Scherm kalibreren

Hier kun je je tips en vragen kwijt m.b.t. fotobewerking
Plaats reactie
xafke
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

Scherm kalibreren

Bericht Geplaatst:

Ja absoluut waar Frans!!! Dat is ook mijn mening.
Calibratie is geen garantie dat jij de kleuren zelf goed interpreteert.
Daarom ook dat ik zeg dat je met je eigen ogen een scherm niet kan afregelen. Dat kan gewoonweg niet want je kijkt er scheel op. En het is ongeloofelijk hoe snel wij ons aanpassen op nieuwe kleuren. Wat je wel kan doen is de gamma juist zetten met de windowstool maar daar stopt het dan ook.

Daarom dat ik altijd na het afwerken van een fotoreeks een rustpauze inlas en van mijn computer weg ga. Enkele uren nadien bekijk ik dan nog eens alles opnieuw en dan pas lever ik af aan de klant.

Maar je hebt een punt dat je via de meetmethode nog meer accuraat bezig bent. Zeker voor huidtonen is dit niet onbelangrijk.
Danny081
Lid
Lid

Scherm kalibreren

Bericht Geplaatst:

De kalibratie tool wist ik, ook de kleuren in verhouding met de printer en het opslaan in een bepaald formaat.

Maar Frans wat bedoel je precies met kleuren weten en meten want dat klinkt wel interessant. Bedoel je dat je de nummers van de kleuren in rgb? Of bedoel je iets anders?
Wilbert
Lid
Lid

Re: Scherm kalibreren

Bericht Geplaatst:

Inmiddels ben ik weer thuis. Ik heb een elitedisplay e231 van HP.
Als ik naar de prijs kijk dan weet ik al dat het niet veel kan zijn.

*even een korte reactie van mijn kant. Heb een behoorlijke Jetlag...

Wilbert
Maarten
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Vandaag voor een zacht prijsje een Datacolor Spyder PRO 4 overgenomen en zojuist het scherm (HP 27ER) gekalibreerd. Verrassend! Qua kleur bleek dat de monitor de kleuren toch wat te mat weergaf.
De weergave is nu een stukje frisser.. ;)
Harry
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja

Scherm kalibreren

Bericht Geplaatst:

Laat je hem ook aangekoppeld staan Maarten? dat vind ik ook zo mooi, dat ie constant de hoeveelheid omgevingslicht uitleest en je scherm erop aanpast...gr Harry
Maarten
Lid
Lid
Contacteer:

Re:

Bericht Geplaatst:

Harry schreef:Laat je hem ook aangekoppeld staan Maarten? dat vind ik ook zo mooi, dat ie constant de hoeveelheid omgevingslicht uitleest en je scherm erop aanpast...gr Harry

Nee, nog niet... zover was ik nog niet. Maar als dat zo is, dan laat ik hem aangekoppeld staan. Je kun hem ergens aan ophangen zag ik al! Dank voor de tip.. :up
xafke
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Wilbert schreef:Inmiddels ben ik weer thuis. Ik heb een elitedisplay e231 van HP.
Als ik naar de prijs kijk dan weet ik al dat het niet veel kan zijn.

*even een korte reactie van mijn kant. Heb een behoorlijke Jetlag...

Wilbert

even opgezocht voor je. Het is een TN scherm. Niet echt ideaal om fotobewerking op te doen en ook niet zinvol om te gaan calibreren want dat scherm is gewoon niet in staat een ruim kleurenspectrum weer te geven. Het is er niet voor gemaakt.
https://www.monitorstore.be/product/330323/hp-elitedisplay-e231.html

Terzijde even meegeven dat je voor het zelfde geld al een IPS scherm kan kopen.
https://www.alternate.be/Beeld-Geluid-B ... tingResult

Die goedkope IPS schermen kunnen last hebben van bleeding (geen gelijke helderheid over de totale oppervlakte) maar liever dat dan TN.
Frans
Lid
Lid

Re:

Bericht Geplaatst:

Danny081 schreef:De kalibratie tool wist ik, ook de kleuren in verhouding met de printer en het opslaan in een bepaald formaat.

Maar Frans wat bedoel je precies met kleuren weten en meten want dat klinkt wel interessant. Bedoel je dat je de nummers van de kleuren in rgb? Of bedoel je iets anders?

viewtopic.php?f=43&t=42696
Danny081
Lid
Lid

Scherm kalibreren

Bericht Geplaatst:

Dat is een best stukje tekst. Bedankt Frans. Ik heb het even snel doorgelezen, maar als ik straks thuiskom neem ik het allemaal op mijn gemak in me op. Bedankt.
Danny081
Lid
Lid

Scherm kalibreren

Bericht Geplaatst:

Heb het stuk goed gelezen Frans inclusief linkjes. Nogmaals bedankt het is hele goede informatie. Ik maak hier al enigszins gebruik van, maar dan op gevoel. Heel fijn dat ik nu weet dat er een soort standaard waarden zijn voor verschillende huidtinten. Dat haat een stuk fijner werken In De toekomst.Top!
Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking”