopig wat krap is. Start dan eerder met een kitlens en kijk dan later hoe je dat verstandig kan aanvullen.
Als beter keus in zelfde bereik zou ik dan eerder de 70-300 IS USM aanbevelen. http://www.cameranu.nl/nl/p963/canon-ef-70-300mm-f-4-0-5-6-is-usm-objectief
Die is niet heel duur maar toch meer dan behoorlijk goed in prestaties.
Voelt ook degelijk aan.
Sommigen durven zeggen dat het een verborgen L lens is van Canon.
Zelf heb ik die ook en ik zou em eerder mini-L noemen dan ;)
Ben er wel tevreden van voor onderwerpen dat geen te snelle actie bevatten.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp