zie hier een voorbeeld, is geschoten met een sluitertijd van 1/800 en f/4.

Ik erger mij hieraan....
Zou dit te maken hebben met back & front focus?

Henry schreef:Is de frontlens wel goed schoon?
Is de achterste lens wel goed schoon?
Wat zie je als je door de lens kijkt (dus niet met de camera, maar als je hem van de camera afhaalt en dan er doorheen kijkt)?

Nee scherpstelling automatisch.Henry schreef:Ik snap niet zo goed wat je bedoelt.
Fotografeer je in Manual belichtingstand?
Hoe doe je het scherpstellen? Ook handmatig?

Vanaf ik even tijd heb maak ik daar werk van :-)Henry schreef:Ik ben eerlijk gezegd benieuwd hoe een foto eruit ziet:
- genomen met automatische scherpstelling
- genomen in de A-stand
- genomen vanaf statief
Onderwerp: iets eenvoudigs, mag binnenshuis maar ook buitenshuis.
Foto 1: diafragma zoals ingesteld bij de foto hierboven (kan nu niet zien welk dat is) op 160mm, Scherpgesteld op het onderwerp.
Foto 2: diafragma zoals ingesteld bij de foto hierboven op 200mm. Scherpgesteld op het onderwerp.

Ik bewerk sowieso iedere foto. Enkel bovenstaande foto niet om het aan te tonen. Ik weet niet meer of mijn belichtingscompensatie aanstond. Ik fotografeer in M stand...AJL schreef:Nikon 70-200 f2.8 is een prima lens.....
Het moet aan je gebruik liggen
Fotografeer je in de "A-stand"???......is de beste keuze (behalve voor sportfoto's doe je dat best in de "S-stand"
Staat de lichtmeting niet op " +1.0 " of zo????????
Verder als derde zaak.....je moet elke foto bewerken want hij komt niet gereed uit de camera
Als je in M fotografeert werkt belichtingscompensatie niet; er is namelijk niets te compenseren omdat er niets automatisch wordt ingesteldValerietje82 schreef:AJL schreef:Ik weet niet meer of mijn belichtingscompensatie aanstond. Ik fotografeer in M stand...

Ja hoor niets automatisch dat weet ik, maar ik gebruik mijn belichtingscompensatie die ik zelf bijregel, om over of onder te belichten...jeroentje schreef:Als je in M fotografeert werkt belichtingscompensatie niet; er is namelijk niets te compenseren omdat er niets automatisch wordt ingesteldValerietje82 schreef:AJL schreef:Ik weet niet meer of mijn belichtingscompensatie aanstond. Ik fotografeer in M stand...