Het is niet verstandig om foto's op te lichten, daar introduceer je immers ruis mee in de foto. De term die in dit verband vaak wordt genoemd is ETTR (Exposing To The Right, in het Nederlands: naaar rechts belichten). ETTR verwijst naar het histogram. De grafiek kun je beter meer meer rechts hebben dan (veilig) in het midden. Door naar rechts te belichten wordt je foto dus lichter (de lichte pixels zitten rechts in het histogram, de donkere zitten links). Als de gemaakte foto bij het bekijken op de computer naar jouw zin te licht is, dan kun je deze eenvoudiger donkerder maken. Hierbij introduceer je geen ruis, maar verdwijnt ruis.
In plaats van ETTR heb jij hier ETTL toegepast (Exposing To The Left), waarmee je de foto donkderder maakt, zie je -0.3EV belichtingscompensatie. De voorgrond vond je te donker en ga je vervolgens oplichten (en dus ruis introduceren in je foto).
Mijn tip nr 1: kijk naar het histogram en als je ziet dat het histogram nog iets meer naar rechts kan, dan +0.3EV of 0.7EV toepassen, maar liever niet -0.3EV.
Mijn tip nr 2: download een app op je telefoon waarmee je de hyperfocale afstand kunt bepalen. Op mij IPhone heb ik bijvoorbeeld Field Tools. Werkt eenvoudig en kost niks. Als je landschapjes schiet op de hyperfocale afstand heb je een optimale scherpte in je foto. Als je een onderwerp hebt wat hoe dan ook scherp moet zijn (bijvoorbeeld een boomstam), dan kun je daarop scherpstellen, maar je kunt via de app ook eenvoudig zien of het onderwerp binnen de scherptediepte valt van de hyerfocale afstand. Als het onderwerp er niet binnen valt, dan kun je met de app eenvoudig bepalen bij welke scherpstelafstand hij er wel binnen valt. Uiteraard kun je ook gewoon op het onderwerp scherpstellen, maar dan zal zeer waarschijnlijk de scherptediepte niet maximaal zijn.
Just my 2 cents.