Twijfel tussen 50mm en 65mm prime op Sony A7 V

Plaats reactie
Moris
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja

Twijfel tussen 50mm en 65mm prime op Sony A7 V

Bericht Geplaatst:

**Twijfel tussen 50mm en 65mm prime op Sony A7 V –> welke brandpuntsafstand past beter bij mijn set?**

Ik ben op zoek naar ervaringen van fotografen die mij kunnen helpen kiezen tussen een **50mm en een 65mm prime lens op full frame**.

Belangrijk: mijn keuze gaat bewust **alleen tussen deze twee brandpuntsafstanden**. Ik ben niet op zoek naar alternatieven van andere merken of andere brandpunten. De lenskeuze zelf ligt vast; ik wil vooral begrijpen welk brandpunt in de praktijk het beste aansluit bij mijn manier van fotograferen.

Ik gebruik momenteel een Sony A7 V. Mijn huidige set bestaat uit:

* Sony FE 25mm F1.5 GM
* Tamron 70-180mm F2.8 G2

Mijn fotografie bestaat vooral uit:
* reizen
* straatfotografie
* familie/gezin
* steden en architectuur
* interieur
* af en toe portretten (vooral buste: hoofd en schouders)

Ik zoek dus een compacte, lichtsterke prime die een **aanvulling vormt tussen mijn 25mm groothoek en 70-180mm tele**. De bedoeling is een lens die ik vaak kan gebruiken voor dagelijks fotograferen, maar ook voldoende karakter heeft voor portretten en onderwerpen met meer isolatie.

Mijn twijfel zit tussen:

**50mm**
* klassiek en veelzijdig brandpunt
* waarschijnlijk makkelijker voor dagelijks gebruik, reizen en straatfotografie
* iets eenvoudiger binnen en in situaties met beperkte ruimte
* meer geschikt als universele middenlens

**65mm**
* interessanter perspectief voor portretten
* meer compressie en onderwerpisolatie
* waarschijnlijk sterker voor busteportretten (hoofd en schouders)
* vormt mogelijk een mooiere aanvulling tussen 25mm en 70-180mm

Mijn vraag gaat vooral over de praktijk:
* Als je al een 25mm groothoek en een 70-180mm tele hebt, zou je dan eerder kiezen voor 50mm als veelzijdige middenlens of 65mm als meer karaktervolle prime?
* Welke van beide brandpunten pak je in de praktijk vaker vast en waarom?
* Voelt 65mm nog voldoende veelzijdig voor reizen, straat en dagelijks gebruik?
* Of blijkt 50mm uiteindelijk toch de betere keuze door zijn flexibiliteit?
* Zijn er fotografen die bewust voor ongeveer 65mm gekozen hebben en deze brandpuntsafstand als ideale aanvulling ervaren?

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen uit de praktijk: niet naar scherpteverschillen of technische lensreviews, maar naar het verschil in **kadrering, werkafstand, perspectief en bruikbaarheid** tussen 50mm en 65mm.
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Donateur
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

Re: Twijfel tussen 50mm en 65mm prime op Sony A7 V

Bericht Geplaatst:

Geen praktijkervaring met een 50 mm en een 65 mm om uit te kiezen.

Wel dertig jaar met 50 mm op ff gefotografeerd zonder ook maar 1 keer te hebben verlangd naar een 65 mm als alternatief.
Zou zelf meer aandacht besteden aan grootste diafragma-opening.
Omhoog Profiel Foto's
Anno2
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Laat ik iets over mijn eigen ervaring vertellen en een manier van aanpak.

In mijn beginjaren van digitale fotografie beschikte ik over een 16-35mm en een 70-200mm + ff body. Ik zette die in voor bedrijfsfotografie, feesten en partijen, studiowerk en straatfotografie. Ogenschijnlijk een gat tussen 35mm en 70mm. Ik heb toen een 50mm gekocht. Na een half jaar verkocht, nooit iets mee gedaan. Ik wil isoleren of juist meer het geheel erop krijgen. Dus of groothoek of telelens en niet daar tussen in.

Nu heb ik 3 zoomlenzen, totaal van 14 tot 200mm bereik. Ze zijn wat aan het verstoffen.

Ik heb naast die genoemde zoomlenzen een 35mm/1.4 en een 85mm/1.4. Afgelopen maanden daarmee wat straatfotografie in Nederland en op Bali gedaan. Op Java wat bedrijfsfotografie. Daarnaast maak ik fotoreportages voor 2 tijdschriften. Met 85mm en 35mm mis ik wat betreft beeldhoek niks. Bijna standaard diafragma ergens tussen f/1.4 en f/1.8. Dat past bij mijn stijl van werken. Het gaat er niet alleen om wat je fotografeert maar ook om je stijl van fotografie.

Ik vraag mij af of het verschil goed te zien is op foto gemaakt met 65mm i.p.v. 50mm wat betreft isolatie.

Je zou natuurlijk ook meer analytisch te werk kunnen gaan. Neem pakweg 20 van je beste foto's. En stel je de vraag als je opnieuw die foto's zou maken, maak je die dan bij gelijk camera standpunt, gelijke beeldhoek en gelijke scherptediepte? De antwoorden geven munitie voor aankoop volgende lens.
Omhoog Profiel Website Foto's
Moris
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

@Anno2
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik vind vooral je opmerking dat het uiteindelijk meer om je **fotografische stijl** gaat dan om de brandpuntsafstand erg waardevol. Dat is iets waar ik zelf ook steeds meer van overtuigd raak.

Je analytische aanpak spreekt me eveneens aan. Ik ga inderdaad eens mijn favoriete foto's bekijken en me afvragen of ik op dat moment liever een 50mm of een 65mm had gebruikt, zonder mijn standpunt te veranderen. Dat lijkt me een goede manier om mijn eigen voorkeur te ontdekken in plaats van me uitsluitend te baseren op specificaties of reviews.

Wat de isolatie betreft verwacht ik ook geen wereld van verschil tussen 50mm en 65mm. Voor mij gaat het waarschijnlijk meer om het perspectief, de werkafstand en hoe natuurlijk een bepaalde beeldhoek aanvoelt tijdens het fotograferen.

Daarom ben ik vooral benieuwd naar ervaringen van mensen die beide brandpunten echt gebruikt hebben.

**Zijn er mensen die zowel een 50mm als een 65mm hebben gebruikt en uiteindelijk bewust één van beide hebben gehouden? Waarom viel de keuze op dat brandpunt? En merkte je na verloop van tijd dat je automatisch steeds naar die ene lens greep, of juist dat de andere nauwelijks nog uit de tas kwam?**
Omhoog Profiel Foto's
petervaneekelen
Moderator
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ik kan Anno2 ook goed volgen, maar wijs er wel op dat een 25mm iets heel anders is dan een 35mm. Bij die laatste snap ik dat een 50mm niet zo veel extra's te bieden heeft. Ik had vroeger een tijdje een 24mm, een 50mm en een 70-210, daar was ik zeer tevreden mee. Een 65mm ipv de 50mm zou ik toen heel erg raar gevonden hebben.

Ik lees dus je twijfel, terwijl je zelf al precies de voor- en nadelen opsomt die voor mij (ik ben nogal rationeel ingesteld) eerlijk gezegd duidelijk naar de 50mm wijzen.

Dat doet mij denken dat je hart meer ligt bij de 65mm en de portretfotografie. In dat geval: altijd je hart volgen!
Anno2
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Is het een idee om een 50mm lens te gaan huren? Met ducktape plak je de zoomring van je Tamron vast en wel zo dat die op 70mm blijft zitten. (verschil in beeldhoek tussen 65mm en 70mm is verwaarloosbaar).

Vervolgens ga je met deze combi aan de slag. De beperking zit in de f/2.8 van de Tamron. Je had die natuurlijk liever f/1.4 willen hebben i.p.v. een schamele f/2.8. Wel krijg je antwoorden op een deel van je vragen.
Moris
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties. Interessante inzichten.

@petervaneekelen
Je opmerking over de combinatie 25mm versus 35mm vind ik wel terecht. Een 25mm is inderdaad duidelijk breder dan een 35mm en daardoor vraag ik mij juist af of de stap naar 65mm misschien interessanter is dan naar 50mm.

Ik begrijp je punt dat mijn eigen opsomming van voor- en nadelen misschien meer richting 50mm lijkt te wijzen. Tegelijk merk ik dat mijn interesse vooral uitgaat naar de beeldhoek en het karakter van een iets langere standaardprime. Ik fotografeer graag met aandacht voor perspectief, rust in het beeld en enige isolatie van het onderwerp. Vandaar mijn twijfel richting 65mm.

De Tamron 70-180mm F2.8 G2 zie ik trouwens niet echt als een alternatief voor dit bereik. Die lens neem ik bewust mee wanneer ik weet dat ik meer tele nodig heb (bijvoorbeeld voor onderwerpen op afstand, natuur, details of situaties waar bereik belangrijk is). Het is niet de lens die ik standaard op mijn camera wil hebben voor dagelijks fotograferen.

De prime die ik zoek moet dus vooral zelfstandig bruikbaar zijn voor reizen, straat, familie en portretten, zonder dat ik bewust een telelens wil meenemen.

@Anno2
Het voorstel om een 50mm te huren of mijn Tamron tijdelijk op 70mm vast te zetten is ook een interessante test. Daarmee krijg ik waarschijnlijk een beter gevoel voor het verschil in beeldhoek tussen 50mm en ongeveer 65/70mm.

Bedankt voor het meedenken. Het wordt steeds duidelijker dat het verschil tussen 50mm en 65mm niet zozeer technisch is, maar vooral gaat over de manier waarop je fotografeert en welk perspectief je bewust kiest.
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Donateur

Bericht Geplaatst:

Misschien kan dit je nog iets helpen.

https://dofsimulator.net/en/#google_vignette
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Donateur

Bericht Geplaatst:

Ik ken de lenzen niet, maar ik zou voor de betere kwaliteit gaan.
Omhoog Profiel Foto's
Moris
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Bedankt allemaal voor het meedenken. De verschillende invalshoeken helpen me om de keuze beter af te bakenen.

@Anno2

Je voorstel om de Tamron op 70mm vast te zetten vind ik eigenlijk een heel goede praktische test. Daarmee kan ik in ieder geval ervaren hoe een beeldhoek rond 65-70mm in de praktijk aanvoelt ten opzichte van 50mm.

Eén ding wil ik daarbij nog verduidelijken: ik zie de Tamron 70-180mm F2.8 G2 niet als een lens die ik standaard gebruik om het bereik tussen 25 en 180mm op te vullen. Die lens neem ik juist bewust mee wanneer ik weet dat ik meer telebereik nodig heb. Voor dagelijks fotograferen, reizen of straatfotografie wil ik die lens meestal helemaal niet meenemen.

De prime waar ik nu naar zoek moet dus juist de lens zijn die ik pak wanneer ik met alleen de 25mm en één extra prime op pad ga. Het gaat mij daarom niet zozeer om het compleet maken van mijn brandpuntsbereik, maar om de vraag welke beeldhoek het beste past bij mijn manier van fotograferen.

En nog even over de lichtsterkte: mijn vergelijking gaat heel bewust tussen de **Sigma 50mm F2 DG DN Contemporary en de Sigma 65mm F2 DG DN Contemporary**. Ik ben dus niet op zoek naar een F1.4-alternatief. Juist het compacte formaat, gewicht en F2-karakter van deze twee lenzen spreken mij aan.

@petervaneekelen

Je opmerking dat een 25mm iets heel anders is dan een 35mm vind ik daarom ook interessant. Dat maakt de stap van 25 naar 50 voor mij inderdaad minder vanzelfsprekend dan bijvoorbeeld 35 naar 50.

Tegelijk herken ik wel wat je zegt: als ik mijn eigen opsomming van voor- en nadelen bekijk, is 50mm rationeel waarschijnlijk de veiligere keuze. Mijn twijfel richting 65mm komt vooral doordat ik vermoed dat ik die beeldhoek en het perspectief misschien interessanter ga vinden voor de manier waarop ik tegenwoordig fotografeer, met name bij mensen en onderwerpen die ik wat meer wil isoleren.

Ik ga daarom eerst eens serieus naar mijn eigen foto's kijken en daarnaast de 50mm versus ongeveer 65-70mm in de praktijk proberen.

De vraag die voor mij uiteindelijk overblijft is misschien zelfs simpeler:

**Als je een 25mm hebt voor breed werk en een 70-180mm die je alleen bewust meeneemt voor tele, welke van 50mm of 65mm zou je dan kiezen als compacte dagelijkse prime – en waarom?**
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Donateur

Bericht Geplaatst:

We horen wel wat het geworden is.

Zie uit naar je foto's.
Wat je tot nu toe hier gepost hebt is niet meer zichtbaar.
Omhoog Profiel Foto's
Moris
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

@Henry
Bedankt voor je reactie en het logische advies! Je hebt helemaal gelijk: als de ene lens kwalitatief met kop en schouders boven de andere uitsteekt, dan is de keuze snel gemaakt.

In dit specifieke geval maakt dat het juist zo lastig. Het gaat hier om de Sigma 50mm f/2 en de 65mm f/2 uit hun 'I-series'. Die lenzen zijn mechanisch (volledig metaal) en optisch nagenoeg identiek aan elkaar gewaagd. Ze presteren allebei vanaf f/2 al extreem scherp op de Sony A7 V.

Omdat er qua bouw- en beeldkwaliteit dus nauwelijks verschil tussen zit, zal de knoop hier echt doorgehakt moeten worden op het gevoel van de kadrering en de werkafstand. Ik ga daarom de komende tijd de praktische tips van Anno2 (de zoom vastzetten) en petervaneekelen (favoriete foto's analyseren) toepassen om te kijken welk brandpunt mij het natuurlijkst afgaat!
Omhoog Profiel Foto's
pljs
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Ik fotografeer eigenlijk alleen in de ‘normale’ brandpuntsafstanden. En als ik voor mezelf spreek vind ik een 50mm prime al net te krap voor dagelijks gebruik. Rondlopen, reizen, straat,portret, maar familie gezin al een stuk minder (heb 2 best jonge kinderen). Ik heb hem eens als enige lens een week op vakantie meegenomen en kreeg er al snel spijt van.
Mijn favoriete allround is al jaren een 40mm (en sinds kort ook een 35mm). Ik heb een 75mm, die gebruik ik alleen met een specifiek doel.
Omhoog Profiel Foto's
Moris
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Interessant om te lezen dat de ervaringen met 50mm zo verschillend zijn.

De reactie van pljs vind ik daarom ook interessant. Hij geeft aan dat hij een 50mm zelfs al te krap vindt voor dagelijks gebruik, terwijl hij een 75mm juist alleen voor een specifiek doel gebruikt.

Dat sluit eigenlijk mooi aan bij mijn twijfel. Tijdens mijn reis naar Bali merkte ik zelf dat ik enerzijds graag de omgeving en het verhaal in beeld breng, maar anderzijds regelmatig behoefte had aan wat meer afstand en isolatie. Ik wil daarbij niet automatisch naar mijn 70-180mm grijpen, want die neem ik juist bewust mee wanneer ik echt telebereik nodig heb.

Mijn gedachte achter de 65mm is eigenlijk dat ik probeer het **beste van twee werelden te combineren**.

50mm vind ik aantrekkelijk vanwege de veelzijdigheid en het vermogen om naast het onderwerp ook voldoende van de omgeving mee te nemen. 85mm spreekt mij juist aan vanwege de rustigere beeldweergave, de isolatie en het perspectief voor mensen en portretten.

Met 65mm hoop ik daar een soort middenweg in te vinden: **meer isolatie en rust dan 50mm, maar nog voldoende omgeving en veelzijdigheid om het niet meteen een specifieke portretlens te maken.**

Daarom vraag ik mij steeds meer af of 65mm voor mijn gebruik misschien juist een heel interessante "sweet spot" is.

Ik ga de komende tijd in ieder geval de praktische test doen met de Tamron op 70mm en mijn eigen favoriete foto's analyseren.

Voor degenen die zowel met 50mm als met een langere standaardprime zoals 75/85mm hebben gewerkt:

**Ervaren jullie 65mm inderdaad als een bruikbare middenweg tussen die twee, of vinden jullie dat je met zo'n brandpunt juist de specifieke voordelen van beide verliest?**
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Donateur

Bericht Geplaatst:

Ik sluit mij aan bij de opmerking van Pijs over de 50mm. Ik heb om die reden dan ook geen 50mm, maar een goede 35mm.
Omhoog Profiel Foto's
Havoc
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Beetje laat maar toch. Ik vind dat er nogal wat verschil zit tussen 1: je huidige lens set, 2: wat je wil fotograferen en 3: waar je naar op zoek bent. Dat gat tussen 25mm en 70mm is behoorlijk groot. 50mm lijkt daar in het midden te zitten, maar x mm meer groothoek is heel verschillende van x mm meer tele.

Ik volg Pljs ook helemaal. Zelf was (*) mijn reisset 24-35-100 en dat is vooral in stad (architectuur), landschap en interieur.

Waarom niet eens een 24-70 lenen? Dan kan je gemakkelijk zien waar je ergens tussen je huidige lenzen graag werkt? Je zou ook de 70 er kunnen opzetten en daarvan croppen. Als je cropt en de positie van je camera tov je onderwerp blijft gelijk, dan verander je enkel de brandpuntsafstand.

(*) met de nieuwe camera is het een 25-50 zoom geworden.
Omhoog Profiel Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Camera's, lenzen en toebehoren”